Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Surjordsväxter
          Gunilla T
          Inlägg 12-08-2010, 09:03
          Länk hit: #61

Gäster

Hej Jan!

Visst, jag är medveten om att härdigheten inte är den bästa men man måste ju våga också om man vill ha något. Det är kanske inte kylan som är det största problemet utan dräneringen. Upphöjda bäddar och massor av kross och grus hoppas jag skall bidra till att de överlever. Synd om dina hundratals bureavii - en förmögenhet upp i rök!

Jag bryr mig inte om någon blomning på dessa plantor - de har helt andra kvaliteter och det är därför jag planterat dem.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-08-2010, 10:04
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Gunilla!
          Jag håller verkligen med dig att blomningen inte alltid är så viktig. Alltför många människor stirrar sig blinda på blommor när det finns så många fantastiska blad.

Det behöver inte vara så dyrt att ta livet av massor av vildarter. Det går bra att ta fram fröplantor. Alla fattiga som vill testa vildarter av rhododendron kan köpa frön och så själva. Sår man inomhus under konstljus och använder växthus eller bänkar de första åren så går det ganska snabbt att få fram plantor. Enda sättet att få fram härdiga varianter av vissa arter är att så och ta fram massor av plantor och sedan låta naturen gallra. Ibland så lyckas man.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          ingrids
          Inlägg 12-08-2010, 10:25
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Hej Jan,
          nej egentligen trasslar du inte till det för mig - även Ezereht har talat sig varm för blåbärstry - så snarast stort tack för informationen att buskarna växer även i surjordsrabatter!, det hade jag, som det heter, ingen aning om. Ska göra vad jag kan för att snoka reda på namnsorter, men då blir det nog fokus på druva, blåbärstry och julrosor i rabatten, med lite lingon i kanten. Den får gärna vara lite halvhög och insynskyddande (sittplats precis på "insidan" av rabatten).

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-04-2011, 17:33
          Länk hit: #64

Gäster

En liten "efter vintern" rapport om mina Rhododendron.

Något förvånad får jag konstatera att mina rariteter har klarat vintern helt utan skador. Vildarterna Rh. `Koichiro wada´ Rh. pachysantum, Rh. bureavii, Rh.rox Oreonastes, Rh. proteoides är helt utan skador. Rh. insigne ser lite ledsen ut men inga synliga skador. En del av de små kinesiska dvärgrhododendron har lite vinterskador men har överlevt.

Däremot har de mera traditionella Rhododendron ur bl.a.Catawbiense gruppen en hel del bruna blad och frusna blomknoppar.

Mycket märkligt!

Magnoliorna vågar jag inte säga något om ännu...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-05-2011, 17:38
          Länk hit: #65

Gäster

Trädgård bär på ständiga överraskningar - både positiva och negativa. Denna Rhdodendron köptes och planterades i fjol, en lite speciell Rhododendron med blad som mera liknar barr än sedvanliga blad. Den är så vacker i formen och utseendet och fyller väl sin plats utan blomning. Hade inga förväntningar på att jag någonsin skulle få se den blomma men nu gör den det biggrin.gif

Rhododendron rox. var. Oreonastes

Bifogad fil  DSCN03070001.JPG ( 233.26k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  DSCN03080001.JPG ( 107.49k ) Antal nedladdningar: 51

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-05-2011, 17:43
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ÅH så fin! smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2011, 10:04
          Länk hit: #67

Gäster

Inte många här som är intresserade av surjordsväxter? Det finns ju ett enormt utbud som kan tillföra trädgården många spännande växter. Många växter klarar ju också att växa i både normal trädgårdsjord och surjord.

Varför är intresset så litet? ....bara nyfiken....

Citera
          EKLO
          Inlägg 16-05-2011, 20:18
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

För mig som mest odlar grönsaker börjar intresset ändå spira något. Jag har en naturtomt (sommarstället) i södra bohuslän, och där det är vilt är det surt - massor av vilda blåbär, vanlig ljung, vilda enar, ek, björk, rönn, hönsbär, ekorrbär, lite klockljung på sina ställen, vild kaprifol... etc.

Vad jag undrar är hur det ligger till med ljusbehovet för de växter ni talar om här, jag tänker då eg. mest på örter (tror jag) inte på vedartade buskar som roddisar (inte än i alla fall)

Backarna är proppade av sten och rötter, mest blåbärsdito - men jag skulle gärna "plocka in" lite annat som passar i en ganska trädskuggad och vindskyddad del som nu är blåbärstäckt (fast där blir just inga blåbär pga av skuggan). På delar av den yta jag tänker på är marken fr a täckt av ett runt "gräs" som är kort och som jag inte kan namnet på (än), den delen är kanske fem kvadratmeter och ligger vid några tallar som planterades i sl. av 50-talet.

Tips, ni som har lite vana?

Redigerat av EKLO: 16-05-2011, 20:20

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-05-2011, 22:32
          Länk hit: #69

Gäster

Prenumenerar på tråden så nog är jag intresserad.

Edit: tillägger att jag gör det med 2-3 trådar

Redigerat av Rihane: 16-05-2011, 22:34

Citera
          HelénE
          Inlägg 17-05-2011, 05:39
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (Gunilla T @ 16-05-2011, 11:04) *
          Inte många här som är intresserade av surjordsväxter? Det finns ju ett enormt utbud som kan tillföra trädgården många spännande växter. Många växter klarar ju också att växa i både normal trädgårdsjord och surjord.

Varför är intresset så litet? ....bara nyfiken....

Jo jag är intresserad, men kan dåligt om surjordsväxter. Har några rhododendron och blåbär. Skulle gärna ha mer men är rädd att det kräver för mycket arbete eftersom min trädgård till största del är utan surjord och ganska torr.

Har funderat där vi planterade blåbären och en rhododenron för några år sedan om man skulle våga utöka med några azaleor eller liknande, lingon tänkte jag just i helgen att jag skulle kunna kanta blåbären med, men det är ännu bara en tanke. Rhododendron o blåbären vi satte har tagit sig ordentligt, så trots att det är rätt torrt (fast vi vattnar rejält då och då) så verkar de ju trivas. Det är förvisso ganska skuggit just på den delen av tomten, inte jätteskuggigt, men en björk o 2 körsbärsträd i jätteformat tar en hel del av solen.

Tanken finns således men vi får se vad det blir av den.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          embees
          Inlägg 17-05-2011, 06:09
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Jag är intresserad av surjordsväxter och har förra året byggt en upphöjd bädd med torvblock runt om och fyllt den med speciell grovriven torv för roddisar.
          Har inte gjort mer än att flyttat dit tre stora Rhododendron som redan fanns i trädgården samt två blåbärsbuskar.
          Såklart vill jag fylla på med andra surjordsväxter och läser din tråd med spänning.
          Behöver komma igång med lite tips och förslag. Rabatten ligger på norrsidan av huset men den har väldigt mycket silat ljus genom en björk en bit ifrån.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-05-2011, 12:33
          Länk hit: #72

Gäster

Men så roligt att det finns ett intresse!....annars känns det som om jag pratar för mig själv....känner mig inte riktigt redo för det ännu wink.gif

Vi får väl försöka hålla liv i tråden och så kommer jag med bilder när jag har något att visa..

Rihane, hur går det med din vackra Rhododendron?

Citera
          Rihane
          Inlägg 17-05-2011, 15:06
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 13:33) *
          Men så roligt att det finns ett intresse!....annars känns det som om jag pratar för mig själv....känner mig inte riktigt redo för det ännu wink.gif

Vi får väl försöka hålla liv i tråden och så kommer jag med bilder när jag har något att visa..

Rihane, hur går det med din vackra Rhododendron?

Det gick inget vidare. Ersatte den med den ,för mig, mer lämpliga "Ramampo". Den har sällskap bla av blodört, Saxifraga fortunei ‘Rubrifolia’, Calluna vulgaris ‘Sirsson’ och en Campanula Makaschviliii som jag sådde i februari och har planterat ut.
          Hoppas på att mina surgjordsväxter inte prompt måste ha Rhododendron-jord. Har svårt för att köpa bjässesäckar med jord och torv och bara använda bråkdelen.
          Men ge mig tid så gör jag nog även det.

Citera
          Odjuret
          Inlägg 19-05-2011, 09:46
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

staketdruvan 'Zilga'

http://butik.odla.nu/produktpop/4103

Är en annorlunda sort som gillar att ha det surt. Har köpt två plantor av odla.nu och väntar med spänning.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2011, 09:22
          Länk hit: #75

Gäster

Nästan glömt bort denhär tråden...en bild på Rh. chameunum - en lågväxande vildart som blommat oförtrutet hela sommaren. Ett bra köp får jag nog säga. Nu finns bara plats för en Magnolia och en mindre perenn i min nya surjordsrabatt. Det skall bli en lunddocka - Glaucidum palmatum

Bifogad fil  DSCN07960001_1.JPG ( 307.68k ) Antal nedladdningar: 48
          Bifogad fil  DSCN07970001.JPG ( 195.19k ) Antal nedladdningar: 53

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-07-2011, 12:54
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag har många sorter av amerikanska tranbär som jag fått från amerikanska genbanken. Det är en utmärkt marktäckare bland dvärgrhododendron och andra surjordsväxter, lätt att föröka från sticklingar och goda bär.. Åker du förbi norra Skåne så får du sticklingar alldeles gratis. Jag har även en del färdiga plantor till salu för 20:- st. Av medicinska skäl så har jag inte möjlighet att själv bevara sorterna i Sverige så jag vill att de sprids.
          Jag har skrivit lite om sorter och odling i Handboken på www.alternativ.nu
          Jag bor i Osby. Skicka ett PM om du är intresserad.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-02-2013, 13:23
          Länk hit: #77

Gäster

Nu väcker jag till liv denhär gamla tråden - min passion för surjordsväxter har inte minskat utan tvärtom. Gör nästan bara surjordspartier numera.

Är dethär ett udda intresse på Odla forum eller finns här flera som är intresserade och vill dela med er av vilka surjordsväxter ni odlar?

Citera
          BellaSuu
          Inlägg 11-02-2013, 17:05
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 26 144

Hej! nu har jag läst genom den här tråden, sweatingbullets.gif mycket intressant att läsa.
          jag har själv några olika surjordsplantor som jag påtat ner lite här och där, och dom överlever trots vanlig jord. min trädgård ar lite på hälft, så jag samlar för framtiden, smiley_small_hug.gif skall försöka få mitt woodland klart i sommar. där passar många surjordsväxter. mossträdgården var riktigt mysig smile.gif Hälsningar BellaSuu

Citera
          addo
          Inlägg 12-02-2013, 11:42
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Jag gillar också surjordsväxter, då större delen av tomten består av en torr och solig tallbacke så blir det mest ljung och dvärgbarr för min del.

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 20-02-2013, 14:34
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

OJ vilken bra tråd!
          Jag har Buskrosling, en liten buske som går jättebra i ph sur jord. En perenn som passar bra är KIrengeschoma Vaxklocka. Den går bra där det är skugga.
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon