CITAT (Meriona @ 03-09-2010, 08:26)

Nej Zissi, jag har inte provat att torka, trots att jag vet att smaken ska bli rikare då. Jag har ingen svamptork och det påstås att soppar är för kompakta för att torka på vanligt nät, att de ska hinna ruttna. Men jag ska prova vid tillfälle ändå, för den smakade inte så mycket nystekt. Men funkade bra som blandsvamp.
Appråpå torka sopp. Gör inte som vi gjorde för några år sedan, två ICA-pappkassar till bredden full av fin och naturligtvis i skogen grovrensad KJ (så kan man ju redan i skogen dumpa de som inte är god kvalitet). Hemma finrensade vi, skar noggrant i tunna skivor och lade hela härligheten att torka på femtioelva myggnätsfönster runt om i stugan. Vi fick slänga hela skörden. Det var vår första stora KJ-skörd. Och vi har sedan dess inte plockat lika mycket vid ett och samma tillfälle. I en "torr" lägenhet kan det möjligen funka, men det vete fåglarna.
Vi har funderat på att köpa svamptork (Evermat), men vi har helt enkelt prioriterat annat (den kostar en slant). Det var förövrigt tre år sedan det fanns ordentligt med KJ här i skogen.
Normalt sett förväller och fryser vi KJ. Använder man tvålitersfryspåsar, rullar dem som korvar, så "spar" man utrymme i frysen (lättare att stapla snålt).
Om vi kommer hem med en mycket liten skörd (typ ett par tre i perfekt skick) torkar vi den, mycket tunt skivad i ett lager på myggnätsfönster ovanför kaminen. Det gäller att hålla elden vid liv.
Den vinner på torkning.