Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Biologisk mångfald
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-07-2010, 09:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Olle A @ 21-07-2010, 10:13) *
          På grund av smittorisken får man inte heller hålla någon sorts kräftor i akvarium i våra nordiska länder. Inte minst i Norge, som i stort sett har klarat sig från kräftpest, anser jag att detta är i högsta grad befogat. I början försökte zoohandlarna komma runt förbudet genom att sälja kräftorna under fantasifulla namn som "sötvattenshummer", men nu är de i stort sett borta från hobbyn. Räkor är däremot tillåtna och vanliga.

Beträffande genetisk variation kan jag inte låta bli att tänka på mina kära rådjur. Påstår man att de skulle vara hotade skulle säkert många skratta, men hur är det egentligen med deras gener? För ett par hundra år sedan fanns det ca 50 i hela Sverige, och från dem härstammar vår nuvarande stam. Även för älgarna såg det illa ut i början av 1800-talet. När arter är nere på en kritisk nivå borde varje individ vara värdefull. Hur kan t ex miljöministern påstå att vargar och valar får bättre genetisk variation om man skjuter bort några?

Olle

Vad gäller vargarna i Sverige så finns det knappast någon genetisk variation, alla härstammar från 2-3 djur. Därför gör det inget ur genetisk synpunkt om man skjuter bort några, det viktigaste är att plantera in djur med annat genetiskt innehåll. Skjuter man bort en del av våra inavlade djur får de nya generna snabbare spridning.

En art som är sårbar genetiskt är den nordliga sjöelefanten. Den jagades så hårt att det bara fanns en liten grupp kvar, jag har för mig att det bara fanns en hane kvar. Därifrån härstammar nu alla djur. Där är det dock lite bättre än för våra vargar eftersom det fanns flera honor.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-07-2010, 11:47
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Det där är tyvärr ganska vanligt hos flera utrotningshotade djurarter i världen.
          Jag bloggade just om saddleback. de härstammar från just 36 individer. The black robin på chatam island härstammar från 5 st. Men här körs allt i datasimuleringar numera för att få en så varierad mix på genetiken som möjligt, dvs man ser genetiskt vilka djur som är minst besläktade med varann för att få en genetiskt bra population. Jag är förvånad över hur få individer det faktiskt krävs ändå för att få en bra genetisk population.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-07-2010, 20:21
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Alla guldhamstrar härstammar från en enda kull med ungar funna i Syrien.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 21-07-2010, 20:31
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Människan härstammmar väl från ett väldigt litet antal individer.

Ang. vargarna så har det ju varit de starkaste eller bäst lämpade bara som fått föröka sig, alfahanen o alfatiken så det har blivit bra gener i vargstammen. Jag tycker det är dumt att skjuta av en massa vargar o sedan plantera in nytt blod, nu hade man haft ett ypperligt tillfälle att studera om inte även inavel i naturen kan ge starka livskraftiga populationer.

Redigerat av ängsvädd: 21-07-2010, 20:35

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-07-2010, 20:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Orkidétjuven @ 21-07-2010, 00:33) *
          30 arter av amfibier har just dött ut i panama i ett utbrott av dödliga chytrid svampen Chytridiomycosis som nu sprids över hela världen. Fall i både afrika, asien, australien och nordamerika. Även här på Nya zeeland har det hittats hos de nya zeelänska urgrodorna. 5 av arterna var tydligen inte ens vetenskapligt beskrivna. VAd beror detta på. Uppvärmning? koppling och överföringar mellan grupper. Gifter i jordbruk? Trodde tidigare att det bara drabbade varmlevande arter, men arter i kalla molnskogar verkar drabbas hårt med.

Undrar när det kommer till sverige, om det inte redan är här? Drabbar det bara tropiska grodor? De nya zeelänska lever ju i liknande klimat som svenska.
          Tydligen smittar det så pass att även obesläktade arter, familjer osv smittas.
          Det är som att det skulle smitta från val till råtta tex.
          Läskigt om det kommer hända. Detta bara visar kanske vad som komma skall...

Läskigt...

Läs mer här:
          http://news.nationalgeographic.com/news/20...ce-environment/

[attachment=52574:00396ad7355.jpg]
          Hylomantis lemur. Numera utrotad från Panama.

Svampar i den ordningen kallas gisselsvampar på svenska. De lever alltid i vatten eller blöta miljöer eftersom de har sporer med flageller och därmed rörlighet i vatten. Vet ej om denna art är påträffad i Sverige än? Chytridiomycosis är namnet på sjukdomen och inte svampen som heter Batrachochytrium dendrobatidis.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Gisselsvampar

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-07-2010, 21:24
          Länk hit: #46

Medlem

Tack för det Markus. Nu har jag uppdaterat mig och lärt ngt nytt för idag. smile.gif

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 21-07-2010, 21:35
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 13 210

Här kommer en länk angående den svanska vargstammens gener. (Om jag får med den whistling.gif )

Nä, hur sjutton gör man för att få med den...? Ni får hjälpa mig!

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 21-07-2010, 21:41
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 13 210

Svenska vargstammen

Nu då!

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-07-2010, 21:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Chytridiomycosis bland groddur är mycket oroväckande. sad.gif Sannolikt har människan ett finger, eller snarare en hel arm, med i spelet här också. Man tror att svampen naturligt förekommer hos klogrodor från Afrika. Klogrodor har med människans spridits över en stor del av världen genom att man har använt dem för graviditetstest (och kanske även djurförsök?) och de förekommer även i akvariehobbyn, och med dem har även svampen som orsakar Chytridiomycosis spridits. Klogrodorna drabbas inte själv av sjukdomen men är bärare av svampen och kan på så sätt sprida den (på samma sätt som signalkräftor sprider kräftpest). I naturen kan svampen lätt spridas med vatten och saker som varit i kontakt med vatten där smitta finns. Här finns en intressant artikel: http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pd...odsjukdomar.pdf

Svampen finns även i Europa och det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan den dyker upp även här i Sverige (om den inte redan är här...).

Svampen tål tydligen inte alltför höga temperaturer. Därför drabbas i huvudsak grodor i bergsområden i tropikerna (i låglandet är det för varmt). Enligt en teori kan växthuseffekten göra sjukdomen mer aggressiv hos grodor i tropiska höglandsområden genom att det blir mer moln där vilket gör att det blir mindre sol som kan värma upp grodorna till temperaturer som är ogynnsamma för svampen. Fast personligen tycker jag det låter lite långsökt. Brukar verkligen grodor sola sig? Har för mig att de är känsliga för stark UV-strålning och dessutom torkar huden ut lätt.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-07-2010, 22:29
          Länk hit: #50

Medlem

Det där var en väldigt intressant artikel Anders. Tack för att du ville dela av dig med den.
          Jag är faktiskt mycket oroad över hela händelse utvecklingen som skett och hur många arter som redan dött ut. 122 st sedan 1980.

Calculations based on extinction rates suggest that the current extinction rate of amphibians could be 211 times the background extinction rate.

Iochmed vår iblandning i naturen så är det nog bara en tidsfråga innan den hittas i Sverige med.

Riktigt läskigt tycker jag.

Amphibian ark är ett projekt som dragits igång för att skydda världens groddjur och ge dem en chans med bla förökning i fångenskap.
          Är det inte så att en hel art av en utrotningshotad grodart från mellanamerika har samlats in och hålls nu i Eskilstuna zoo, där man har en special byggnad för dem och hoppas på förökning. JAg minns inte hela den här storyn...
          Jag tror det var ett av amphibian arks projekt iaf. Läs mer här för de som är intresserade vad de sysslar med.

http://www.amphibianark.org/

Och tänk på.. Likt en kanariefågel i en kolgruva är världens grodpopulation och deras hälsa antagligen en bra indikator på vad som kommer att hända i en nära framtid!

Redigerat av Orkidétjuven: 22-07-2010, 22:33

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-07-2010, 23:03
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 22-07-2010, 23:29) *
          Och tänk på.. Likt en kanariefågel i en kolgruva är världens grodpopulation och deras hälsa antagligen en bra indikator på vad som kommer att hända i en nära framtid!

Denne mannen tror att mänskligheten bara har 2- 300 år kvar....
          http://www.theecologist.org/Interviews/545...t_on_earth.html

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-07-2010, 21:25
          Länk hit: #52

Medlem

Lite artiklar från dagens Dn ang minskning av biologisk mångfald om ni inte redan har läst det och hur poiltiken misslyckats i sina miljömål.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/biologi...-bort-1.1144153

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/allians...malen-1.1144145

Det är synd att det alltid är politik som ska styra och ställa i allt.

Hur skulle det hela kunna skötas bättre egentligen, ngn som har ngn ide??

Ngn som vet förresten varför man inte har volontärer i Sverige för? Som ex kan vara involverad i olika projekt eller så. Det fungerar ju så bra i andra länder som Tyskland, Frankrike, England, USA, Au osv...
          De gör en så otroligt stor skillnad.
          I karori sanctuary där jag arbetar 3 ggr i veckan är vi 16 heltidsanställa, tillsammans med folket på kontoret och över 400 volontärer.
          Varför kan vi inte ha så i Sverige med. Ngn som vet?
          Jag skulle definitivt vilja vara volontär hos naturskyddsföreningen tex.

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-07-2010, 21:32
          Länk hit: #53

Medlem

WWF hade ett volontärsprogram som lades ned tyvärr. Vi har nog inte traditionen på samma sätt med volontärsarbete utan man har förlitat sig på ideellt arbete i föreningsregi. Volontärer utomlands får väl ofta mat o husrum och ibland till och med en liten lunchersättning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-07-2010, 21:46
          Länk hit: #54

Medlem

Kan tillägga dock att jag får inget alls. Jag får betala för transport till och från, för min egen lunch osv. Dock står Department of conservation för min biljett med färjan ut till ön. Men allt annat betalar jag själv.

Citera
          silos
          Inlägg 28-07-2010, 14:29
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 23:32) *
          Precis, tror inte många tänker det. Vi arbetar ju här med att kunna skapa gröna korridorer vilket innebär att organismer ska bättre kunna röra sig och sprida sig mer mellan små utsatta populationer där risk för inavel osv är stor. Sådna korridorer är mycket viktiga för ett fungerande system och speciellt för arter som inte kan flyga mellan "öar"

Vad är gröna korridorer?

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-07-2010, 16:10
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (silos @ 28-07-2010, 15:29) *
          Vad är gröna korridorer?

Om du tänker dig att man har tex ett skogsparti (A) norr om en stad och ett skogsparti (B) söder om en stad och däremellan bara hus, vägar, industriområden mm. Då kan iofs fåglar och insekter som kan flyga röra sig mellan skog A och B men växter som sprider sig med rötter, utlöpare eller frön, svampar, krypande djur, maskar mm kan inte förflytta sig mellan A och B. När populationer blir isolerade ökar risken för utarmning. Därför är det viktigt att det finns gröna kilar med vegetation som går in mot städernas utkanter och korridorer med växtlighet där djur och växter kan spridas.

Redigerat av Markus_H: 28-07-2010, 16:10

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-07-2010, 16:32
          Länk hit: #57

Medlem

Jag förklarar med två bilder.
          Stad utan gröna korridorer
          Bifogad fil  gr_nkorr1.jpg ( 40.63k ) Antal nedladdningar: 41

Stad med gröna korridorer
          Bifogad fil  gr_nkorr2.jpg ( 44.65k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon