Sidor: 1, 2, 3
silos
Jag har fått reda på att man inte längre få betala månadsvis sina mediciner om man har betalningsanmärkning!

Och mina mediciner är många och dyra,så vad gör man,spara pengar går inte med min ekonomi och vovvarna gör jag inte av med!!!!!!

Jag har aldrig varit försenad med betalningar till Apoteket.....

netha
CITAT (silos @ 19-07-2010, 22:11) *
Jag har fått reda på att man inte längre få betala månadsvis sina mediciner om man har betalningsanmärkning!

Och mina mediciner är många och dyra,så vad gör man,spara pengar går inte med min ekonomi och vovvarna gör jag inte av med!!!!!!

Jag har aldrig varit försenad med betalningar till Apoteket.....

Om du är Delbetalningskund hos Apoteket AB så får du fortsätta som ¨vanligt.
Det är bara om du byter till privatägda apotek som omprövning görs.

Den infon hittade jag ... HÄR
*Stintan*
Gäller inte högkostnadsskydd?
netha
Så klart gäller högkostnadsskydd för alla ... men om maan har dyra mediciner så kan man redan vid första uttaget få betala 1,800 kr ... det får jag göra varje år ... sedan har jag frikort till nästa.
*Stintan*
CITAT (netha @ 19-07-2010, 22:40) *
Så klart gäller högkostnadsskydd för alla ... men om maan har dyra mediciner så kan man redan vid första uttaget få betala 1,800 kr ... det får jag göra varje år ... sedan har jag frikort till nästa.

Ja så är det förståss. Kan ju bli knepigt då på mindre orter som kanske bara har ett apotek som nu blivit privat om man behöver få delbetala sin medicin. Kan såklart vara kämpigt för "fattigpensionärer". Undrar hur dom tänker.
netha
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2010, 22:48) *
Ja så är det förståss. Kan ju bli knepigt då på mindre orter som kanske bara har ett apotek som nu blivit privat om man behöver få delbetala sin medicin. Kan såklart vara kämpigt för "fattigpensionärer". Undrar hur dom tänker.

1.800 kr är ingen liten summa att hosta upp bara så där. Borgarregeringen har väl inte tänkt så långt som att det finns några som kanske inte har samma löner och förmåner som de själva har.
herkules
kolla om det finns något riktigt apotek där du bor, där får du har kvar dina månadsbetalningar.
så typiskt denna jäkla privatisering - folk ska inte ens kunna få sina mediciner längre ... krångel och skit, det skulle ju bli så mycket enklare, bättre och billigare?
gnon49
Men stramades inte det åt för flera år sedan när många inte betalade sin månadskostnad för medicinen? Alltså även statliga apoteket. Har man skött sina inbetalningar måste det väl gå att få samma service oavsett apotek, även med betalningsanmärkningar. har man däremot slarvat med det blir det nog svårt. Själv har jag missat några gånger, men då fått betala 50kr extra. Nu har jag autogiro och slipper bekymra mig. Men i dagens värld är en betalningsanmärkning det yttersta straffet och gör en ekonomisk handikappad. Men har man en "personlig" relation med sitt apotek så går säkert det mesta att lösa.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 19-07-2010, 23:03) *
kolla om det finns något riktigt apotek där du bor, där får du har kvar dina månadsbetalningar.
så typiskt denna jäkla privatisering - folk ska inte ens kunna få sina mediciner längre ... krångel och skit, det skulle ju bli så mycket enklare, bättre och billigare?

Ja morrrrrrrrrr!!!!!
sqrulan
ranting.gif Va faan! Det blir bara värre o värre, är det ingen som ser att det är påväg åt H-vete på bara några år? help.gif
Alla blir vi sjuka mer eller mindre nångång i våra liv, tänk på det o rösta efter känslan till hösten!

silos
Apoteket här heter numera,eller ägs av Medstop om jag nu minns rätt.Jag ringde till dem och frågade om månadsbetalning och de sa att man ej fick kredit om man har betalningsanärkningar.

Jag får så klart skylla mig själv...mina betalningsanmärkningar kom på grund av husförsäljning 1997 då jag förlorade 100000 kronor och galna köp då jag var gift för andra gången och jag tog i mitt namn lån på Moneybank.
Men det klagar jag absolut inte på,eftersom det sistnämnda är helt och hållet mitt eget fel!!!

Men att kunna betala mediciner månadsvis underlättade så klart för mig.

Det ser ut att Sverige har blivit en kontrollsamhälle,vart skall det tar vägen undrar jag med!?!
Kanske blir vi chipmärkta redan vid födsel,i framtiden,detta påstår somliga troende bloggar.....

Huggorm
Men jag förstår fortfarande inte. Högkostnadsskyddet gör att medicinen är gratis efter 1800kr per år. Använder man många och dyra mediciner borde väll den summan vara uppnådd redan i början på året? I såna fall är väll medicinen gratis nu? Börja spara på en gång, lägg undan en hundralapp eller två i månaden så är det bara att plocka fram dom i början på nästa år när det är dags att betala igen. Eller har jag missat något? confused.gif
herkules

APOTEKSLISTA

solis, en lista på de apotek som INTE drivs privat längre, kolla om något av dem finns i din närhet och BYT!
herkules
CITAT (Huggorm @ 20-07-2010, 11:06) *
Men jag förstår fortfarande inte. Högkostnadsskyddet gör att medicinen är gratis efter 1800kr per år. Använder man många och dyra mediciner borde väll den summan vara uppnådd redan i början på året? I såna fall är väll medicinen gratis nu? Börja spara på en gång, lägg undan en hundralapp eller två i månaden så är det bara att plocka fram dom i början på nästa år när det är dags att betala igen. Eller har jag missat något? confused.gif

ja du har missat något.
om man i flera års tid betalat sin medicin månadsvis, trots trasslig privatekonomi, så är det INTE BARA att lägga undan en hundring i månaden, medicinen måste man ju troligtvis ha och vad ska de göra under tiden, tills de har fått ihop det som medicinen kostar?

min allergimedicin tillsammans med eksemsalvor går på över 1000 kr första omgången, jag har råd att betala det men alla har inte det!
Huggorm
CITAT (herkules @ 20-07-2010, 11:14) *
ja du har missat något.
om man i flera års tid betalat sin medicin månadsvis, trots trasslig privatekonomi, så är det INTE BARA att lägga undan en hundring i månaden, medicinen måste man ju troligtvis ha och vad ska de göra under tiden, tills de har fått ihop det som medicinen kostar?

Jamen det är juli nu, har man dyra mediciner borde man vara inne på högkostnadsskyddet sedan länge, och man har ett halvår på sig till nästa år då det är dags att betala igen. Är inte det ganska god tid för att spara ihop de pengarna?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 20-07-2010, 11:16) *
Jamen det är juli nu, har man dyra mediciner borde man vara inne på högkostnadsskyddet sedan länge, och man har ett halvår på sig till nästa år då det är dags att betala igen. Är inte det ganska god tid för att spara ihop de pengarna?

Året löper från när man köper första gången, inte per kalenderår.

Mitt bryter tex nån gång i oktober eller november (kommer inte ihåg).
Huggorm
CITAT (Meriona @ 20-07-2010, 11:18) *
Året löper från när man köper första gången, inte per kalenderår.

Mitt bryter tex nån gång i oktober eller november (kommer inte ihåg).

Okej då, i såna fall kan det bli värre
silos
Kasit förresten,jah har skrivit Nya ägare av Försäkringskassan,men ni fattade att jag menade Apoteket!
Tack så mycket för alla era svar!
Här har vi bara Medstop.
Red Top
Silos!

, har ju som service att skicka ut medicinen.

Försök med att ta kontakt med Apoteket centralt, 0771-450 450, och förklara för dem hur det ligger till. Jag tror inte att det ska vara något problem, även om du inte har Apoteket på din ort. Då kan du ju få medicinen hem till dig och samtidigt fortsätta med månadsbetalningar.

Eller gå in på deras hemsida Apoteket.

silos
CITAT (Red Top @ 20-07-2010, 23:23) *
Silos!

, har ju som service att skicka ut medicinen.

Försök med att ta kontakt med Apoteket centralt, 0771-450 450, och förklara för dem hur det ligger till. Jag tror inte att det ska vara något problem, även om du inte har Apoteket på din ort. Då kan du ju få medicinen hem till dig och samtidigt fortsätta med månadsbetalningar.

Eller gå in på deras hemsida Apoteket.

Tack så mycket för tipset!
Och tack Herkules också för tipset!

Jag skall ta reda på detta snarast!
herkules
EXPRESSEN IDAG
*Stintan*
Vem är förvånad? Läste dessutom häromdan att Medstops apotek har dyraste medicinerna, men det var väl väntat.
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-07-2010, 19:57) *

Intressant artikel.

"Problemet är då att det finns de som använder upp hela sin kredit på andra produkter än mediciner, så när de verkligen är i behov av mediciner finns ingen möjlighet att skaffa sådana. Då tvingas människor vända sig till Socialkontoret. "

Har du förslag på hur vi skall lösa detta problem?
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:28) *
Intressant artikel.

"Problemet är då att det finns de som använder upp hela sin kredit på andra produkter än mediciner, så när de verkligen är i behov av mediciner finns ingen möjlighet att skaffa sådana. Då tvingas människor vända sig till Socialkontoret. "

Har du förslag på hur vi skall lösa detta problem?

ja, de där privata ställena får skaffa sig samma system som riktiga apotek - man hämtar ut MEDICINER och betalar av sin högkostnad med 150 pix/månad.
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-07-2010, 20:30) *
ja, de där privata ställena får skaffa sig samma system som riktiga apotek - man hämtar ut MEDICINER och betalar av sin högkostnad med 150 pix/månad.

Eller så kan man låta bli att använda sin kredit på allt annat skräp som apoteken säljer.
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:34) *
Eller så kan man låta bli att använda sin kredit på allt annat skräp som apoteken säljer.

det ska inte finnas utrymme för annat än mediciner på ett apotekskonto.
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-07-2010, 20:38) *
det ska inte finnas utrymme för annat än mediciner på ett apotekskonto.

Eftersom folk inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi borde man väll dela upp det. Ett konto för mediciner, och ett annat för allt annat som apoteket säljer.
silos
Vilka fulingar! Alltid skall det vara så att företagen skall tjäna på folk.De får då jo ränta när det blir kredit;eeler hur!?

CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:40) *
Eftersom folk inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi borde man väll dela upp det. Ett konto för mediciner, och ett annat för allt annat som apoteket säljer.

Vad menar du med att folk inte kan ta ansvar för sin ekonomi;drar du över alla genom samma kamm?
Huggorm
CITAT (silos @ 28-07-2010, 20:41) *
Vilka fulingar! Alltid skall det vara så att företagen skall tjäna på folk.De får då jo ränta när det blir kredit;eeler hur!?
Vad menar du med att folk inte kan ta ansvar för sin ekonomi;drar du över alla genom samma kamm?

Det var ett svar på Herkules inlägg. Eftersom de nya apoteken tydligen har en kreditfunktion så blir det ju inga problem att dela upp betalningen. Om man inte använder krediten till att köpa en massa andra grejer alltså, och en del människor köper ju allt möjligt på kredit bara för att dom kan. Därför hade det kanske varit bra med två olika kreditkonton.
silos
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:44) *
Det var ett svar på Herkules inlägg. Eftersom de nya apoteken tydligen har en kreditfunktion så blir det ju inga problem att dela upp betalningen. Om man inte använder krediten till att köpa en massa andra grejer alltså, och en del människor köper ju allt möjligt på kredit bara för att dom kan. Därför hade det kanske varit bra med två olika kreditkonton.

Nu förstår jag!
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:40) *

ja så kan de väl göra om de vill sätta folk som inte kan hantera sina stålar ännu mer i skiten.
och nä, jag menar inte heller att alla som får sin medicin på månadskostnad INTE kan hantera sin ekonomi.
gnon49
Violl folk handla apoteksvaror på kredit så är det ju upp till dom själva. Vill man inte ha krediten är det bara att säga nej. Behöver man krediten så är det ju upp till var o en hur man använder den. Viktig medicin måste väl alla fall prioriteras. Kredit eller månadsbetalning är hugget som stucket. Högkostnadsskyddet finns där i båda fallen. Ser faktiskt inget problem. Problemet skulle i så fall vara att det är alltför lätt att hamna i skuldfällan i dagens kreditvärld.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 28-07-2010, 21:23) *
Violl folk handla apoteksvaror på kredit så är det ju upp till dom själva. Vill man inte ha krediten är det bara att säga nej. Behöver man krediten så är det ju upp till var o en hur man använder den. Viktig medicin måste väl alla fall prioriteras. Kredit eller månadsbetalning är hugget som stucket. Högkostnadsskyddet finns där i båda fallen. Ser faktiskt inget problem. Problemet skulle i så fall vara att det är alltför lätt att hamna i skuldfällan i dagens kreditvärld.

Problemet uppstår ju om folk köper annat för krediten och sedan måste be soc om hjälp för att kunna hämta ut medicinerna.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 22:17) *
Problemet uppstår ju om folk köper annat för krediten och sedan måste be soc om hjälp för att kunna hämta ut medicinerna.

japp, därför ska det bara kunna köpas mediciner för den "krediten" är det ansiktsvatten och deodoranter det handlar om kan folk använda sitt visa.
netha
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 22:17) *

Men inte kan man ju få kredit på annat än receptbelagda mediciner!

CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:44) *

Mycket skitsnack är det. sad.gif

Du får dela upp din högkostnadssumma = 1.800 kr/år på 12 mån gällande receptbelagda mediciner.
Huggorm
CITAT (netha @ 28-07-2010, 22:56) *
Men inte kan man ju få kredit på annat än receptbelagda mediciner!
Tror knappast att man i krediten får räkna in annat än receptbelagda mediciner.
Mycket skitsnack är det. sad.gif

Jo det kan man säkert, men man får naturligtvis betala ränta...
netha
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 22:58) *
Jo det kan man säkert, men man får naturligtvis betala ränta...

Nu hann jag inte ändra innan du svarade ... men så klart kan du inte få annat än receptbelagt på månadskostnad.
Huggorm
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:00) *
Nu hann jag inte ändra innan du svarade ... men så klart kan du inte få annat än receptbelagt på månadskostnad.

Enligt det gamla systemet var det så att man kunde dela upp kostnaden för receptbelagda mediciner och får räntan subventionerad. Så är det väll inte längre hos de nya apoteksföretagen, utan nu får man betala sin ränta själv. Och därmed går det nog bra att handla allt möjligt på kredit, gärna så mycket som möjligt.
Bengalow
...och bra mycket billigare lär det ha blivit för medicinerna (+ räntan)...eller det kanske bara har blivit "personligare"? Vi lär väl få betala dyrt för TV-reklamen också. Men det är ju så "personligt" på nya apoteket.
netha
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:03) *
Enligt det gamla systemet var det så att man kunde dela upp kostnaden för receptbelagda mediciner och får räntan subventionerad. Så är det väll inte längre hos de nya apoteksföretagen, utan nu får man betala sin ränta själv. Och därmed går det nog bra att handla allt möjligt på kredit, gärna så mycket som möjligt.

Tycker att du ska uppdatera dig i aktuell info och inte komma med en massa skitsnack.
Tror du att folk med låga inkomster skulle handla "onödiga varor" på kredit!? Då lever du i en annan värld än de och jag!
Och som sagt ... krediten gäller bara receptbelagda mediciner.
*Stintan*
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:21) *
Tycker att du ska uppdatera dig i aktuell info och inte komma med en massa skitsnack.
Tror du att folk med låga inkomster skulle handla "onödiga varor" på kredit!? Då lever du i en annan värld än de och jag!

Läste du inte artikeln? Den handlar ju faktiskt om detta. På de apotek som fortfarande är Apoteket är det säkert fortfarande som du säger men inte på de övriga uppenbarligen.
Huggorm
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:21) *

Så då stämmer inte den information som finns i tidningsartikeln som Herkules postade tidigare i kväll?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:03) *

Subventionerad ränta ? Var har du fått tag på den uppgiften ?

Har en kompis som måste handla sina mediciner på kredit och hon har då fått betala räntan själv förut.

En sak som har försämrats är att du numera inte kan beställa din medicin på nätet och få den hemlevererad . Om du nu bor en bra bit från ett apotek så blir det en dyr medicin när kostnaden för resan tillkommer, om du ens kan ta dig till apoteket .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:27) *
Subventionerad ränta ? Var har du fått tag på den uppgiften ?

Det står i tidningsartikeln som postades tidigare i kväll. Visserligen står det inte att det är just räntan som subventionerats, men vad annars skulle det annars vara som subventionerats?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:30) *
Det står i tidningsartikeln som postades tidigare i kväll. Visserligen står det inte att det är just räntan som subventionerats, men vad annars skulle det annars vara som subventionerats?

Det är väl att det finns högkostnadsskydd.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:34) *

Det kan ju finnas annat är receptbelagda mediciner som man ändå måste ha från Apoteket. En del som tidigare ingick i det subventionerade systemet med högkostnadsskydd gör inte det längre men du kan likafullt ha behov av dem. Har själv råkat ut för det .
netha
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 23:28) *

Så tragiskt! sad.gif Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället. sad.gif
Blir sååå ledsen.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:30) *

Huggorm , Huggorm det står ingenting om ränta som subventioneras. Var inte så kvick med att dra slutsatser . Den subvention som det talas om är väl i alla fall subventionen av läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet.
*Stintan*
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:32) *
Så tragiskt! sad.gif Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället. sad.gif
Blir sååå ledsen.

Ja det är ju såååå bra med privatisering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon