|
|
  |
Nya ägare av Försäkringskassan... |
|
|
|
28-07-2010, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:21)  Tycker att du ska uppdatera dig i aktuell info och inte komma med en massa skitsnack. Tror du att folk med låga inkomster skulle handla "onödiga varor" på kredit!? Då lever du i en annan värld än de och jag! Och som sagt ... krediten gäller bara receptbelagda mediciner. Läste du inte artikeln? Den handlar ju faktiskt om detta. På de apotek som fortfarande är Apoteket är det säkert fortfarande som du säger men inte på de övriga uppenbarligen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:26
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:21)  Tycker att du ska uppdatera dig i aktuell info och inte komma med en massa skitsnack. Tror du att folk med låga inkomster skulle handla "onödiga varor" på kredit!? Då lever du i en annan värld än de och jag! Och som sagt ... krediten gäller bara receptbelagda mediciner. Så då stämmer inte den information som finns i tidningsartikeln som Herkules postade tidigare i kväll?
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:27
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:03)  Enligt det gamla systemet var det så att man kunde dela upp kostnaden för receptbelagda mediciner och får räntan subventionerad. Så är det väll inte längre hos de nya apoteksföretagen, utan nu får man betala sin ränta själv. Och därmed går det nog bra att handla allt möjligt på kredit, gärna så mycket som möjligt. Subventionerad ränta ? Var har du fått tag på den uppgiften ? Har en kompis som måste handla sina mediciner på kredit och hon har då fått betala räntan själv förut. En sak som har försämrats är att du numera inte kan beställa din medicin på nätet och få den hemlevererad . Om du nu bor en bra bit från ett apotek så blir det en dyr medicin när kostnaden för resan tillkommer, om du ens kan ta dig till apoteket .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:28
|

Medlem

|
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:30
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:27)  Subventionerad ränta ? Var har du fått tag på den uppgiften ? Det står i tidningsartikeln som postades tidigare i kväll. Visserligen står det inte att det är just räntan som subventionerats, men vad annars skulle det annars vara som subventionerats?
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:32
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:30)  Det står i tidningsartikeln som postades tidigare i kväll. Visserligen står det inte att det är just räntan som subventionerats, men vad annars skulle det annars vara som subventionerats? Det är väl att det finns högkostnadsskydd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:34)  Eller så kan man låta bli att använda sin kredit på allt annat skräp som apoteken säljer. Det kan ju finnas annat är receptbelagda mediciner som man ändå måste ha från Apoteket. En del som tidigare ingick i det subventionerade systemet med högkostnadsskydd gör inte det längre men du kan likafullt ha behov av dem. Har själv råkat ut för det .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
netha
|
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 23:28)  Så tragiskt!  Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället.  Blir sååå ledsen.
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:34
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:30)  Det står i tidningsartikeln som postades tidigare i kväll. Visserligen står det inte att det är just räntan som subventionerats, men vad annars skulle det annars vara som subventionerats? Huggorm , Huggorm det står ingenting om ränta som subventioneras. Var inte så kvick med att dra slutsatser . Den subvention som det talas om är väl i alla fall subventionen av läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet.
Redigerat av mamamaggan: 28-07-2010, 22:35
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:34
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:32)  Så tragiskt!  Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället. Blir sååå ledsen. Ja det är ju såååå bra med privatisering.
--------------------
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:36
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:34)  Huggorm , Huggorm det står ingenting om ränta som subventioneras. Var inte så kvick med att dra slutsatser . Den subvention som det talas om är väl i alla fall subventionen av läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. "Under de senaste tio åren har det funnits ett subventionerat delbetalningssystem på Apoteket AB där man har kunnat betala 150 kronor per månad, detta har täckt medicinkostnaderna när man är i behov av mediciner." Det står ju att det är själva delbetalningssystemet som subventionerats, och på vilket annat sätt än genom ränteavdrag kan själva betalningssystemet subventioneras?
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:37
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 23:34)  Ja det är ju såååå bra med privatisering. Ja för högavlönade storstadsbor . Tycker allt är anpassat för dem. I stort sett allt som har privatiserats har gjort att den som bor utanför storstäderna har fått betala mer för allt sämre service.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:38
|

Moderator

|
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:32)  Så tragiskt!  Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället.  Blir sååå ledsen. Jag förstår inte på vilket sätt någon skor sig på det här systemet? Problemet är ju att folk maxar sin kredit på att köpa annat än medicin, och sedan inte har råd när dom behöver medicinen. Var vinner borgarna på det?
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:51
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:36)  "Under de senaste tio åren har det funnits ett subventionerat delbetalningssystem på Apoteket AB där man har kunnat betala 150 kronor per månad, detta har täckt medicinkostnaderna när man är i behov av mediciner."
Det står ju att det är själva delbetalningssystemet som subventionerats, och på vilket annat sätt än genom ränteavdrag kan själva betalningssystemet subventioneras? Ränteavdrag i sin deklaration får man ju göra för i stort sett alla räntor så varför skulle räntan vara subventionerad ? Dagens system hos Apoteksbolaget är att man betalar ingen ränta så varför skulle det i så fall vara sämre i dag för den som vill delbetala ? Det går liksom inte ihop då att räntan skulle varit subventionerad . Som jag skrev förut så har jag en kompis som fått stå för hela räntan själv ( utom avdrag i deklarationen ) vilket gör medicinen dyrare. CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:38)  Jag förstår inte på vilket sätt någon skor sig på det här systemet? Problemet är ju att folk maxar sin kredit på att köpa annat än medicin, och sedan inte har råd när dom behöver medicinen. Var vinner borgarna på det? Hur vet du att de köper annat än medicin ? Var har du belägg för det ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-07-2010, 22:55
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:51)  Ränteavdrag i sin deklaration får man ju göra för i stort sett alla räntor så varför skulle räntan vara subventionerad ? Dagens system hos Apoteksbolaget är att man betalar ingen ränta så varför skulle det i så fall vara sämre i dag för den som vill delbetala ? Det går liksom inte ihop då att räntan skulle varit subventionerad .
Som jag skrev förut så har jag en kompis som fått stå för hela räntan själv ( utom avdrag i deklarationen ) vilket gör medicinen dyrare. Hur vet du att de köper annat än medicin ? Var har du belägg för det ? Har du fortfarande inte läst artikeln som vi diskuterar?
|
|
|
|
|
28-07-2010, 23:13
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:55)  Har du fortfarande inte läst artikeln som vi diskuterar? Jag har lät men läste inte tillräckligt noga , ursäkta , diskussionen uppehöll sig mest kring vad som var subventionerat . Nu vet vi ju inte heller på hur stort underlag sektionschefen i Ronneby bygger sitt uttalande på . Men att man fått en viss kredit och sedan köpt annat innebär inte att med automatik att man köpt onödiga saker. Det finns , som jag tidigare skrivit , vissa saker som du måste ha men som inte klassas som varken subventionerad eller annan medicin . På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ? Du måste förstå att det finns folk som har väldigt dåligt med pengar och av en eller annan orsak inte kan göra något åt det , t ex pensionärer av ena eller andra slaget . I en förlängning är det ju förstås bra att folk inte har råd att köpa medicin .........................................
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
28-07-2010, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Huggormen,
Vad tjatar de nu om? högkostnadsskyddet gäller i vanliga apotek, men däremot har det kommit billigare mediciner som ersättning för det som doktorn ordinerar och man tar inte nån hänsyn till det.
Ett bra sätt är att be sin läkare att sätta en liten "nick" att läkemedlet får ej bytas ut. Då funkar det. Har precis fått mitt till 1900kr och sedan är medicinen fri till det datumet man tog ut första gång.
Min astmamedicin t.ex. kostar ca. 1600kr, så det blir dyrt om man skulle behöva betala det vart 4;e månad och jag nöjer mig inte med dessa sk. ersättningsmediciner. Vår apotek har inte bytt varken namn eller annat. Men man tycker att det ändå är jobbigt för de äldre, bara att öppna burken, det tar på krafterna.
Det kan hända att de har nåt jäkelskap på gång, men har inte hört nått om det. .... fuchian ...
|
|
|
|
|
28-07-2010, 23:33
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 29-07-2010, 00:13)  På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ? Det kan du handla betydligt billigare i matvaruaffären CITAT (fuchian @ 29-07-2010, 00:26)  Huggormen,
Vad tjatar de nu om? Läs igenom e nya inläggen som kommit de sista timmarna, så blir du insatt i vad det handlar om. Missa inte tidningsartikeln som allt bygger på.
|
|
|
|
|
29-07-2010, 07:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (mamamaggan @ 29-07-2010, 00:13)  Jag har lät men läste inte tillräckligt noga , ursäkta , diskussionen uppehöll sig mest kring vad som var subventionerat . Nu vet vi ju inte heller på hur stort underlag sektionschefen i Ronneby bygger sitt uttalande på .
Men att man fått en viss kredit och sedan köpt annat innebär inte att med automatik att man köpt onödiga saker. Det finns , som jag tidigare skrivit , vissa saker som du måste ha men som inte klassas som varken subventionerad eller annan medicin .
På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ?
Du måste förstå att det finns folk som har väldigt dåligt med pengar och av en eller annan orsak inte kan göra något åt det , t ex pensionärer av ena eller andra slaget .
I en förlängning är det ju förstås bra att folk inte har råd att köpa medicin ......................................... Min fetmarkering i citatet. Är du ironisk eller menar du det på fullt allvar?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
29-07-2010, 08:01
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (mamamaggan @ 29-07-2010, 00:13)  Jag har lät men läste inte tillräckligt noga , ursäkta , diskussionen uppehöll sig mest kring vad som var subventionerat . Nu vet vi ju inte heller på hur stort underlag sektionschefen i Ronneby bygger sitt uttalande på .
Men att man fått en viss kredit och sedan köpt annat innebär inte att med automatik att man köpt onödiga saker. Det finns , som jag tidigare skrivit , vissa saker som du måste ha men som inte klassas som varken subventionerad eller annan medicin .
På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ?
Du måste förstå att det finns folk som har väldigt dåligt med pengar och av en eller annan orsak inte kan göra något åt det , t ex pensionärer av ena eller andra slaget .
I en förlängning är det ju förstås bra att folk inte har råd att köpa medicin ......................................... Kan man inte köpa sina mediciner hamnar man på sjukhus,ellr i graven..är det det som du menade?
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|