MarieC
Nu går det verkligen runt i skallen på mej crazy.gif !!! Jag skulle vilja ha en vit klätterros mot en norrvägg. Den får gärna va lättskött, snabbväxande o ha stora vita blommor. rose.gif

Snälla är det nån som kan råda mej sos.gif
Jag kan INGENTING om rosor confused.gif

thanks.gif
kerstin z5-6
Var bor du, dvs vilken Zon?
MarieC
oj det glämde jag!! I zon 2
kerstin z5-6
de du nämner är bra och ganska skuggtåliga-de flesta rosor vill ha 6 tim sol/ dag för att bli fina.
Om läget hade varit något annat än norr hde du haft 100 tals
Ska den remontera dvs blomma om?
MarieC
Njae...antingen att den blommar nåra månader eller att den är fin ändå ...utan blommor alltså
kerstin z5-6
Alba maxima är vacker väldoftande och täcker snabbt en hel vägg i z2, dubbla blommor, en gångs men blommar en månad
Kommer nog snart fler lågzonare smile.gif som svarar

MarieC
Den va jättefin!! Tack snälla du för ditt tips!

Hoppas på fler tips så man får lite o välja på...*L*Skulle va kul oxå om nån hade tips på nån som blommar lite längre eftersom dom är så fina!
kerstin z5-6
Har ett par till de dör i z 5 men.. Long John silver, Ilse Chron superior
MarieC
thanks.gif nu har jag lite att klura på!
Det kanske blir alla till slut idea.gif svårt o välja när alla är så fina...
Stiffe
Jag har Long John Silver, men mot en sydvästvägg, så hur den blir mot norr vågar jag inte sia om - tyvärr.
/S
esters-tradgard
Jag skulle inte välja Ilse krohn, den blir hos mig i ganska skuggigt läge inte högre än 150cm. Jag bor också i zon 2. Long john silver är jättefin och hos mig har den blivit över 150cm redan första året men då står den mycket soligt.

Venusta Pendula är en engångsblommande ros med hyffsat stora blommor, den blir nog minst 3meter under sämre förhållanden, kan bli uppåt 5meter i gynsamma. Sattsa på något sådant istället så slipper du bli besviken att den inte växer som du vill.

Här kan du se bilder på Venusta Pendula. Den har rosa knoppar som öppnas upp till vita blommor, den är jättefin tycker jag. Ett plus också för fina nypon.

http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.6400&tab=36

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon