Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Koka ris, Hur mycket per person?
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 12:03
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja bröd är nog det som man saknar mest kanske men jag bakar en variant i micron på mandel, nötter och kokosflingor (eller bara något av det), ägg och lite bakpulver. Det funkar jättebra med gott pålägg. Man kan rulla in saker i salladsblad så det blir som knyten. Ost är användbart till mycket. Ett ägg eller en pannbiff. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för vad man kan hitta på. Det blir ju en vana så inte tycker jag det krävs så mycket planering. När jag lagar mat så lagar jag mycket och stoppar i frysen. Därför behöver jag inte lägga ner många minuter om dan på att laga mat. Ta fram o värma bara eller äta något kallt. Äter när jag är hungrig så det blir inga bestämda tider.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-07-2010, 12:08
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 13:03) *
          Ja bröd är nog det som man saknar mest kanske men jag bakar en variant i micron på mandel, nötter och kokosflingor (eller bara något av det), ägg och lite bakpulver.

kan du inte skriva mer i detalj hur du bakar detta ?

har du fler likande recept ?

jag har funderat att börja med LCHF, men det jag tycker svårt är att ''skapa'' en frukost. flingor och bröd går ju bort. frukt och bär har ju socker.

som det är nu äter jag allt men undviker tillsatser.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-07-2010, 12:25
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Kycklingsallad med ett kokt ägg och en mumsig dressing på creme fraishe. Perfekt att ha med sig ut i skogen. Gott är det också smile.gif

Frukost ägg och bacon, kokt ägg och en smootie, en hemmagjord mysli med yoghurt...t.ex.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 12:36
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 13:08) *
          kan du inte skriva mer i detalj hur du bakar detta ?

har du fler likande recept ?

jag har funderat att börja med LCHF, men det jag tycker svårt är att ''skapa'' en frukost. flingor och bröd går ju bort. frukt och bär har ju socker.

som det är nu äter jag allt men undviker tillsatser.

http://www.receptbankenskokbok.se/ scrolla ner så ligger det under "Low carb mat"

där kan du också lägga in dina egna recept och dela med dig eller ställa frågor fast jag vet inte hur fort man får svar flirting.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 18-07-2010, 15:09
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag åt en hel del ägg i vintras men då bildades små fettkulor ovanför ögonen. Ost mår jag inte bra av och det är inte alltid som jag tål laktos. Vi gjorde ostgratineard blomkål och det sa swosh så blomkål är nog snabba kolhydrater.

Jag får nog fortsätta min strategi för att öka min energiomsättning istället. Mitt mål är att ha bättre fysik när jag är 60 än vad jag hade när jag var 40 år.

Jag tror inte det är bra att hålla på att skifta mellan fett och kolhydrater som huvudsakliga bränsle så jag får nog gneta på i den riktning jag slagit in på.

Kanske kan man baka något bröd som innehåller någon grönsak. Jag skall sätta en surdeg med enbart fullkornsråg ikväll och se hur det känns. Brukar gå bättre än köpebröd i alla fall. Speciellt om jag låter bli ost som pålägg.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 15:38
          Länk hit: #86

Medlem

Att man skulle få fettkulor ovanför ögonen av ägg har jag aldrig hört talas om unsure.gif
          Kolhydrater i blomkål per 100gr är 3,9gr så hur det skulle påverkat så mycket har jag svårt att förstå. Blomkål och broccoli har väl lågt GI så inte så mycket snabba kolhydrater där inte. Själv äter jag massor med kål av olika slag.

Måste vara besvärligt om det är så mycket du inte kan äta utan att få "biverkningar".

Nej jag tror inte heller man ska hålla på och skifta hur mycket som helst.

Du kan ju ha riven morot i brödet.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-07-2010, 16:24
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Chamomille @ 18-07-2010, 13:25) *
          Frukost ägg och bacon, kokt ägg och en smootie, en hemmagjord mysli med yoghurt...t.ex.

bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser.

ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid.

eller får man köra sin vanliga frukost och LCHF resten av måltiderna.

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 13:36) *
          http://www.receptbankenskokbok.se/ scrolla ner så ligger det under "Low carb mat"

tusen tack för länken, där var ju mycket thanks.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 18-07-2010, 16:31
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 17:24) *
          bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser.

ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid.

Om du får ett högt insulinsvar av frukosten så är det inte tillrådligt att äta en massa fett resten av dagen. Speciellt inte mättat fett.

För att LCHF skall fungera så måste man dessutom ställa om kroppen så att den använder fett som huvudsakligt bränsle. Eftersom alla celler fördrar kolhydrater om de får det så måste man hålla nere dem så att kroppen använder fett för att inte få energibrist. Då får du också mer fettförbrännande enzymer i blodet och det gör att kroppen lättare använder fett som bränsle.

Redigerat av Christa: 18-07-2010, 16:35

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 16:32
          Länk hit: #89

Medlem

Varför ska du börja med LCHF?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 16:37
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Christa @ 18-07-2010, 17:31) *
          Om du får ett högt insulinsvar av frukosten så är det inte tillrådligt att äta en massa fett resten av dagen. Speciellt inte mättat fett.

När blev halsbränna detsamma som högt insulinsvar?

Man ska inte äta som vanligt ett mål om dagen och resten LCHF, då fungerar det inte, då faller hela idén med LCHF.

Mättat fett är det bästa fettet!

Redigerat av *Stintan*: 18-07-2010, 16:39

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-07-2010, 16:41
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:32) *
          Varför ska du börja med LCHF?

jag har läst en massa fantastiska saker att det är bra för en, för min del gäller det humör, sömn, astma, magen. huruvida det egentligen funkar för just mig vet jag inte. det jag äter nu ''mår'' jag bra på eller ja jag skulle ju nog kunna MÅ ännu bättre.

det jag nog kommer ha svårt med är att ge upp pasta.

dock äter jag ju redan nu mycket fett, men ockås pasta, flingor, bröd, och övrigt socker.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-07-2010, 16:42
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Vet inte om du såg det, men förslagen var ju fler än bara bacon och ägg. Sen kan du ju baka bröd på dinkel vilket är ett bra alternativ till vitt mjöl. Sen finns en del fullkornsbröd i affären som inte är så illa. En sån brödskiva om dagen skadar inte.

Redigerat av Chamomille: 18-07-2010, 16:43

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-07-2010, 16:44
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Christa @ 18-07-2010, 17:31) *

För att LCHF skall fungera så måste man dessutom ställa om kroppen så att den använder fett som huvudsakligt bränsle. Eftersom alla celler fördrar kolhydrater om de får det så måste man hålla nere dem så att kroppen använder fett för att inte få energibrist. Då får du också mer fettförbrännande enzymer i blodet och det gör att kroppen lättare använder fett som bränsle.

jo det förstår jag att man får vänja kroppen, men då är det kanske ingen bra ide att äta ''vanlig frukost'' och sedan köra LCHF resten av dagen. tycker bara det är så svårt just under frukosten. svårt att hitta nåt att äta. just nu har jag tröttnat på bröd och äter bara flingor och juice. innan åt jag blandat både bröd och flingor och yoghurt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2010, 16:50
          Länk hit: #94

Medlem

Men flaxss, börja med att dra ned på övrigt socker och bröd. Har du kollat om du tål gluten? (tänkte på magen)

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-07-2010, 16:59
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Chamomille @ 18-07-2010, 17:42) *
          Vet inte om du såg det, men förslagen var ju fler än bara bacon och ägg. Sen kan du ju baka bröd på dinkel vilket är ett bra alternativ till vitt mjöl. Sen finns en del fullkornsbröd i affären som inte är så illa. En sån brödskiva om dagen skadar inte.

tack för förslag hemma gjord müsli lät ju bra och kanske ett grovt/fullkornsbröd (grovtbröd äter jag ibland sen innan). borde kanske funka som frukost.

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:50) *
          Men flaxss, börja med att dra ned på övrigt socker och bröd. Har du kollat om du tål gluten? (tänkte på magen)

magen är känslig för övrigt men annars så mår jag dåligt på mjölkprodukter (ost och smör går bra). som mjölkalternativ har jag sojadryck till flingor.

gluten har jag inte kollat, dock har jag inga problem med pasta eller bröd det brukar jag inte må dåligt av och pasta äter jag mycket. det ända som händer är att jag kan få halsbränna eller hicka av bröd ibland.

(ber om ursäkt för att jag skriver offtopic).

Redigerat av flaxss: 18-07-2010, 16:59

Citera
          Christa
          Inlägg 18-07-2010, 16:59
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:50) *

Just bröd är en kinkig historia. Det kan stå fullkorn och det kan stå grovt bröd på förpackningen men likt förbaskat innehåller det finsiktat vetemjöl. Surdegsbröd med hela korn och utan finsiktat vetemjöl är det bästa brödet om man skall äta bröd men det är inte lätt att få tag på.

Gröt är bättre än råa flingor. Gröt har mycket lägre GI

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-07-2010, 22:12
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Alldeles för sent att skriva inlägg egentligen, men om nu bröd är så illa för kroppen, den beryktade Medelhavsdieten som skall vara så bra innehåller inte den en massa bröd?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          netha
          Inlägg 18-07-2010, 22:13
          Länk hit: #98

Gäster

I mededlhavsdieten är väl potatisen utbytt mot bröd.

Citera
          netaave
          Inlägg 18-07-2010, 23:06
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Christa @ 15-07-2010, 18:48) *
          Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"?
          Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen?

Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta.

Spelar ingen roll om du kyler det direkt, såg i ett TV-program i vintras att det bildas ett ämne i det som är cancerframkallande och i sjukhusköket är det regler för att pasta och ris aldrig sparas utan ska kastas har jag hört av svägerskan som jobbade där.
          Jag har också alltid sparat det men nu försöker jag göra i ordning precis i stället.
          Tycker inte heller att det blir så bra uppvärmt

Redigerat av netaave: 18-07-2010, 23:07

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 18-07-2010, 23:18
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

När vi varit i Grekland o Spanien får man alltid ris till pomes fritten men med grönsaker i !Ris ska vara nykokt gör matlådor men då ska det kylas snabbt och in i frysen.att koka ris ja det beror på vad för sort man kokar,Basmati och Jasmine då är det en halv liter vatten till 3 deciliter ris,men om du kokar vanligt då är det mer vatten och längre koktid,eller som jag fick tag i Paellaris då tar det 30-40 minuter att koka.Allt ris ska tvättas innan kokning det ska sköljas tills vattnet blir klart.

Redigerat av Motti: 18-07-2010, 23:19

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 16:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon