Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svampplockning, Någon som varit ute i Stockholmsskogarna?
          GasseG
          Inlägg 29-08-2010, 15:44
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 15 993

Känns som att vart enda tomte i vårt avlånga land skriver i den här tråden, " för mycket svamp" osv osv! Det här handlar om stockholmskogarna!!!

Det är grymt dåligt med svamp av den sorten jag plockar i stockholmsskogarna iaf *grrrr*. Sukta inte mig mer med era fantastiska fynd någon annanstans i landet!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-08-2010, 15:48
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag plockar i mälardalen ca 1km från stockholmsgränsen in i Uppsala län så det borde inte vara så stor skillnad mot stockholm, det är fullt med små gula knappar i den skog jag går i (jag plockade runt 2 liter som var hyfsat stora men många har nog vuxit till sig till nästa helg)+ i lördags hittade jag flera fina icke maskangripna Karl-Johan, jag hittade även runt 7 stolt fjällskivlingar och lite blek taggsvamp + jag såg ca 1-2cm stora trattisar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Suz
          Inlägg 29-08-2010, 15:56
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Vi var ute i går i Stockholmsskogarna och fick ihop ca 4 liter på en timma.
          Mest soppar men även några fina KJ och lite kantareller.
          Är gott om svamp, dock har vi inte lyckats finna så mycket kantareller tyvärr, vilket jag hade hoppats på för de är i mitt tycke godast!

--------------------
          Zon II

Citera
          GasseG
          Inlägg 29-08-2010, 16:27
          Länk hit: #64

Medlem

Ja jag var också ute och hittade lite soppar och några taggsvampar. K-J hittade jag också några men de var fruktansvärt övermogna. Inga kantareller även att det känns som ett riktigt svampår så ser jag mest i mina ögon "skräpsvamp".

Citera
          smuleborg
          Inlägg 29-08-2010, 19:25
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

I helgen har vi plockat ett trettiotal KJ i gott skick och en hel del icke angripna blodriskor. Mycket måttligt med kantarell, men det gör inte så mycket med tanke på den gigantiska skörden förra året och att det här var tre år sedan det var en sensommar/höst med mångfald (under två säsonger har vi haft mycket gott om kantarell - och förra året extremt mycket - i juli och en bit in i augusti, sedan i stort sett tomt). Dessa härliga färgklickar! Även de man inte plockar, typ flugsvamp.

Rödgul trumpet är på gång, den svarta trumpeten ser vi inga spår av. Inga trattisar i sikte.

En hel del annan matsvamp, som vi (i princip) inte plockar, i sikte: tickor, taggsvamp, kremlor, andra riskor än blodriska, annan sopp än KJ.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-08-2010, 19:39
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (GasseG @ 29-08-2010, 16:44) *
          Känns som att vart enda tomte i vårt avlånga land skriver i den här tråden, " för mycket svamp" osv osv! Det här handlar om stockholmskogarna!!!

Det är grymt dåligt med svamp av den sorten jag plockar i stockholmsskogarna iaf *grrrr*. Sukta inte mig mer med era fantastiska fynd någon annanstans i landet!

Då får du ursäkta oss, fast det är tveksamt om du ursäktas.

Lite kan man allt få gå över ämnesgränserna men det var kanske före det datumet som du blev medlem här på odla

Citera
          GasseG
          Inlägg 30-08-2010, 00:11
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 08-08-2010, 21:11) *
          Nu har jag fått nog - här finns för mycket kantareller.

Rensade klart allt och så gav jag mig ut på en ny tur - kom hem med 22 liter, hemma fanns minst 30 liter som väntar på att tas om hand efter rensandet.

Men i morgon ger jag mig nog ut på en långväga svamputflykt, mest för att jag i morgon har hussevakt och har möjlighet att botanisera några timmar, jag och hunden
          Ja du....det här är garanterat inte i sthlm med omnejd iaf, gissade jag. Men du får gärna skriva ut ungefär var i landet man kan springa på dessa väldiga mängder kantareller åtminstone.

Hittar inte var i landet det kan handla om genom ditt inlägg eller din profil och jag orkar inte läsa igenom alla dina inlägg för att försöka lista ut var för någonstans du kan tänkas plocka svamp.

Redigerat av GasseG: 30-08-2010, 00:13

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-08-2010, 07:24
          Länk hit: #68

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 29-08-2010, 20:39) *
          Då får du ursäkta oss, fast det är tveksamt om du ursäktas.

Lite kan man allt få gå över ämnesgränserna men det var kanske före det datumet som du blev medlem här på odla

Precis! Dessutom skulle Naturavdelningen bli trist svårläst om det fanns 25 olika trådar med svampplockning i norra Dalsland, södra Värmland, västra Skåne osv osv.

Citera
          GasseG
          Inlägg 30-08-2010, 08:36
          Länk hit: #69

Medlem

Nej men du har så rätt....varför döpa trådar över huvudtaget? Varför ha olika avdelningar för....det blir så tråkigt, varför inte bara en enda lång tråd om precis allt! Hade jag fått bestämma så hade det varit så, men nu är det inte jag som startat tråden så det får du ta upp med den personen. Jag efterlyser endast att man åtminstone kan berätta var i landet man har plockat svampen eftersom det är lite förvirrande annars....nu när den faktiskt är döpt.

Redigerat av GasseG: 30-08-2010, 08:46

Citera
          zissi
          Inlägg 30-08-2010, 11:52
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Här i Östergötland börjar kantarellerna sätta fart nu nu på allvar efter allt regnande. Såg att trattkantarellerna börjar så smått nu också, men de behöver lite mer tid på sig. Jag plockar bara vanlig kantarell och trattisar, trumpetsvampar, blek taggsvamp, Karl-Johan och blomkålssvamp (hittat 2 gånger bara).
          Såg nu att Naturskyddsföreningen här har en svampexkursion i mitten på september. Har varit medlem i många år men är inte aktiv på något sätt ... men funderar på att hänga på svampexkursionen ... det kan väl inte vara så farligt fear.gif giggle.gif . Skulle vara så kul att lära sig lite fler goda matsvampar.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2010, 12:02
          Länk hit: #71

Gäster

Klart du ska hänga med zissi! Jag och Olle A var på en förra året med SNF. Tyvärr var det alldeles för många deltagare för att det skulle bli riktigt givande (förutom att vi hade väldigt kul ihop då), det blev lite för rörigt och surrigt vid genomgången. En sån kurs jag går nu (5 måndagkvällar) är mycket mer givande, vi lär oss massor!) smile.gif

I går hittade vi en jättefin tegelsopp, sammetssopp, grön-, tegel- och vinkremla, bleka och rödgula taggisar, granblodriska och litervis med kantarell och trattisar. Jättekul! men ack så trögt att rensa.

Och långt från Stockholm var det också, väst om Glimminge motorstadion i Uddevalla. wink.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 31-08-2010, 12:21
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Huggorm @ 21-08-2010, 20:23) *
          Och röksvamp, så länge dom är ljusa inuti är dom bra.

s.k. "kärringfisar" giggle.gif

Jag brukar i alla fall hålla mig till dem jag tycker är goda dvs kantareller, trattisar, trumpetsvamp (slurrrp), taggisar. Karl Johan tycker jag oftast har mask i sig och då tappar jag aptiten och sen tycker jag de är överreklamerade också. Resten klarar jag mig faktiskt utan. Hittade en jättestor blomkålssvamp en gång som faktiskt var helt ok att äta, men annars håller jag mig till di vanlige. Sen en snaskig gräddig soppa på det så är helgen fullkomlig.

Brukar få med mig lite annat också från skogen. Förra hösten hittade jag i skogen en gammal pucko-flaska med en häftig moss-odling inuti, den är himla fräck och lever än.

Redigerat av skogstroll: 31-08-2010, 12:26

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          zissi
          Inlägg 31-08-2010, 18:53
          Länk hit: #73

Medlem

[quote name='Meriona' date='31-08-2010, 13:02' post='1282797'
          I går hittade vi en jättefin tegelsopp, sammetssopp, grön-, tegel- och vinkremla, bleka och rödgula taggisar, granblodriska och litervis med kantarell och trattisar. Jättekul! men ack så trögt att rensa.
          [/quote]
          Oj, vad många roliga sorter du hittat! Jag undrar så hur de smakar. Man kan väl inte blanda hur som helst heller va, kryddsvampar och så? Antar det är sådant ni lär er också. Riskor och kremlor ska ju vara så goda...men ack så farliga de ser ut. Läste i min senaste svampbok "Pelle Holmbergs bok om SVAMPAR" att svamp är ovanligt rik på mineraler som kalium, kalcium, zink, järn, mangan och selen. Sen är det ju sååå gott också wub.gif . Favoriten är vanliga smörstekta kantareller med massor av persilja som får steka med så den blir knaperstekt. Gott att äta som det är eller göra stuvning på till varma mackor eller omelett. Sitter och dreglar här ... yahoo.gif

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-08-2010, 19:22
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 13:21) *

Jag brukar i alla fall hålla mig till dem jag tycker är goda dvs kantareller, trattisar, trumpetsvamp (slurrrp), taggisar. Karl Johan tycker jag oftast har mask i sig och då tappar jag aptiten och sen tycker jag de är överreklamerade också. Resten klarar jag mig faktiskt utan. Hittade en jättestor blomkålssvamp en gång som faktiskt var helt ok att äta, men annars håller jag mig till di vanlige. Sen en snaskig gräddig soppa på det så är helgen fullkomlig.

Brukar få med mig lite annat också från skogen. Förra hösten hittade jag i skogen en gammal pucko-flaska med en häftig moss-odling inuti, den är himla fräck och lever än.

tummenupp.gif Se där ja. Såna annorlunda saker är alltid roliga att hitta biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-08-2010, 20:20
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 13:21) *

Också jag begränsar mig till de jag tycker är allra godast (inte minst av utrymmesskäl). KJ är en av favoriterna flirting.gif . Här har jag stort tålamod, att hitta och plocka de perfekta (eller näst intill). De perfekta, nam nam.

Andra favoriter: Kantarell, svart trumpet, rödgul trumpet, trattisar, blodriska (framför allt tallblodriska).

Ibland åker annat ner i korgen, framför allt sopp, för att testa (tillreda och smaka av). Men någon favorit har ingen av dessa blivit, kanske fel tillredningssätt, jag vet inte.

En svamp jag sedan några år tillbaka vill hitta är mandelriska, och jag ger mig inte naughty.gif . Jag har fått för mig att det kan bli nästa favorit.

PS / Var på svamptur med Pelle Holmberg för några år sedan. Det var en upplevelse. I en tämligen svampfattig skog. / DS

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2010, 20:22
          Länk hit: #76

Gäster

CITAT (smuleborg @ 31-08-2010, 21:20) *
          .....
          PS / Var på svamptur med Pelle Holmberg för några år sedan. Det var en upplevelse. I en tämligen svampfattig skog. / DS

Jäkla kärring! -cry-.gif Jag vill också ha en dejt med Pelle!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-08-2010, 20:30
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:22) *
          Jäkla kärring! -cry-.gif Jag vill också ha en dejt med Pelle!

biggrin.gif Jag hann före. Vi var för övrigt fler på dejten, ett tjugotal.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2010, 20:35
          Länk hit: #78

Gäster

CITAT (smuleborg @ 31-08-2010, 21:30) *
          biggrin.gif Jag hann före. Vi var för övrigt fler på dejten, ett tjugotal.

Trevlig måtte han vara ändå "min" svampkonsultent-fröken är också förtjust i honom smile.gif
          är det för att han är kunnig eller för att han är trevlig tro?

Citera
          zissi
          Inlägg 31-08-2010, 20:56
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:35) *
          Trevlig måtte han vara ändå "min" svampkonsultent-fröken är också förtjust i honom smile.gif
          är det för att han är kunnig eller för att han är trevlig tro?

...eller snygg rent av naughty.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2010, 21:02
          Länk hit: #80

Gäster

CITAT (zissi @ 31-08-2010, 21:56) *
          ...eller snygg rent av naughty.gif

Jaha där ser man! Det är därför det blir ett sånt rosa skimmer över citronslemskivlingarna! crazy.gif Ja fy fasiken nu förstår jag varför "fröken" säger att vissa svampar luktar spermie. sad.gif

Citera

15 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon