| |
Änglatrumpet, beskärning |
|
|
|
|
28-07-2010, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Jo, der tror jag att den kom med i våras, men jag får gå ut i morgon och kolla på lappen vad som stor på den. Jag köpte den på Odla, men min väninnga som försvann med ett par småttingar och den gula, vanilla pelargonen tittade på den och sa att det stod röd - orange, men det är lätt att kolla och jag har en bok som enbart handlar om änglar. har du inte fått tag i den eller har du en röd? jag lägger detta till minnet och återkommer i morgon ..... fuchian .... PS. på deras giroplanket stor det på min sista beställning att de har skrivit änglatrumpet - röd. tänkte inte på att räkningspärmen är bredvid mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 00:05
|

Medlem

|
Mimmi1,
Det var ena hejare till änglar du har, verkligen imponerad att läsa om dina. Jag lever på hoppet och när den första lyckades så tror jag nog arr de andra kommer efter.
De små har jag i växthuset, bytte krukorna igår till större. När jag beställde dessa från Odla, så fanns det inte så många sorter längre att finna, så jag tog de tre som hon hadde. Mer önskningar har jag, men ....
Hur funkar dom inne på vintern? Jag är lite orolig för gubben min tål inte dofter. det minsta lilla parfymsnutt el. ny deo, då går han luktar efter vem som förorenar i huset, men när hunden skiter en jädrans hög och det luktar av bara den, så DET känner han inte alls. ska en tro på en?
Vattnet blir ju slemmigt och äckligt när man har sticklingar, så jag har också bytt vattnet som en given sak, samt om det finns annat som jag har satt som stickling.
Det är sant att råden är nog lika många som änglarna, men det lär mig så mycket, så jag lägger till minnet och skrivplocket allt som jag behöver.
Ok. det är dax att sova, om man kan, för det är fullmåne och då blir det lite rantantan på nätterna. tack för råden .... fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 00:11
|

Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 17 549

|
ååå, dom röda är så fina... och dom aubergin-lila  kanske nån vill sälja ett skott?? eller det kanske man inte får härinne? eller?? jag är spekulant i så fall!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 00:20
|

Medlem

|
Det var lite till som jag hade att förtälja. Har sett att den som är ute bladen blir lite fula, så jag sköt den under takursprånget, men nu måste jag vattna den. Jag fick på mina små hängträd på framsidan sånt vitt på och jag gjorde en sats av grönsopa lite röd t-sprit och mycket vatten och maken hadde en automatisk duschflaska så jag på dom och vi lyfte grenar för att komma åt. det räckte, nu är de hur fina som helst och när jag gick förbi min ängel så gav jag den en omgång och såg till att det kom under bladen och nu är den väldigt mycket bättre, men den får plats sedan i uterummet. Det är ju och försöka ..... Fuchian ..... CITAT (mimmi 1 @ 29-07-2010, 01:11)  ååå, dom röda är så fina... och dom aubergin-lila  kanske nån vill sälja ett skott?? eller det kanske man inte får härinne? eller?? jag är spekulant i så fall!!! det fixar sig på något sätt, ska du se, men det blir till senare när den har Y-at sig och skjuter sidoskott. ...fuchian ...... jag också önskar mig de lila ....
Redigerat av fuchian: 29-07-2010, 00:21
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 00:22
|

Medlem

|
fuchian... på vintern står dom bara som torra pinnar i krukan hos mej, alltså doftar de ingenting... hade den inne en höst, innan vi hade inglasad altan, då den var i full blom då frosten kom, men fy tusan vad blommorna luktar illa!! fattar inte när man läser att dom luktar gott  men det kanske är olika på sorter,? min stora är vit, eller kanske mer creme färgad, och luktar pyton!! men vacker är den, så det överväger men när den blommat färdigt, så kapar jag alltså ner allt, men nu när den är så gammal, så är det ändå ungefär halvmetern med gamla "stubbar" kvar i krukan... är det nån som fattar vad jag menar?  jäsp... dags att krypa ner i sängen tror jag....
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 11:16
|

Medlem

|
MIMMI 1, Nu har jag varit en runda i växthuset och den röda har namnet kvar och så står det, Änglatrumpet, röd, Brugmansia sanguinea, Färg - röd/gul. Hittade den i min änglabok och där fanns bild på den. En riktig hejjare till buske på stam, och klockorna är mest röda i slutändan ocg mot roten av blomman ser det som att den först blir orange och sedan gul. Den är en enkelblommig sort. Min lilla röda har nu bestämt sig att dela sig och stammen är rak, men inte så hög, men även den växer mer när hela växten utvecklas. I min bok finns en annan som är riktigt röd och den är så vacker .....  ... fuchian ...
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-07-2010, 11:17
|
Gäster

|
odlar man den i uterum eller inglasadbalkong eller liknande utrymme, så får den oftast lite extra värme och längre ''sommar'' än om den står ut. vilket gör att den utvecklas snabbare och längre och hinner där med få blommor snabbare än ute och då kan man om man vill klippa ner den helt. däremot odlar man den ute kan det vara bra att klippa så lite som möjligt (så mycket att den kommer in och är hanterbar) desto mer klippning på hösten-våren desto senare blomning (kan) det bli på sommar-hösten om den odlas ute.
varför den får fula blad ute kan vara flera orsaker än blåst. för lite näring, torka, för mycket vatten, ohyra. sedan måste man såklart avhärda den om man inte vill att den får skador av kyla, sol, blåst. solen ger fula/gula/brända blad.
jag planterar mina änglatrumpeter i rhododendronjord och ev uppblandat med kogödsel. då får dom mörka och fina blad hela sommaren igenom. sedan förstås mycket näring och vatten. och jag får inte ett ända fult bladen på hela sommaren även om dom står i vindar, regn, hagel och rusk. ja ''mekaniska'' får dom så klart om tvestjärtar och sniglar äter på bladen eller om kraftiga vindar blåser omkull den eller annat som händer.
jag övervintrar alla mina änglatrumpeter i en temperatur på 15-20grader och i mörker. det klarar dom utan problem. dom får ju lite vintervila på hösten ute. det ända som händer med dom är att dom får veka vinterskott och bladlöss. vilket jag iförsig inte gör nåt åt. bladlössen gör inte så jätte stor skada och dessa försvinner sedan när dom tas ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 12:41
|

Medlem

|
hej FLAZSS, Tackar för dina råd, de är så välkomna hos oss "änglatossiga" (kanske bara jag). Jag har ju en stor altan, med massor av ljus, där min vävstol också står. På vintern brukar vi ha det lite lägre temp. ca. +15, så jag har fått tankar att flytta den utestående in dit så snart vädret blir kallare. De som jag köpte sent i våras, kommer sakterliga i växthuset. Jag får nog kolla med maken för att sätta dom i mörker i båthuset, de mindre i alla fall. En sak hadde jag missat. att ge dom mer gödsel, helst MPK enl. boken och det börjar man tidigt med, som jag har missat, men nu har de fått MPK en dos varje, så jag hoppas att de får mer fart än så. Jag avhärdade mina, men att det blev lite sent för dom så jag får nog nöja mig att den stora som är ute blommar. Jag ska se hur de tar sig efter gödning och jag brukar se efter ohyra, men det var nog annat som jag sprutade den för. Bladen är nu fina och hoppas ha blommor även att jag får lyfta in den. Hadde inte läst om rodorentronjord i min bok, men kommer att behöva det till nästa vår, så får tänka på att ge av det till änglarna. ......  Fuchian ....
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-07-2010, 12:58
|
Gäster

|
rhododendronjord är nog inget man kan hitta i böcker, det är nåt jag själv har gett mina änglatrumpeter. varför jag gör det är att jag tycker bladen blir grönare och finare. alltså inget måste, änglatrumpet kommer blomma lika mycket och må lika bra i vanlig jord.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 13:32
|

Medlem

|
ja, jag förstod din mening ang rododetronjord, har man det hemma till annat så varför inte prova. Alla vi har ju våra egna sätt att pyssla om dessa och andra växter och som du sa, iböckerna finns inte det som det finns i olika delar av landet hur man bäst planterar sina växter. Jag har köpt en del speciella trädgårdsböcker enbart att få humm om saker och ting och vidga mitt tänkande för trädgården. vi är alla glada odlare med lite beskymmer emellanåt ....  ... fuchian ....
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2010, 15:58
|

Medlem

|
Jag testade ett gratisex. av tidningen "Natur & Trädgård" som jag fick i brevlådan förra veckan. en jättebra tidning, helt utan reklam.. iallafall, så var ett stort reportage om Änglatrumpeter.. vill rekommendera er "Ängla-galna" att rekvirera ett ex. gå bara in på deras hemsida, naturochtradgard.se ojoj, får man göra reklam här??
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-07-2010, 15:58
|
Gäster

|
ja där stod det mycket bra om dom.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-07-2010, 18:36
|
Medlem
Antal inlägg: 159
Medlem nr: 27 209

|
Morrr.... har ni fått "Natur & Trädgård"... det har inte jag fastän jag förlängde prenumerationen! Låter spännande med roddisjorden man kanske ska blanda i det i påskossan... Mina trumpeter har klarat sig från lössen men tvestjärtarna gnager hejvilt. Finns det något tips?
|
|
|
|
|
|
|
|
30-07-2010, 23:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (fuchian @ 29-07-2010, 00:49)  Jo, der tror jag att den kom med i våras, men jag får gå ut i morgon och kolla på lappen vad som stor på den. Jag köpte den på Odla, men min väninnga som försvann med ett par småttingar och den gula, vanilla pelargonen tittade på den och sa att det stod röd - orange, men det är lätt att kolla och jag har en bok som enbart handlar om änglar. har du inte fått tag i den eller har du en röd?
jag lägger detta till minnet och återkommer i morgon ..... fuchian .... PS. på deras giroplanket stor det på min sista beställning att de har skrivit änglatrumpet - röd. tänkte inte på att räkningspärmen är bredvid mig.  Om det är mig du svarar i ditt inlägg, så har jag fortfarande INTE fått tag i den röda.... trots flera förfrågningar... Beställde och köpte en röd tidigt i våras men den ville inte leva med mig... När jag gick tillbaka för att reklamera och få en ny 10dgr senare var de röda slut...  CITAT (mimmi 1 @ 29-07-2010, 16:58)  Jag testade ett gratisex. av tidningen "Natur & Trädgård" som jag fick i brevlådan förra veckan. en jättebra tidning, helt utan reklam.. iallafall, så var ett stort reportage om Änglatrumpeter.. vill rekommendera er "Ängla-galna" att rekvirera ett ex. gå bara in på deras hemsida, naturochtradgard.se ojoj, får man göra reklam här??  För sent nu! Jag hann, men inte min kompis!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-07-2010, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Vill bara tillägga att jag toppade en av mina för några veckor sedan... utan vetskap om att jag INTE BORDE.... -NU har den delat sig... En av grenarna nådde i altantaket (270 cm) och var full i ohyra. Jag iddes inte hålla på däruppe i taket, så jag klippte ner den grenen ca 30-40 cm. Nu är det iofs en annan gren som har delat sig men fortf på samma ängel. (grenen bredvid...)
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2010, 00:12
|

Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2010, 00:17)  Om det är mig du svarar i ditt inlägg, så har jag fortfarande INTE fått tag i den röda.... trots flera förfrågningar... Beställde och köpte en röd tidigt i våras men den ville inte leva med mig... När jag gick tillbaka för att reklamera och få en ny 10dgr senare var de röda slut...  För sent nu! Jag hann, men inte min kompis! men så synd! men ett provex. får man ju iallafall, även om det kommit ett nytt nummer, som innehåller annat
|
|
|
|
|
|
|
|
05-08-2010, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 102

|
hej! Kul att läsa igenom denna tråden o få lite tips o råd! Har själv ängla trumpeter sedan minst 15 år tillbaka o jag älskar dom:-) Speciellt nu när de har kommit igång med blomningen o det luktar härligt på kvällarna. De äldsta är nog ca 15 år o stora som hus,stammarna är som mina överarmar o dom är inte smala lovar jag:-) Jag har dom i stora plastkrukor på hjul så att jag kan flytta runt dom på altanen med tak. De får bara fm sol men det fungerar alldeles förträffligt. Innan frosten kommer klipper jag ner dom något med sekatör,o får hjälp av mannen i huset o släpa in dom i vårt garage som håller ca 10 grader på vintern. De får en skvätt vatten då o då.annars sköter dom sig själva:-) I april klipper jag ner dom ganska så radikalt,planterar om dom i ren kogödsel på påse sen står dom inne ljust i rumstemperatur tills risken för frost är över. Som mest har jag nog haft 38 blommor på en o samma planta på en gång,det var en syn för gudarna! Vänligen MLK:-))
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|