MrMurphy
11-07-2010, 23:26
Har ett stort gammalt fläderträd som jag trodde var stendött här i våras. Det kom lite blad som krullade ihop sig och dog efter några veckor så tanken var att det skulle fällas. Men nu har det dykt upp lite nya skott längst upp lite här och var och lite blommor. Problemet är att vi egentligen helst vill rädda denna men den ser för bedrövlig ut så man vet inte ens om det är möjligt, men nu har den visat att det finns någon form av liv kvar i skrället och då tar det emot att ta bort den. Var och varannan gren är dock stendöd och barken lossnar på stammen.
Den är ca 25 år, 5 m hög och detta är i stockholmsområdet och den står på ett skyddat läge men nedanför en slänt, mina funderingar är om åldern spelar in och den hårda vintern? Kollat runt i forumet och dykt på detta om frystorka men inte funnit svar om vad man ska göra om så är fallet.
Finns det något hopp och hur ska man gå till väga? Jag blir galen på att se alla dessa döda grenar men samtidigt så är jag ju inte helt hundra att alla är helt stendöda eftersom det dykt upp livstecken i toppen på trädet.
Snälla, hjälp en trädgårdsamatör!
Huggorm
12-07-2010, 00:56
25 år är mycket för en fläder, dom blir inte så gamla. Du skulle kunna kapa den någon decimeter från marken och hoppas på att den skall skjuta nytt från stubben, det brukar dom kunna göra. Mycket vattning förståss, men det krävs hur du än väljer att göra.
Jag håller med Huggorm. Fläder är inte så vacker när den dör av ålder, som dessutom påskyndas av varm och blöt höst, hård vinter och sedan torr sommar. För att inte missa så mycket tid om den efter nedsågning inte skulle komma igång, och för att slippa se stubben kan du sätta en ny planta alldeles intill. Stubbskotten och den kan senare komplettera varandra.
Råkade ut för ungefär samma sak - vår 20 år gamla fläder, som alltid varit frisk och pigg, dog plötsligt (frös ihjäl tror vi). Utom en ynka gren. Vi sågade ned alltihop i juni, utom den friska grenen, och höll tummarna. Nu kommer massor av nya skott från marken och det ser ut att bli en ny fläder trots allt.
Så jag tror på fläderns kraft!
Jultorpet
23-07-2010, 20:14
Har också en fläder som tog vintern hårt. Trodde först att den var stendöd men det kom några enstaka blad här och där. Tänkte såga ned hela men det har inte blivit av ännu men det kommer i alla fall massor av nya kraftiga skott nere vid marken nu.
Jag skulle såga ned den helt och låta det komma nya skott ända nedifrån.
MrMurphy
24-07-2010, 18:00
Tack för alla svaren!
Charmen med trädet är just att den ser ut som ett äldre träd, halva tomten består av små skruttiga buskar som är på tillväxt (försöker radera ut 20 meter ölandstok som inte tillför ett skvatt som insynsskydd). Hade ej hjärta att ta ner den utan gått hårt åt på den och tagit bort allt dött, kogödsel och vattnat vattnat och vattnat. Nu har det skjutit skott så gott som överallt plus att det kommit rätt rejäla historier längst ner på på trädet så än finns det liv i skrället gudskelov och den verkar ta sig rätt fint just nu. Dock så misstänker jag att det är hjärt/lungräddning som jag roar mig med och misstänker att vintern kommer ta lika mycket stryk igen på raringen. Så bäst är väl att egentligen att påbörja en ny kula, men avvaktar några år till och hoppas på att lite extra ompyssling gör att den håller ett tag till tills det övriga tagit sig.
Men tack ändå!
lagenunder
25-07-2010, 10:05
Här i zon 5-6 har alla fläderträd tagit stryk och det rejält av vintern. Här växer flädern annars bra om den står vindskyddat men annars inte alls. De gamla träd som finns här är nog betydligt äldre än 25 år. Ett av dem har jag koll på sedan barndommen och följde med jordmassorna från en gårdstomt. Mannen som bodde där berättade. Det buskträdet måste även ha klarat 40 talets krigsvintrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.