Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Surjordsväxter
          Kryddan03
          Inlägg 30-07-2010, 17:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Gunilla T @ 30-07-2010, 10:18) *
          Jomenvisst ...roddisarnas blommor är bara en extra bonus...det är bladen, formen och så den bedårande nytillväxten som är så vacker.

Precis. Och som du sett har jag ju begränsad yta att odla på och då vill man ha växter som ger något över hela säsongen. Jag hade en yakushimanum för flera år sedan men den fick jag ge upp i en separation (det var nästan så att vi hade en vårdnadstvist om den wink.gif). Men de du visat upp i den här tråden är ju exceptionella i sitt bladverk. Får se om det kanske blir någon av dem till nästa år. smile.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 31-07-2010, 18:29
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ett släkte som inte diskuterats särskilt mycket är Vaccinium. Där finns många bra arter och sorter för surjordspartiet, både vintergröna och lövfällande. Är man mycket intresserad så bör man köpa boken Blueberries, Cranberries and Other Vacciniums av Jennifer Trehane.

Vaccinium vitis-idaea, vårt vanliga lingon är en fantastisk växt. Det finns många namnsorter på marknaden. Vill du ha bär. så köp någon av de svenska sorterna som Balsgård tagit fram. De utländska sorterna ger mest bär i andraskörden och den hinner oftast inte mogna i Sverige. Min favorit är V. vitis-idaea var. Minus. Ett lågt lingon som är en superb marktäckare. Jag rekommenderar den i ett torvblock. Den ger en hel del bär också. Det finns olika kloner av den men jag har bara en.

Det finns många sorter av blåbär. I vårt klimat är alla lövfällande men i uterum så kan man ha vintergröna sorter. Vårt vilda blåbär heter V. myrtillus. Det självsår sig ibland i torvpartiet och jag låter det då växa kvar.
          V. myrtilloides är en amerikansk art som är helt härdig här. De exemplar jag haft har varit mycket småfruktiga men i Amerika så plockas vilda myrtilloides så jag har bara haft otur.
          V. angustifolium skiljer sig mycket lite från myrtilloides. Mina plantor har haft hyfsat stora bär och smaken är bra. De självsår sig ofta i torvblocken. Fåglarna älskar bären så jag väntar på att hitta plantor i naturen. Av angustifolium så finns det några namnsorter som odlas för bärens skull. Av någon okänd anledning så finns de inte att köpa i Europa. Jag fick lite vintersticklingar från genbanken i USA men de är rotade sig dåligt. Örtartade sticklingar rotar sig lätt. Amerikansk blåbärspaj ska göras av angustifoliumbär.
          De trädgårdblåbär som säljs i Sverige är i allmänhet hybrider. Oftast så påstår plantskolan att de heter V. corymbosum. Det finns några sorter som är den rena arten. Ska man ha en bra buske som dessutom ger goda bär är trädgårdsblåbäret mycket bra. Vacker blomning, läckra bär och en fin höstfärg, vad kan man mer begära. Har man barn eller barnbarn så är trädgårdsblåbär bra eftersom de inte fägar av sig. En del av de äldre sorterna är delvis självsterila så det kan vara bra med flera sorter. Höjden varierar från 50 cm till 200 cm så det gäller att veta vad man sätter. Sätt alla bär soligt för att det ska bli en bra skörd.

Fortsättning följer.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 01-08-2010, 10:14
          Länk hit: #43

Medlem

Hej!
          Det finns vilda tranbär i Sverige men dom har jag inte odlat. Det amerikanska tranbäret Vaccinium macrocarpon odlas i stor skala i USA och en del andra länder. Det är en utmärkt marktäckare i surjordspartiet. Plantan skickar ut långa revor som kan bli upp till en meter. Året därpå bildas kortskott som växer ganska upprätt. Efter ytterligare ett år så kommer blommor på kortskotten. Tranbäret blommar på försommaren med ljust rosa blommor och ganska sent på hösten kommer de röda bären. ( ibland gula ) Bären tål kyla så de är kvar ända till våren vilket gör att man kan plocka tranbär så fort snön smält. Det finns massor med sorter och jag provar många men det dröjer flera år innan jag vågar rekommendera någon sort för odling i Sverige. Är det någon intresserad som passerar Osby så titta in och få några sticklingar. Tranbär är mycket lätt att föröka med sticklingar. Revorna rotar sig även spontant. Många tror att tranbär måste växa mycket fuktig men de trivs faktiskt utmärkt i ett vanligt torvparti. För att få mycket bär måste plantan stå soligt. Jag misstänker att vissa sorter inte hinner mogna i ett skuggigt läge.

Vaccinium praestans är en trevlig, låg, lövfällande växt. Den sprider sig med underjordiska utlöpare och är därför bra att stabilisera torvblock med. Arten växer vild i Japan Den anses behöva en ganska fuktig växtplats. Jag har haft mina torrt i full sol och de växer bra där men tycks inte gärna blomma så jag har inte smakat bären. De lär dock vara goda.

Det finns fler vacciniumarter som bör kunna odlas i Sverige men där saknar jag erfarenhet.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-08-2010, 10:31
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Hortensior! finns många fina som klarar sig i hög zon tex denna som snart övergår i rosavitt Hydrangea paniculatahybriden "early sensation" blomma from juli o mkt länge
          Klarar även annan jord sk vanlig trädgårdsjord
          062.JPG

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 01-08-2010, 17:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Tuvvaktelbär, Gaultheria procumbens, har klarat 2 vintrar och en extremt torr sommar trots att de köptes som "utomhuskrukväxt". Alla 5 plantorna har blommat, producerat röda bär och bildat små livskraftiga grupper med glansiga vintergröna blad. Ändå växer de väldigt utsatt i kanten av vår ena rhododendronterrass.
          Bifogad fil  DSC_0331.jpeg ( 105.87k ) Antal nedladdningar: 36

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-08-2010, 08:02
          Länk hit: #46

Gäster

Detdär är en riktigt trevlig växt Fågelvägen! Senast i går var jag i en trädgård där det växte Gaultheria under Rhododendron - fint! ...har den inte själv men den finns på min inköpslista.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-08-2010, 18:08
          Länk hit: #47

Medlem

Hej!
          Kantljung, Cassiope tetragona växer vild i Sverige. Jag försökte en gång att föröka den åt Lunds universitet men misslyckades. Däremot så är underarten? saximontana lätt att föröka. En snäll kantljung som växer bra i trädgården.

Fågelvägen visade en fin bild av C. mertensiana. Det finns många underarter och sorter av den på marknaden. Alla tycks vara lika lättodlade. Jag undrar om inte den lägsta cassiopen Beatrice Lilley är variant eller hybrid av mertensiana eller av lycopodioides. Det finns också en bra sort som kallas Enermis som påminner mycket om mertensiana. Enermis har tydligen försvunnit från den kommersiella marknaden men finns bland amatörerna. De ser lite tunn ut de första åren men blir en fantastiskt fin tuva.

Det har gjorts en hel del hybrider. Edinburgh brukar gå att få tag i. En ganska stor och kraftig cassiope.
          Muirhead är lättodlad och vacker. Mycket kompakt.
          Jag har några sorter till och alla är vackra och intressanta. Alla har likadana vita klockliknande blommor. Vissa vintrar fryser knopparna bort men cassiopen är så annorlunda att den ändå platsar i stenpartiet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-08-2010, 17:52
          Länk hit: #48

