Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Migrän, Vi är många som har det men finns det fler här?
          Migrän
          Vilken sida sätter sig oftast värken på?
          Höger sida [ 8 ] ** [61.54%]
          Vänster sida [ 5 ] ** [38.46%]
          Totalt antal röster: 14
          Gäster kan inte rösta 
          Alba
          Inlägg 26-07-2010, 14:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (titti49zon6 @ 26-07-2010, 08:36) *
          Herkules, du borde gå till läkaren och få utrett om det är migrän så att du kan få rätt medicin.
          Att knapra Citodon som du beskriver är inte bra och kan ge dig mer huvudvärk eftersom Citodon innehåller morfinliknande preparat och är beroendeframkallande.
          Jag visste inte detta tidigare men fick veta detta av min läkare och av svägerskan som är sjuksköterska.
          Det är klart att man försöker med alla medel att bli av med sin migrän för det brukar för mig kännas som att min sista stund är kommen, huvudet sprängs i bitar men så helt plötsligt försvinner värken efter några dagar ,puh, vilken lättnad till nästa gång.
          Nu finns ju många olika mediciner i tablettform, som stolpiller och spray( bra om man kräks)fast många kostar mycket. Jag har sista året tagit Sumatriptan istället för Imigran, bägge innehåller ämnet sumatriptan men prisskillnaden är minst 500:- för 18 tabletter

Jag åt också Citidon tidigare för migränliknande symtom. Jag bad att få testa migränmedicin men den skulle inte ha någon verkan för mig enl. läkaren (jag har nackproblem).
          Så småningom fick jag träffa en annan läkare som sa att vi kan ju testa och skrev ut Maxalt Rapitab.
          Jag fick ett helt nytt liv.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-08-2010, 07:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag har också migrän. I tonåren och som ung vuxen var jag ofta utslagen i 2-3 dagar med outhärdlig huvudvärk och kräkningar som ju gör att man inte kan behålla några smärtstillande tabletter, så det var bara att ligga i ett mörkt och tyst rum och vänta tills det gick över av sig självt. Typiskt när man skulle resa bort, göra något viktigt eller slappnar av efter stress och för lite sömn. På senare år har det oftast bara varit en dag. I vissa fall verkar rödvin, mörk choklad och vitlök kunna utlösa mina attacker, men inte alltid. Det har hänt att jag har varit övertygad om att jag skulle få migrän, t.ex. pga en kombination av sömnbrist, vitlök och rödvin, men då har jag klarat mig. Så det är inte så enkelt som vissa tror att det bara är inbillning.
          För några år sedan testade jag Voltaren efter ett tips här på odla, och det hjälper!!! Så numera har jag nästan aldrig migrän. Tabletterna tar bort illamåendet (det har bara hänt 2 ggr att jag har spytt ändå, då väntade jag väl för länge med att ta dem), sen svävar man omkring i ett märkligt tillstånd av migrän utan huvudvärk. Bara vetskapen att det finns bot har gjort att jag sällan behöver ta dem, annars tror jag att om man spänner sig av rädsla för att få migrän så får man den bara för det.
          Är det någon som har märkt några konstiga tidiga tecken innan man blir dålig? Jag har lagt märke till att jag ofta långt innan (många timmar till kanske dagen innan) blir jättesugen på konstiga saker. Pasta med massor av salt till frukost t.ex. är ett tydligt varningstecken. Dock har jag inte kommit på om man då ska låta bli att äta det eller om man kan lyckas häva anfallet genom att ge efter för suget. Det kanske är kroppens sätt att säga "ge mig salt, annars...". Det är nog alltid något salt, tsatsiki har det också varit t.ex. g.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-08-2010, 16:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag har "bara" ögonmigrän och kan alltså inte svara på vilken sida värken sitter. Synförändringarna däremot brukar hålla till på vänster sida synfältet.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-08-2010, 20:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Just det, synförändringar. Glömde skriva att jag haft en aura en enda gång bara, vackert men skrämmande, en båge med ett blått zigzagmönster.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Monarda
          Inlägg 06-08-2010, 18:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag har haft den s k klassiska migränen i snart 40 år. Börjar med synbortfall och efter ca en halvtimme kommer blixtarna och med dom värken, alltid på höger sida. Har provat många mediciner men det som hjälpt mig bäst är Pronaxen som egentligen är en inflammationshämmande värkmedicin. Tar jag den direkt vid första symtom så brukar jag klara mig rätt bra och kan vara på benen. För mig är det olika faktorer som utlöser men ofta kommer anfallen om jag blivit utsatt för starka ljusreflexer. Som tur är har jag kanske bara 8-10 anfall per år.

Citera
          Rossi
          Inlägg 06-08-2010, 21:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag har migrän ca. 1-2 gånger per år. Börjar ofta med synbortfall och blixtar i ögonvrårna. Detta fenomen håller i sig i ca. en halvtimme. Sen kan jag få domningar i fingrar, ena handen eller den ena armen. Det händer också att jag får talsvårigheter och det kommer andra ord ur min mun än de som jag hade tänkt att säga. Finns mycket mer att berätta om detta men jag nöjer mig med detta.

Hos mig är inte huvudvärken så stark. Jag kan ha migrän utan att ha huvudvärk överhuvudtaget.

Har varit hos neurolog och det finns inga mediciner för mig att ta - i så fall skulle jag ta dem varje dag året runt och det är det inte värt med tanke på att jag bara har 1-2 anfall per år.

Det är svårt att säga vad som utlöser min migrän men starkt ljus (t.ex. xenon-strålkastare) och starka dofter (t.ex. parfym - klarar inte Eternity) är faror för mig.

Har ett par böcker om migrän och det är helt klart så att det finns mycket i mitt liv som är förknippat med migränen som jag inte ens själv hade sett sambandet med. Så det är svårt att förklara för andra hur jag t.ex. kan ha migrän utan att ha huvudvärk.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 06-08-2010, 21:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag är inte drabbad själv men lever med tre drabbade.
          Maken hade det värst, där var det mörkt o svalt rum som gällde och så fick han ligga blixtstilla.
          Ett tag kändes det som att det inte var någon idé att planera saker, för då blev det alltid ett anfall. Första dagen på semestern var mer regel än undantag likaså lördagar. Verkar som det kom så fort han slappnade av.
          Så gick han i pension och så var migränen som bortblåst, vi fattar ingenting wink.gif
          Döttrarna har ärvt det, men där kommer det också mer sällan med stigande ålder. Skönt för dom *peppar peppar*

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-08-2010, 22:20
          Länk hit: #28

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har, vad jag tror, lätt migrän ibland. Det skiljer sig från vanlig huvudvärk (som jag får när jag slarvar med maten, dricker för lite på sommaren etc) genom att föregås av flimmer för ögonen. Sedan får jag huvudvärk, dock inte så svår jämfört med hur andra tycks drabbas. Dock kan det vara vådligt irriterande om det kommer vid bilkörning, skrivningar på universitet, eller vid arbete - då är det dels kontraproduktivt, dels går inte huvudvärken bort så bra om man är "aktiv" och inte kan vila.

Är jag hemma tar jag 1 magnecyl och en kall Cola, och lägger mig och vilar i ett mörkt rum i en timme eller så - därefter har jag bara svag huvudvärk som inte stör mig nämnvärt.

Såvitt jag kan bedöma har jag haft denna "migrän" några gånger per år sedan tonåren, det verkar dock inte bli värre med åren, snarare tvärtom.

Utlösande faktorer vet jag inte riktigt, men det blir värre av stress, ljus, läsning (på exv datorskärm) och fysiskt arbete. Bäst är att vila i mörkt rum som sagt. Jag tror själv att lök och vitlök kan vara utlösande faktorer, för jag får ofta huvudvärk efter att ha råkat äta sådant elände - däremot får jag inte alltid migrän efter att ha ätit dem, och jag kan få migrän utan att ha ätit lök också.

Redigerat av Pirum: 09-08-2010, 20:41

--------------------
          zon2.5

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 08-08-2010, 23:16
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Jag kan få dom där blixtarna, men efter en liten stund försvinner dom, ingen huvudvärk alls. Är det en väldigt lätt form av migrän tror ni ? Första gången det hände var väl säkert 15 år sen och sen dess har det väl hänt ett 10 tal gånger ungefär, inte så ofta att det egentligen besvärar mej med andra ord.
          Men det är ju inte utan att man undrar varför, eftersom det händer så väldigt sällan så har jag ingen koll på om det inträffar vid något speciellt tillfälle.

Citera
          ingrids
          Inlägg 09-08-2010, 09:58
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

anncharlotte, det du har kan eventuellt vara relaterat till bara ögonen, kan vara värt att fråga din optiker om du går hos någon.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-08-2010, 10:00
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (netaave @ 06-08-2010, 22:54) *
          Jag är inte drabbad själv men lever med tre drabbade.
          Maken hade det värst, där var det mörkt o svalt rum som gällde och så fick han ligga blixtstilla.
          Ett tag kändes det som att det inte var någon idé att planera saker, för då blev det alltid ett anfall. Första dagen på semestern var mer regel än undantag likaså lördagar. Verkar som det kom så fort han slappnade av.
          Så gick han i pension och så var migränen som bortblåst, vi fattar ingenting wink.gif
          Döttrarna har ärvt det, men där kommer det också mer sällan med stigande ålder. Skönt för dom *peppar peppar*

Det låter ju som att jobbet medförde en hel del stress och kanske sämre sömn. Kanske i kombination med vissa migränutlösande ämnen på jobbet.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          spacepingo
          Inlägg 09-08-2010, 10:12
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Jag ahar haft migrän sedan början av tonåren, dvs sisådär drygt 15 år. Då varade det i upp till tre dygn och jag fick synbortfall, mådde illa och det kändes som om huvudet skulle sprängas. Provade det mesta och jag tyckte bar att de värktabletter jag fick gjorde det värre. Min morfar prenumererade på Året Runt och när jag var i övre tonåren så hittade jag en notis i den tidningen om att kosttillskott av magnesium kan hjälpa förebyggande mot migrän. Jag tänkte att dett kan vara värt att prova och det fungerade verkligen! Det händer fortfarande att jag får migrän men det är betydligt mildare och händer ytterst sällan. Min mamma provade detta också mot sin migrän och även hon fick en lindring i symtom och hur ofta det kom.
          Sen om detta verkligen fungerar eller är någon slags placebo vet jag inte. Det fungerar för mig.

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon