ungefär den där storleks-skillnaden på krukor brukar jag också plantera om mina kaktusar, ca var tredjeår, då man ser att dom nästan börjar växa ur krukan på vidden eller då dom vuxit ca 10-25cm på längden. Vet visserligen inte om det är rätt, men mina verkar må väldigt bra över att bli omplanterad ca var tredje år. Jag brukar nöja mig med sand i botten, sen sandblandad jord/kaktus-, så- jord.
Känslan jag har fått under dessa 10-15år jag haft mina kaktusar är iaf att då själva plantan(över jord), blivit nästan lika stor som krukan, så är det tid för omplantering.
Så har jag iaf skött mina kaktusar, börjar dom växa "ur krukan"("kronan(som det kallas på träd) blir större än krukan)så är det nog tid att fundera på en lite större kruka. Men jag har även märkt det att den ska inte vara för stor, typ max 5-10cm, då det är en välfödd, växande kaktus, man ska inte göra som med vanliga krukväxter köpa en ca 10-15cm större kruka å plantera i, då verkar dom snarare ha lust å smådö, fastän man försöker med samma blandning å allt sånt. Smått verkar vara bättre för kaktusar men med en liten ökning, och satsa på omplantering ca var annat, var tredje år.Då har iaf mina mått underbart fastän dom stått i alla väders fönster under dessa år. Typ 1års tillvänjing innan omplantering om man flyttat/bytt fönster.
Men din lilla omplantering ser perfekt ut, vet tyvärr inte vad din växt har namn. Dessa är bara mina tips, behöver inte stämma till alla kaktusar, men har funkat till mina iaf=))
Redigerat av aegd: 27-07-2010, 00:19
|