Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Märkliga uttalandet om ekologiska produkter, Varför säger de så?
          Christa
          Inlägg 02-08-2010, 08:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-08-2010, 09:15) *
          Något jag inte tror har nämnts i denna tråd är dock att när man testat vitaminhalterna i frukterna och grönsakerna så är det betydligt högre halter av vitaminer i ekologiska/KRAV produkterna så ser man till hur mycket vitaminer man får i sig så blir ju KRAV prisvärt ifall en KRAV tomat innehåller lika mycket som 2-3 vanliga tomater. Så det kan ju vara en orsak att åtminstone ibland köpa KRAV.

Det här har jag hört också men aldrig sett några analysresultat. Har du någon rapport eller något annat dokument som redovisar detta?

Citera
          netha
          Inlägg 02-08-2010, 09:05
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Christa @ 02-08-2010, 09:06) *
          Det var just uttalanden som ovanstående som jag syftade på när jag startade tråden. Trodde först att det var något som folk slängde ur sig när man pratade med dem men nu fick jag ett skrivet sådant också.

Jag har frågat netha var hon fått uppgiften ifrån men inte fått något svar. Frågan är om personer som slänger ur sig dylika påståenden tror på det själva eller om det är någon slags försvar för att de inte har råd att köpa ekologiskt odlat.

Nej Christa ... du behöver inte vara orolig för min ekonomi.
          Jag är så lyckligt lottad att jag varje dag serveras enbart rätter som jag verkligen tycker om/älskar ...
          oavsett vad det kostar. smile.gif

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-08-2010, 09:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (netha @ 31-07-2010, 23:43) *
          Jag köper aldrig vare sig kravmärkt eller ekolgiskt odlat ... detta av den enkla anledning att dessa produkter oftast har i sig lika mycket av alla miljögifter som konventionellt odlade och de begär mångdubbelt pris för varorna.
          Skulle allt varit så farligt som det låter nu ... ja då skulle vår befolkning minskat med åtminstone 50% bara av förgiftningar och olika sjukdomar beroende på konventionell odling.

Förgiftningar pga kemikalier kan ha ett mer smygande förlopp och ta lång tid innan personen avlider: exvis lever- och njursjukdomar o cancer. Många bekämpningsmedle är cancerframkallande och var 3:e person kommer att få cancer. Självklart är det inte bara bekämpningsmedlena i maten som står för uppkomst av ohälsa, det finns ju en himla massa andra orsaker också.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-08-2010, 10:14
          Länk hit: #24

Gäster

Varför människor säger olika saker kan man omöjligt veta - skälen är nog lika många som det finns människor - nästan iaf. Vi människor hittar alltid rationella skäl för att försvara våra beteenden, det underlättar.

Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om mat, för mig är det något nödvändigt ont men jag väljer alltid ekologiskt om jag kan. Jag vill stödja ekologiska odlare och värna om naturen och för mig är det logiskt att ekologisk odling är skonsammare mot djur och natur och i slutändan mot oss människor också.

Överallt förekommer det fusk och bland de som valt att odla ekologiskt finns säkert fuskare också...alla är inte idealister.

Redigerat av Gunilla T: 02-08-2010, 10:15

Citera
          Christa
          Inlägg 02-08-2010, 11:06
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (netha @ 02-08-2010, 10:05) *
          Nej Christa ... du behöver inte vara orolig för min ekonomi.
          Jag är så lyckligt lottad att jag varje dag serveras enbart rätter som jag verkligen tycker om/älskar ...
          oavsett vad det kostar. smile.gif

Det var ju inte riktigt det som frågan gällde utan varför du påstår att det är lika mycket miljögifter i ekologiskt odlat som i konventionellt. Jag frågade var du fått uppgiften ifrån. Eftersom du inte svarar på det så verkar det ju taget ur luften. Då infinner sig från - varför? Varför påstår du och en del andra att det är lika mycket miljögifter i dessa produkter utan att ha någon fakta bakom?

För mig skulle det vara fullständigt främmande att sprida uppgifter som inte är sanna. För mig är det att ljuga. Om personerna som säger det vet att det inte är sant så vad har de då för motiv att säga det?

Redigerat av Christa: 02-08-2010, 19:33

Citera
          Christa
          Inlägg 02-08-2010, 19:34
          Länk hit: #26

Medlem

Undrar varför det blev en ny tråd i nästan detta ämne?

Har f öv fortfarande inte fått svar på min fråga till netha.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon