| |
|
  |
Ska försöka toalettträna kissarna!, nån som har testat? |
|
|
|
|
19-08-2010, 06:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
Men usch, vad hemskt! Måste säga att mina kissar inte är särskilt små, de är redan som de flesta fullvuxna katter! Sen själva kittet inleder ju med ett rätt litet hål, som sen blir större allteftersom katterna lär sig. Men det är klart, en liten risk finns det ju alltid att de ramlar i! Men så stora som de är nu tror jag inte dom skulle ha problem att ta sig upp...
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2010, 07:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Men vilken smart grej  Synd att jag inte hade en sån då vi hade katt. att ta reda på grejerna i kattlådan var det tråkigaste med att ha katt. OM jag någon gång i framtiden ska skaffa katt ska jag ABSOLUT prova med detta  Tack för tipset.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2010, 15:06
|

Medlem

|
Uppdatering: Ingen gammal kattlåda framme längre, bara litter kwittern. Som nu sitter på toaletten, och kissarna går med på det, yay!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2010, 16:15
|
Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 9 935

|
CITAT (Fny @ 21-08-2010, 16:06)  Uppdatering: Ingen gammal kattlåda framme längre, bara litter kwittern. Som nu sitter på toaletten, och kissarna går med på det, yay!  Vill gärna se ett foto på detta! Gärna med en katt på besök också så jag får se hur det ser ut...
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2010, 16:34
|

Medlem

|
ska bli!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 07:50
|

Medlem

|
ursäkta att foto har dröjt, har inte orkat leta reda på kameran än... Men här är iallafall en uppdatering av läget: Av någon anledning bestämde sig balthazar häromdagen för att pinka i en soffa.  Helt obegripligt tyckte vi eftersom litter kwittern var ren och fräsch och han visat många dagar att han kan använda den. Efter myyycket släpande av balthazar fram och tillbaka från litter kwittern (och två till omgångar kiss i soffan!  ) kom jag fram till att han har blivit väldigt kinkig och bara går på kwittern om det är såpass mycket kattströ i den att det når ända upp till kanten. Åtminstone var det först när jag fyllde på med mer katttrö som han gick med på att pinka där. Suck... vilken kamp.... Caspar går iallafall felfritt, han sitter på kwittern och ser sådär härligt präktig och duktig ut ("titta på mig, jag är jätteduktig!"). Båda kissarna får en liten liten godisbit när dom är duktiga och går på kwittern när vi ser. Nu hoppas jag bara att balthazar inte pinkar i soffan igen...  Har gått bra sista dygnet... Eftersom jag för ovanlighetens skull är ledig två dagar nu hade jag tänkt byta till nästa steg och insattsen med ett litet hål i mitten. Känns ju som en väldigt bra sak att vara hemma med kissarna under den övergången... Men samtidigt känns det inte helt bra att ta nästa steg så tätt inpå problemen med balthazar och soffan...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 08:43
|

Medlem

|
snabbuppdatering! Kom fram till att introducera steg två lite halvt. Nu under dagen när jag är hemma och kan sitta med dem i badrummet kör jag på nya insatsen (med hål i mitten) men så fort jag inte har tid att passa eller går hemmifrån byter jag tillbaka till den första (utan hål). Än så länge tycker kissarna att den nya insatsen är FANTASTISKT kul, en ny leksak!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2010, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Åh, vad kul att läsa om era äventyr med "Litter-grejen". Har sett den, men har inte trott att den skulle kunna fungera, men uppenbarligen KAN den göra det ! LYCKA TILL ! Accepterar verkligen dina katter att du är med, när de "går på lådan" !? Mina skulle hellre hålla sig tills de sprack, än att jag fick titta på !! Kan ju också nämna att två av mina katter (om nån annan varit i lådan precis nyligen) kissar DIREKT ner i dusch-avloppsbrunnen ! Och eftersom duschen iaf går igång 4-5 ggr / vecka, så blir det ingen lukt därifrån. Mkt praktiskt, men jag vet inte om det går att träna dem till det, tyvärr ... Sen har jag hört att man ska ha en kattlåda mer än antalet katter. Hos oss hade det få stå kattlådor överallt !! Nej, jag nöjer mej med 4 lådor. De ju utekatter allihop ! Men i vintras, när det var så mkt snö, så steg kattsandsförbrukningen till skyhöga nivåer. Likadant hos er andra med katt förmodar jag ...
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2010, 08:30
|

Medlem

|
Hos oss är det snarare så att kissarna föredrar sällskap, de älskar att man är med på toan! Framförallt nu när vi har litterkwitterträning, det kanske fortfarande är lite läskigt att gå själv...  nuttinutt... Det där med antalet kattlådor - ja det är toppen om man har plats med flera lådor! Vi med våra två kissar har haft två lådor. Men nu får dom ju nöja sig med kwittern, som ju är betydligt mindre än en vanlig låda, så det gäller att tömma så fort man ser att det är något i den.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2010, 11:45
|

Medlem

|
Ny uppdatering!
För att förbereda kissarna på nästa steg har jag nu börjat låta den inre cirkeln på första insatsen vara utan kattströ. Det är alltså tomt i mitten där det i nästa insats kommer vara ett hål. Har redan sett Caspar sätta sig och pinka ner i den tomma ytan i mitten, utan att ens krafsa. =)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2010, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Fny @ 17-08-2010, 20:07)  skogstroll, jag håller inte på att lära kissarna gå på kattlådan utan lär dem att gå på TOAN.  googla "litter kwitter"! OK tyckte det lät lite läbbigt bara....
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
02-09-2010, 07:47
|

Medlem

|
Under dagarna, när jag är hemma, byter jag numera till insatsen med hål i mitten. Katterna ser dock fortfarande bara den som en leksak... Tänk er:
Kisse hoppar upp på lk och blir fascinerad av hålet. Puttar ner lite kattströ och blir mycket lycklig av att se det falla ner i vattnat. Puttar ner lite mer. Kör ner huvudet i hålet. Trycker även ner framtassarna i hålet och leker med vattnet. Försöker dricka. Reser sig upp - och hela insatsen följer med upp, den sitter ju inte fast! Allt kattströ rasar ner i toaletten och kissen hoppar bort, fortfarande med plastringen på sig. Ser ämlig ut och väntar på att bli räddad av matte...
Suck... hoppas dom kommer över sin nyfikenhet snart... börjar bli trött på att skopa upp mängder av kattströ ur toan... Men ändå, det är jättebra att insatserna är lösa så att kissarna inte kan fastna! Även om dom kör ner halva kroppen i hålet så har dom inga som helst problem att resa sig upp! Men jag kommer nog inte lämna dom ensamma hemma med den insatsen förrän de slutat göra så...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-09-2010, 10:25
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-09-2010, 10:17
|

Medlem

|
har nu spenderat hela morgonen med att passa kissarna, varav en timme bara inne på toaletten. Båda kissarna var uppenbarligen nödiga men vägrade gå på kwittern, så jag stängde in oss på toaletten (med en god bok!) så att kissarna inte skulle kunna pinka i nån soffa eller i en sko eller så...  Rätt vad det var satte sig Balthazar på golvet och pinkade. Jag lyfte supersnabbt upp honom på toan så att han fick slutföra pinkandet på kwittern, under mycket uppmuntran och med lite godis efteråt. Litet pinkspår på golvet var lätt att ta upp. Strax därefter var det Caspars tur, han satte sig plötsligt på golvet för att bajsa. Jag lyfte upp honom på kwittern och klappade och uppmuntrade medan han gjorde klart sina saker där (även om en liten bajskorv faktiskt hamnade fel och ramlade ner på min fot...  ) Så, det var hälften. Nu behövde bara caspar pinka och balthazar bajsa. Till slut gav caspar upp och pinkade, jag fick återigen torka pinkspår från golvet upp på kwittern. Balthazar har fortfarande inte bajsat, men jag har släppt ut oss från toaletten. Han klagar lite då och då men förr eller senare måste han ge upp!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2010, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 28 608

|
Min brorsas katt är toatränad sedan han var liten. Min brorsas ex tränade honom som ung och körde med hemmafixade skålar under ringen när han var katunge -97 (gammelkatt idag:). Först med sand och sedan vatten för att till sist ta bort skålarna. Han fixade det och det var skoj att se hur han satte sig på kanten av ringen och kissade, sedan krafsa på toaringen och i luften i toaletten länge och väl innan han var nöjd. Kissa gick bra men han gillade aldrig detta med att bajsa på toan och gjorde det aldrig när de var borta. Brorsan tog så småningom till knepet att ge honom god konservmat efter han gjort nr 2. Numera är katten en äldre herre som har flyttat från lägenheten till landet och går på låda eller ute. Men han har praktiserat toaletten under många år och tydligen funkade det så bra att lådan inte blev aktuell förrän han blev lite till åren och fick låda istället.
Så lycka till med träningen, jag känner personligen en toatränad katt och vet att det går!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2010, 06:04
|

Medlem

|
åh, vad kul att höra!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 00:13
|

Medlem

|
CITAT (Fny @ 02-09-2010, 08:47)  Kisse hoppar upp på lk och blir fascinerad av hålet. Puttar ner lite kattströ och blir mycket lycklig av att se det falla ner i vattnat. Puttar ner lite mer. Kör ner huvudet i hålet. Trycker även ner framtassarna i hålet och leker med vattnet. Försöker dricka. Reser sig upp - och hela insatsen följer med upp, den sitter ju inte fast! Allt kattströ rasar ner i toaletten och kissen hoppar bort, fortfarande med plastringen på sig. Ser ämlig ut och väntar på att bli räddad av matte... HERREGUD !! Ser det framför mej !!  Jag skrattar så jag gråter !! Helt underbart !! Jag kommer att leva flera ÅR till !!!
Redigerat av omk: 08-09-2010, 00:18
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2010, 08:45
|

Medlem

|
Balthazar har nu bajat i kwittern med min hemgjorda lösning täckandes över hålet.... Han var inte helt nöjd men det gick. Men jag måste nog tejpa fast den bättre, för det sviktar nå väldigt när kissarna trampar på den!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2010, 01:32
|

Medlem

|
CITAT (Fny @ 08-09-2010, 09:45)  Men jag måste nog tejpa fast den bättre Silvertejp ! Den är dyr, men dryg och bättre "bra-att-ha-grej" finns inte ! Fixar allt !
Redigerat av omk: 10-09-2010, 01:33
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|