Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag är singel och väljer att bli gravid på klinik..., Hur förklarar man för barnet vem pappan är?
          Motti
          Inlägg 30-07-2010, 22:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker det är väldigt igoistisk skaffa barn på "egen hand" då får man ta smällen att tala om att man inte har en aning om som är pappan.min far har aldrig varit närvarande och det har plåghat mig i hela mitt liv.Tanken bakom barn är att de ska ha både en mor och en far man behöver det för att växa upp med både mor och far identitet och för att känna sig trygg.Jäkla dumheter att fixa till barn på egen hand enligt min mening omoget och egoistiskt,barn är inte det samma som att skaffa hundvalp.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-07-2010, 22:43
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Snöflinga @ 30-07-2010, 22:16) *
          Det finns många ensamstående mammor i Sverige, vars barns far inte vill veta av dem. Då kan man ju fråga sig, vilket alternativ som är bäst. En far som är okänd eller en far som inte vill veta av barnet ...

Jag undrar ändå om det inte är bättre att få veta då, än att gå och fundera och aldrig få veta något alls

Citera
          Motti
          Inlägg 30-07-2010, 22:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Få veta ?alla barn utan mor eller far tar alltid reda på det tills sist,ett barns rätt är att ha en mor och en far.Att ha syskon kors och tvärs över hela sverige gör det inte lätt heller.Föresten vart kommer barnet in i bilden ?alla tycks glömt bort barnens rätt och att dom ska må bra även som vuxna confused.gif

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 31-07-2010, 00:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Jag tycker att det är en självklar rättighet att få veta vem båda ens biologiska föräldrar är (under förutsättning att det alls är är känt naturligtvis). Tror det är viktigt för att förstå sig själv och sin plats i tillvaron. Kvinnor som aktivt väljer anonym insemination för att de uttryckligen inte vill att någon pappa ska finnas med i bilden tycker jag agerar väldigt egoistiskt. Men jag tror att man måste skilja på detta och hur familjen där barnet växer upp ser ut. Man behöver ju inte nödvändigtvis växa upp med båda sina biologiska föräldrar. Jag tror att det allra viktigaste under uppväxten är en trygg, stabil miljö där man är omgiven av kärleksfulla, ansvarstagande vuxna. Sedan spelar det ingen roll om det är en ensam förälder, två föräldrar av samma kön, en storfamilj med 15 kvinnor, 17 män och 3 av oklart kön eller en helt vanlig kärnfamilj av "svenssontyp".

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-07-2010, 01:13
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Händer hela tiden -överallt-många har en helt annan far än de tror:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 31-07-2010, 09:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Ja detta med insemination och okänd förälder är ett moraliskt dilemma som inte är svart eller vitt... Å ena sidan tänker man att vad spelar det för roll bara barnet får kärlek och trygghet, när det idag finns så mycket otrygga barn i vanliga familjer... Å andra sidan vet man att barn som inte vet vem den okände föräldern är kan fundera över det och må dåligt i hela sitt liv.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-07-2010, 10:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Är det möjligt så ska barnet få veta vem som är dess biologiska far/mor oavsett hur barnet blivit till och oavsett om far/mor inte vill veta av barnet.

Fågan om det är rätt att göra som den här kvinnan så känner jag mig ambivalent . Antar att barnet får veta hur det har gått till men det kommer nog att undra vem som är dess far.

Egoistiskt vet jag inte om jag tycker att det är , männsikan största drift är att reproducera sig , men definitvt inte rätt mot barnet . Är vi alla som skaffat barn egoister ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-07-2010, 10:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 11:05) *
          Är det möjligt så ska barnet få veta vem som är dess biologiska far/mor oavsett hur barnet blivit till och oavsett om far/mor inte vill veta av barnet.

Fågan om det är rätt att göra som den här kvinnan så känner jag mig ambivalent . Antar att barnet får veta hur det har gått till men det kommer nog att undra vem som är dess far.

Egoistiskt vet jag inte om jag tycker att det är , männsikan största drift är att reproducera sig , men definitvt inte rätt mot barnet . Är vi alla som skaffat barn egoister ?

Känner mig också ambivalent.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-07-2010, 10:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Snöflinga @ 30-07-2010, 22:57) *
          Tror jag faller på sin egen orimlighet. Eller skall det vara utan personligt ansvar och friköp från underhåll ???

Ibland undrar jag vad det är för män som lämnar sperma och motivet ... men de kanske får bra betalt unsure.gif

Jag tror inte man får lämna sperma enbart för den ekonomiska ersättningen utan man behöver ha lite ädlare motiv än så som att tex vilja hjälpa barnlösa par.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 31-07-2010, 11:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 11:05) *

Jag tycker nog att det inte är rätt att skaffa barn om man inte kan uppfylla barnets grundläggande behov i vilket rätten till en mor och en far ingår.
          Nu vet jag självklart att massor med barn som kommit till på det vanliga sättet inte har detta uppfyllt, men det ändrar inte min grundinställning.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-07-2010, 11:05
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har lite svårt att förstå varför man ens skulle vilja bli inseminerad med någon okänd persons sperma.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-07-2010, 11:16
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gita @ 31-07-2010, 12:02) *
          Jag tycker nog att det inte är rätt att skaffa barn om man inte kan uppfylla barnets grundläggande behov i vilket rätten till en mor och en far ingår.
          Nu vet jag självklart att massor med barn som kommit till på det vanliga sättet inte har detta uppfyllt, men det ändrar inte min grundinställning.
          Gita

Kan det vara för att normen fortfarande är kärnfamiljen och att det tar tid för oss att ta till oss förändringar. Det var ju inte så länge sedan man ansåg det vara förfärligt att få utomäktenskapliga barn men nu är det väl ingen som har synpunkter på det.
          Kan inte behovet tillfredsställas genom andra manliga/kvinnliga förebilder än de biologiska?

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 31-07-2010, 11:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 12:16) *
          Kan det vara för att normen fortfarande är kärnfamiljen och att det tar tid för oss att ta till oss förändringar. Det var ju inte så länge sedan man ansåg det vara förfärligt att få utomäktenskapliga barn men nu är det väl ingen som har synpunkter på det.
          Kan inte behovet tillfredsställas genom andra manliga/kvinnliga förebilder än de biologiska?

Fast behovet att veta vårt biologiska ursprung tror jag är grundläggande mänskligt.
          Sen kan ju andra andra konstellationer än kärnfamiljen fungera utmärkt, ta Jonas Gardell t. ex som har två barn och delad vårdnad tillsammans med Richard Wolf syster (är det väl?) Dessa barn kom väl får man förmoda till genom insemination men har ändå en far(eller två i praktiken varav en är biologisk) och en mor som båda önskat och älskar dem.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-07-2010, 11:47
          Länk hit: #34

Medlem

Men då vore det ju bra om insemination kunde ske i Sverige så barnen har rätt att få veta vem som är pappa om dom vill. Fast jag tycker kanske att dom här mammorna borde kunna leta upp en lämplig pappa själva. *hum,funderar*

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-07-2010, 12:32
          Länk hit: #35

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Trots risken att låta som en präktig nucka med stort världssamvete, måste jag ändå säga att jag inte är för alla former av "onaturligt" barnafödande. Det finns kanske en naturlig anledning till att inte alla kan få barn på naturlig väg.

Observera att jag inte vänder mig just mot att ensamma kvinnor ska få skaffa barn. Jag drar alla över en kam.

Vi lever i en värld där en stor del av barnen svälter, utnyttjas eller far illa på annat sätt. Det är ju knappast för barnens skull vi sätter barn till världen. Oftast är det väl av rent egoistiska skäl. Dvs vår längtan efter barn. Barn är ju, som Gita skrev, en gåva inte en rättighet.

Det bästa vore väl om vi i stället för att sätta "egna" barn till världen, ägnar all vår kraft till att måna om de barn, som redan finns. Vi behöver inte ens gå utanför landets gränser för att hitta barn i nöd.

Det är stor brist på bra fosterföräldrar och jourhem i Sverige. Många barn hamnar snett när de är i tonåren och behöver då hjälp och stöd även från andra vuxna, än de egna föräldrarna.

Det finns ett stort antal ensamkommande flyktingbarn som behöver värme och kärlek.

Barn är ju inte bara små väldoftande, varma, gulliga bebisar att snusa på. De blir snabbt truliga tonåringar med allt vad det innebär.

För att det ska fungera med att fler tar ansvar för befintliga barn måste lagarna ändras, så att det blir självklart att också homosexuella och ensamstående av båda könen ska få bli fosterföräldrar och även få adoptera.

Det är inte ekonomiskt lönsamt att vara spermiedonator. Se här vilka regler som gäller:
          Spermiedonator

Ersättningen till äggdonatorer är något högre, men det beror ju på att kvinnor inte kan få ur sig ägg lika lätt som männen kan med sina spermier. smile.gif

Äggdonation

I övrigt anser jag att det är självklart att alla barn ska få veta sitt ursprung.

En liten blomma om du orkade läsa ända hit. shy.gif blomma.gif

Edit: Rättade till text, som kommit fel.

Redigerat av Red Top: 31-07-2010, 12:57

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 31-07-2010, 12:50
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Ibland undrar jag vad det är för män som lämnar sperma och motivet ... men de kanske får bra betalt unsure.gif

Förmodligen samma motiv som kvinnor som donerar ägg - man vill hjälpa dem som inte kan få barn på egen hand. Precis som blodgivare knappast gör det för ersättningens skull, eller människor som donerar organ gör det för att leva vidare i evighet slap.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-07-2010, 13:01
          Länk hit: #37

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Den här tvåbarnspappan är donator. Här kan du läsa lite om motivet: Spermiedonator

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-07-2010, 13:09
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Kan hålla med dig Red Top om det här med att det finns barn som behöver någon som tar hand om dem. Men jag känner människor som trots att de har adoptivbran även vill har ett " riktigt " barn. Vad är då det adopterade barnet , ett substitut ????

OBS!! Nu menar inte jag att alla som adopterat resonerar så här OBS!!!

Driften och därmed önskan att reproducera sig på det naturliga sättet avtar antagligen inte även om man adopterar .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netaave
          Inlägg 31-07-2010, 13:40
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Man säger till barnet precis som det är och tillägger att orsaken var att h*n var så efterlängtad.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-07-2010, 13:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Whiskuchi @ 31-07-2010, 13:50) *
          Förmodligen samma motiv som kvinnor som donerar ägg - man vill hjälpa dem som inte kan få barn på egen hand. Precis som blodgivare knappast gör det för ersättningens skull, eller människor som donerar organ gör det för att leva vidare i evighet slap.gif

Det verkar mycket äckligare att donera blod och organ fear.gif (spruträdd!) ändå gör folk det och det är ju fint att det finns sådan altruism hos mänskligheten.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 08:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon