Medlem
Antal inlägg: 93
Medlem nr: 24 045
Nu går det verkligen runt i skallen på mej !!! Jag skulle vilja ha en vit klätterros mot en norrvägg. Den får gärna va lättskött, snabbväxande o ha stora vita blommor.
Snälla är det nån som kan råda mej Jag kan INGENTING om rosor
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
de du nämner är bra och ganska skuggtåliga-de flesta rosor vill ha 6 tim sol/ dag för att bli fina. Om läget hade varit något annat än norr hde du haft 100 tals Ska den remontera dvs blomma om?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Alba maxima är vacker väldoftande och täcker snabbt en hel vägg i z2, dubbla blommor, en gångs men blommar en månad Kommer nog snart fler lågzonare som svarar
Medlem
Antal inlägg: 103
Medlem nr: 18 767
Jag skulle inte välja Ilse krohn, den blir hos mig i ganska skuggigt läge inte högre än 150cm. Jag bor också i zon 2. Long john silver är jättefin och hos mig har den blivit över 150cm redan första året men då står den mycket soligt.
Venusta Pendula är en engångsblommande ros med hyffsat stora blommor, den blir nog minst 3meter under sämre förhållanden, kan bli uppåt 5meter i gynsamma. Sattsa på något sådant istället så slipper du bli besviken att den inte växer som du vill.
Här kan du se bilder på Venusta Pendula. Den har rosa knoppar som öppnas upp till vita blommor, den är jättefin tycker jag. Ett plus också för fina nypon.