CITAT (Huggorm @ 25-07-2010, 23:18)

Det är mycket som sägs på ett vis och skrivs på ett annat. Skriftspråket utvecklades ur en enda dialekt antar jag, och tog inte hänsyn till hur folk i resten av landet talade. Mycket av skriftspråket utvecklades dessutom långt innan den den del av landet som jag bor i hade erövrats av Sverige. Svenskarna tvingade med våld alla i de nya landskapen att lära sig svenska, men lite finns fortfarande kvar av ursprungsspråken. Tydligast märks det väll i Skåne. Där finns det ju knappt ett enda ord som sägs och skrivs på samma vis.
Den första standardsvenskan sägs ju vara Gustaf Vasas bibel som blev första boken på svenska som spreds över hela landet. Före den hade latin varit kyrkospråket och det förstod ju ingen alls. Den skrev visst av konungen betrodda biskopar i mälarlandskapen så den blev präglad av deras dialekt. Rikssvenskan har ju mycket drag av huvudstaden och Mälarlandskapens dialekt.
Som västsvensk har jag märkt när jag har talat med både norrmän och danskar att ju mindre man anstränger sig med att tala "tydligt" rent och artikulerar sig och ju mer bred dialekt man talar ju bättre blir man förstådd

Rikssvenskan är ju en märklig konstruktion från landets baksida som inte har något gemensamt med andra nordiska språk.