Medlem

Hej!
          Klockljung, Erica tetralix är en vanlig växt i västra Sverige men saknas i östra. Lättodlad och vacker. Det finns ett antal namnsorter men jag tycker inte att de tillför något när man jämför med de vilda. Då och då hittar man vita exemplar. Gräv inte upp plantan utan ta ett par sticklingar. De rotar sig lätt. Vi som bor i trakter där den växer vild gräver gärna upp några plantor och sätter i surjordspartiet. Väljer man en mosse där det pågår torvbrytning så behöver man inte ha dåligt samvete. Ni som inte har klockljung runt husknuten kan ta med några plantor hem om ni besöker västra Sverige. Mossar innehåller många intressanta växer.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-08-2010, 17:57
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 01-08-2010, 18:26) *
          Tuvvaktelbär, Gaultheria procumbens, har klarat 2 vintrar och en extremt torr sommar trots att de köptes som "utomhuskrukväxt". Alla 5 plantorna har blommat, producerat röda bär och bildat små livskraftiga grupper med glansiga vintergröna blad. Ändå växer de väldigt utsatt i kanten av vår ena rhododendronterrass.
          Bifogad fil  DSC_0331.jpeg ( 105.87k ) Antal nedladdningar: 36

Hej!
          Du äter väl bären. Mitt barnbarn spottade ut bären och sa att det smakar tandkräm. Det finns tandkräm med samma smak. Det lär även finnas ett tuggummi som smakar vaktelbär. Jag skulle inte äta bär från nyinköpta plantor. Mitt förtroende för holländska plantskolor när det gäller besprutning är inte stort.
          Tuvvaktelbäret är en fin marktäckare som sprider sig bra. Det finns några namnsorter men jag har sått en del av mina.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 04-08-2010, 16:34
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej Jan! Bären tycks hänga med ganska länge, men jag ska smaka när jag är säker på att de är egna. Just nu blommar vaktelbären och humlorna verkar måttligt intresserade. Få se om det blir några bär. Läste amerikanska artiklar om vaktelbär - man kan tydligen koka té på bladen. Efter fermentering i varmt vatten i en vecka, tror jag det stod.

Intressant var det du skrev om Vaccinium! Synd att vår tomt inte är riktigt rätt landskap för tranbär. Jag har plockat tranbär och hjortron som barn - minns doften av kärrmark och skvattram, mums!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          ingrids
          Inlägg 04-08-2010, 18:17
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

En spännande tråd som måste börjat när jag var utan uppkoppling.

Eftersom jag vill ha en Zilga kommer jag att bygga en upphöjd surjordsbädd 250x70 cm, rejäla bräder på två håll och en lecamur på ena långsidan, vattenmagasin i botten. Det kommer att vara morgon och kvällssol i ganska skyddat läge. Druvstocken ska klättra upp i en pergola med kanalplasttak vilket jag hoppas ska ge bra mognad.

Julrosor vet jag att jag vill ha, och lingon/tranbär som marktäckare (tranbär verkar vara tveksamt härdig här men värt ett försök). Hortensia Limelight, även om den är "floppig" eftersom blommorna har så fin färg. Alla andra växter byts just nu ut med tankens hastighet, särskilt efter att ha läst den här tråden smile.gif

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-08-2010, 18:50
          Länk hit: #52

Medlem

Hej Ingrids!
          Jag måste få trassla till ditt liv lite. Har du tittat på honungsbär/ blåbärstry/ bärtry, Lonicera caerulea var kamtschatica. Det är inte en typisk surjordsväxt men jag har testat den i surjordspartiet och de trivs utmärkt. Eftersom den kommer från Sibirien så är den härdig. Blommar tidigt men blommorna tål frost. Goda bär. Jag hade en besökare som fick en näve. Först undrade hon om det var någon sorts blåbär. Sedan är det en korsning mellan blåbär och hallon? Efter sista bäret tyckte hon att det smakade lite äpple också. Det har blivit ett av våra favoritbär. Tvärr så får jag inte sälja Balsgårds nr 112 som jag tycker är godast. Ska du ha det så köp en namnsort och inte en fröplanta. Jag har ett par plantor från vildinsamlat frö och de bären är inte särskilt goda. Leningrads Jätte tycker jag är en bra sort. Sök på nätet så hittar du en norrlänning som testar.

När det gäller tranbär så prova några olika sorter. Jag tror att plantan är härdig hos dig men det är inte säkert att bären hinner mogna.
          Hjortron är också skoj. Nyby är en lämplig sort.

Citera
          flaxss
          Inlägg 05-08-2010, 18:11
          Länk hit: #53

Gäster

just nu på svt1 i grön glädje har dom ett inslag om roddisar. går i repris i morgon 10.10.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-08-2010, 18:33
          Länk hit: #54

Gäster

thanks.gif flaxss ...skall försöka titta i morgon...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-08-2010, 18:28
          Länk hit: #55

Gäster

Och nu har äntligen en del av mina roddisar kommit i jorden. Oj, så mycket jobb det har varit med denhär rabatten, inte klart än, den nedre delen är nästan klar och så skall omgivningen fixas till också.

Växter som är planterade;

Rh. Roxieanum var. oreonastes
          Rh. Bureavii
          Rh. pachysantum
          Hosta `Country park´
          Arisaema amurense - amurkobrakalla
          Pinellia tripartita - svanskobrakalla
          Rh. azalea sp.
          Bifogad fil  DSCN18810001.JPG ( 230.82k ) Antal nedladdningar: 40

Redigerat av Gunilla T: 11-08-2010, 18:44

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-08-2010, 18:57
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Verkligen snyggt! Gillar kallorna mkt, tycker de är så ovanliga och dramatiska smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kesigul
          Inlägg 11-08-2010, 19:33
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 32 622

Hur hårt kan man beskära rhododendron? Tål de att radikalt skäras ned så att jag kommer åt att rensa ut den f**de hallonsnåret & lönnarna som trivs i den? Grenarna är långa & kala förutom en tofs av blad längs ut.

Västkustläge, så de är stora, för stora för platsen de står på. Jag gillar dem men som sagt gärna en mindre version av dem. Så, tar jag livet av dem om jag tar fram sågen? Hur mycket skall jag lämna och när skall jag göra det för störst chans att de överlever?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-08-2010, 19:40
          Länk hit: #58

Gäster

Jadå, du kan beskära Rhododendron. Troligen är det stora parkrhododendron som kanske inte fått den bästa omsorgen och blivit fula. Den ultimata tiden för beskärning är innan blomning, alltså vår. Inte nu eftersom de slår nya skott vid beskärning och de nya skotten kanske inte hinner invintra ordentligt och så fryser de bort.

Du kan beskära rejält om du gör det i vår - är de friska så kommer nya skott ganska snabbt.

Pyssla gärna om dina roddisar också i vår - gödsla och fyll på med torv/kompost eller rhododendronjord.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-08-2010, 19:46
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2010, 19:57) *
          Verkligen snyggt! Gillar kallorna mkt, tycker de är så ovanliga och dramatiska smile.gif

Tack Kerstin!...ja, det var ett bra uttryck för kobrakallorna..dramatiska smile.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-08-2010, 21:30
          Länk hit: #60

Medlem

Hej!
          Rh. roxieanum var oreonastes är fin. Möjligen lite dåligt härdig och sedan kan det ta 25 år innan den blommar. Fast blomman är inte särskilt upphetsande. Det finns en hybrid med anwheiense som heter Blewbury. Den är lättodlad och har klarat sig utan vinterskador hos mig i zon 3,5. Det går att rota sticklingar av den men för mig fungerar det bra bara vissa år. Eftersom den är sticklingsförökad så tar det inte så lång tid innan den blommar.

Rh. Bureavii är inte härdig hos mig. Jag har tagit livet av något hundratal plantor. Jag har däremot fått fram en fröplanta som ser ut som bureavii och den verkar mycket härdig. Fröet kommer från USA och var handpollinerat. Påstådda föräldrar var bureavii X bureavioides. Det är dock lite tveksamt om det fanns blommande exemplar av bureavoides i USA vid den tiden.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 23:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon