Mina knivar diskar jag alltid för hand. Inte så konstigt, eftersom jag inte har någon diskmaskin. Gillar att handdiska.

Så här skriver Fiskars om sina knivar:
"Underhåll
Fiskars knivar går att diskas i diskmaskin, men vi rekommenderar handdisk av den enkla anledningen att kvalitén bättre säkerställs och livslängden ökar.
I en diskmaskin kan knivarna lätt ligga mot andra köksredskap, bestick eller dylikt och skava. Detta skadar eggen och gör kniven slö och t.o.m. i värsta fall trubbig.
I en diskmaskin finns även s.k ”flygrost” som far omkring under diskningen. Flygrost kan uppstå från maskinens innandöme, eller från andra redskap som diskats, både tidigare och samtidigt. Eftersom en kniv aldrig är 100% rostfri kan denna flygrost lätt fastna på bladet och påverka knivens kvalité´. I värsta fall kan små rostfläckar uppstå på bladet.
Väljer man ändå diskmaskin bör man direkt efter avslutat program öppna luckan för att förhindra långvarig ångbildning i maskinen. Bäst är att direkt efter avslutat program plocka ut knivarna och torka dem med en torr trasa.
Vid handdisk, skölj av kniven direkt efter användning och torka den sedan torr med en ren trasa. Låt aldrig en kniv ligga i blöt, och försök att undvik att matrester fastnar och torkar in på bladet. Matsyra fräter och påverkar din kniv på sikt.
Din kniv kommer att hålla sig vass längre om du använder den mot ett mjukt underlag, exempelvis en skärbräda i trä. Använd aldrig en kniv direkt mot en diskbänk då detta förstör skärpan och eggen.
Har du en kniv med träskaft mår handtaget bra av att oljas in emellanåt. Om flygrost uppkommit på knivbladen tas detta lätt bort med ”Stålrens”."