Har nyligen blivit utförsäkrad ifrån F-kassan efter en längre tids sjukdom och vet inte hur jag skall klara min ekonomi framöver. Kommer att få något som kallas för aktivitetsstöd men det motsvarar inte ens hälften av vad jag skulle ha fått om jag jobbade, kanske lätt att säga: "gå tillbaka till jobbet då" men om man nu inte klarar det så vad gör man...? Är inte arbetslös och har min anställning kvar men skall ingå i något slags projekt under tre månader hos Af för att bedöma min fortsatta arbetsförmåga. På grund av semestrar kommer denna utredning inte igång förrrän i höst (augusti) och jag får inga pengar förrän tidigaste den 15:e augusti och det finns räkningr som skall betalas långt innan detta datum. Som tur är har jag redan lagt undan pengar till räntor och amorteringar för huset inkommande kvartal men det är ju en hel del andra räkninger som också behöver betalas.
Till saken hör att jag även har ansvar för min 21-årige son som lider av ett autistiskt syndrom och jag får inga som helst bidrag för honom men han behöver mat och kläder lika mycket som vi andra och det gör inte saken lättare. Blir nog till att söka socialbidrag även om det bär mig emot men jag har inte gjort något fel och betalat skatt under alla år så varför skulle jag skämmas.
Redigerat av malcolm: 16-07-2010, 10:44
|