Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svampplockning, Någon som varit ute i Stockholmsskogarna?
          Lokan
          Inlägg 30-09-2010, 18:50
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Trattar och trumpeter! Dagens skörd! Vilken fin dag det var - sol från blå himmel och inte en vindpust! tummenupp.gif Oj vad kaffet och smörgåsarna smakade bra!

[attachment=55228:IMG_7546...erad_1_0.jpg]

Redigerat av Lokan: 31-01-2013, 21:30

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-09-2010, 18:57
          Länk hit: #222

Gäster

Oj LOkan vilken skörd! Jag får ge mig till tåls till på lördag förmiddag, hoppas att jag hittar NÅNTING iallafall smile.gif

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 30-09-2010, 18:59
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Tror också jag ska ge mig ut i helgen. Får se vad minusgraderna ställt till med. Kanske ska prova några taggisar.... smile.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-09-2010, 19:05
          Länk hit: #224

Gäster

CITAT (bergvallmo @ 30-09-2010, 19:59) *
          Tror också jag ska ge mig ut i helgen. Får se vad minusgraderna ställt till med. Kanske ska prova några taggisar.... smile.gif

Det ska du absolut göra, de är verkligen goda! kompiskram.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 01-10-2010, 17:37
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jaha ja... då står man där med köksbänken full av orensade kantareller, trattkantareller och blek taggsvamp! biggrin.gif
          Kantarellerna tänker jag prova på att sylta (!) men vad gör man med taggsvampen?

Har aldrig vågat mig på den förut... Kan den förväxlas med någon svamp? Antar att taggarna ska bort. Något mer? Man kan visst sylta dem med?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-10-2010, 18:36
          Länk hit: #226

Gäster

Man behöver inte ta bort taggarna, men jag skrapar bort dem ändå för jag tycker att de är så lika maskar när de simmar omkring. wink.gif

Sen steker jag dem i småbitar bara, eller stuvar dem. Finns ingen förväxlingssvamp till dem, möjligen om man är skelögd kan man ta en gulröd taggis för blek, men det är också en matsvamp så det spelar ingen roll.

Syltat har jag aldrig gjort nånting, så det uttalar jag mig inte om.

Citera
          Peztis
          Inlägg 02-10-2010, 10:11
          Länk hit: #227

Medlem

Nu håller jag på att sylta svamparna!!!

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-10-2010, 17:53
          Länk hit: #228

Gäster

Trattisar

Detta hittade vi på två timmar idag. Det fanns mer men vi kunde inte få plats med fler helt enkelt.
          Nu håller jag på att rensa, och det är väl kanske inte riktigt lika roligt. whistling.gif

Citera
          Lokan
          Inlägg 02-10-2010, 18:27
          Länk hit: #229

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Oj vilken fin skörd Meriona!!! tummenupp.gif Och jättefina svampar är det!
          Om du rensar redan i skogen (skär av foten, tar bort barr och grums) så är det bara att kasta dom på torken när man kommer hem! Underlättar mycket!! Har man rötterna med så 'såsar' dom ner svamphattarna också.... sad.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 02-10-2010, 18:38
          Länk hit: #230

Medlem

Härligt, massor med svampar Meriona. visst blir det drygt att rensa när det är mycket. Jag brukar sitta i soffan och kolla på tv samtidigt smile.gif

När jag plockar trattisar brukar jag ha sax med mig.Himla bra. Har varit ute hela dagen idag, men inte i några direkta svampskogar. Hittade dock lite kantareller, med de börjar sjunga på sista versen..

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 02-10-2010, 19:27
          Länk hit: #231

Medlem

Sax! Bra idé! Men trattkantarellerna är ju otroligt lättrensade om man jämför med fuktiga och "svampiga" kantareller.

men jag fick ju igår fatt på några som verkligen stod och lyyyyyste i skogen. Det var så jag hajjade till - vad var det där för orange!?
          Hittade några som jag jättestora! Blev så glad för jag samsas tydligen om svampen med något djur. Trodde först att det var ett tvåbent men nä, de var så söndertramapat och rivet i mossan att jag inte tror det längre.

Men är det någon som vet vad det kan vara för djur? Grävlingar? Vildsvin? Det är uppbökat här och där i hela skogen i år - vilket jag aldrig sett tidigare - och jag vet att båda djuren finns här i närheten. Grävlingar har jag sett tidigare år men inte vildsvin, dem såg jag först i våras. Är det dem, tro? Hmmmm.... ska man sätta upp en barriär i trädgården? Har ju bara en liten bit åker emellan trädgård och skog.

--------------------

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 02-10-2010, 19:38
          Länk hit: #232

Medlem

Både älg och rådjur äter svamp. Det kanske är älgen som bökat runt. Har hört att de tycker mycket om rödgul trumpetsvamp. smile.gif Sen tror jag att ekorrar och möss kan mumsa på dem också.

Grävlingar vet jag inget om...

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-10-2010, 20:38
          Länk hit: #233

Gäster

Peztis, vildsvin äter också kantareller, har ni sådana där du bor kanske?

I början av svampturen är man alltid så ordentlig och grovrensar, men när man sen ser att havet liksom aldrig tar slut så orkar man inte med att vara så noga. De här trattisarna var så torra och fina att ingenting fastnade på dem ändå, så det var bara att knipa av roten och riva itu dem. smile.gif För det gör jag alltid, det är alltid nåt rör som innehåller ägg eller en liten snigel. Och sånt vill jag inte äta. wink.gif
          Har ägnat hela eftermiddagen och kvällen till att rensa, men det är fortfarande en korg kvar. Den går gotta till sig till imorgon. Hoppas att det inte blir frost inatt, för då står de kanske osäkert på balkongen.

Citera
          Olle A
          Inlägg 02-10-2010, 21:01
          Länk hit: #234

Gäster

Grattis Meriona till en fin skörd! tummenupp.gif Mycket gott att ta vara på. Här är det nu +8,6 grader och ingen omedelbar frostrisk. Fast man vet ju aldrig så här års.

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-10-2010, 21:07
          Länk hit: #235

Gäster

Tack Olle. smile.gif De står under tak längst in mot väggen och med en tidning över, så jag tycker att de borde klara sig även om det skulle krypa ner mot nollan.

Citera
          Tikka
          Inlägg 02-10-2010, 22:44
          Länk hit: #236

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Härlig skörd Meriona biggrin.gif
          Jag fick mig en korg med trattkantareller idag som nu ligger o torken.
          Skönt att komma ut o skogen o sitta på stubben o fika med min far idag biggrin.gif

Här är en del av skörden när promenaden var slut var korgen proppfull.

Tagit bort bild med korg med kantareller trattisar i.

Redigerat av Tikka: 24-01-2011, 21:46

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-10-2010, 08:59
          Länk hit: #237

Gäster

Jag ser att du hittade ungefär samma fördelning som jag Tikka. Lite gula och lite bleka och massor av tratt! smile.gif Grattis!

Citera
          Bettis
          Inlägg 03-10-2010, 09:20
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Meriona @ 02-10-2010, 18:53) *

Trattisar

Detta hittade vi på två timmar idag. Det fanns mer men vi kunde inte få plats med fler helt enkelt.
          Nu håller jag på att rensa, och det är väl kanske inte riktigt lika roligt. whistling.gif

Ser att du har kompass med, ´du kan allstå använda den g.gif jag vet inte hur man använder en kompass crying.gif fast jag borde lära mig.. Grattis till all svamp!!

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 03-10-2010, 10:30
          Länk hit: #239

Medlem

Bettis: kompass är ju ett måste om man går i stora skogar eller om man som en del har sämre lokalsinne smile.gif
          Eller skaffa en GPS och lägg in placeringen för utgångspunkten (bilen, hemmet osv). GPS:en kan man ju lägga in svampställen på också! Det finns speciella för skogsvandingar osv.

Risken att jag ska gå vilse i "min" skog är minimal eftersom den inte är så stor och har gränser runt om.
          Dessutom har jag turen att ha ett ordentligt bra lokalsinne, vet alltid vilket håll huset ligger åt.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-10-2010, 12:12
          Länk hit: #240

Gäster

Kompass går jag inte ut i svampskogen utan, jag har dålig koll på vädersträcken om det inte är soligt. Framförallt om man hittar mycket svamp så att man går med nästan i backen. Sonen däremot har bra koll, så är jag osäker och inte skulle kommit ihåg kompass så litar jag på honom.
          En sen höst för många år sen virrade jag bort oss sent lördag eftermiddag uppe på Hunneberg. Hade inte sonen haft koll så hade jag gått åt helt fel håll. Och berget är ändå ganska stort och med mycket sankmarker. Nånting sa mig att lita på sonen, fast att han bara var 8-9 år, och det var väl en jäkla tur, annars hade det blivit en kall natt. Det finns många fläckar på berget där mobilen inte funkar heller (fast det har blivit bättre på senare år).

Så kompass - ja tack! smile.gif

Citera

15 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon