Har ett stort gammalt fläderträd som jag trodde var stendött här i våras. Det kom lite blad som krullade ihop sig och dog efter några veckor så tanken var att det skulle fällas. Men nu har det dykt upp lite nya skott längst upp lite här och var och lite blommor. Problemet är att vi egentligen helst vill rädda denna men den ser för bedrövlig ut så man vet inte ens om det är möjligt, men nu har den visat att det finns någon form av liv kvar i skrället och då tar det emot att ta bort den. Var och varannan gren är dock stendöd och barken lossnar på stammen.
Den är ca 25 år, 5 m hög och detta är i stockholmsområdet och den står på ett skyddat läge men nedanför en slänt, mina funderingar är om åldern spelar in och den hårda vintern? Kollat runt i forumet och dykt på detta om frystorka men inte funnit svar om vad man ska göra om så är fallet.
Finns det något hopp och hur ska man gå till väga? Jag blir galen på att se alla dessa döda grenar men samtidigt så är jag ju inte helt hundra att alla är helt stendöda eftersom det dykt upp livstecken i toppen på trädet.
Snälla, hjälp en trädgårdsamatör!
|