Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordgetingbo
          malcolm
          Inlägg 03-08-2010, 17:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

GRATTIS! yahoo.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-08-2010, 17:30
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 17:35) *
          Överdriver du inte en aning nu? Jag tar bara till orda och rekommenderar bekämpningsmedel när någon vill ha hjälp. Tro inte att jag går omkring med Myrr i ena handen och Roundup i andra och bekämpar allt jag ser. Jag har dock lärt mig att till vissa saker måste man vara rationell.

Jag har faktiskt fått det intrycket att du åtgärdar allt med kemisk bekämpning...jag har aldrig förstått varför du ställt dig på barrikaderna för bekämpningsmedel och för Monsanto. Du kan så mycket om naturen och med kunskap brukar följa insikter om att värna..

Jag har inte din kunskap - men något har jag förstått under de år jag hållit på med trädgård. Trots att jag aldrig använder bekämpningsmedel så är faktiskt det minsta jag gör är att rensa ogräs. Vet man bara lite om hur naturen beter sig går det att förebygga mycket...

Här på forumet dyker många nybörjare och entusisaster upp med frågor...jag blir lika ledsen varje gång någon upptäckt en larv, en myra eller ett hål i ett blad och den första frågan som duker upp är; vad skall jag spruta...?

Hur har det blivit såhär? Teveprogram om quick- fix garden? Det existerar inte i verkligheten...och hur har vi människor blivit så främmande för naturen att vi inte förstår att där kryllar det av liv och om det inte gjorde det skulle vi inte kunna odla en endaste växt eller kompostera vårt avfall om inte insekter, mikroorganismer och svampar såg till att ta hand om vårt avfall..jord kan aldrig tillverkas i fabriken..

Vad lär man ut i skolan?...jag vet faktiskt inte ...tycker inte du Ruda att vi har ett ansvar att förmedla hur man kan gå tillväga utan att det första man tänker på är att döda?

Jag är en mycket rationell person...

Redigerat av Gunilla T: 03-08-2010, 17:31

Citera
          amaira
          Inlägg 03-08-2010, 20:09
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Så skönt, Pius. yes.gif

Och Gunilla ... Hej! smile.gif Vi har samma syn på livet, du och jag. wub.gif (fast det vet jag ju sen förut)

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-08-2010, 20:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 03-08-2010, 18:30) *
          Jag har faktiskt fått det intrycket att du åtgärdar allt med kemisk bekämpning...jag har aldrig förstått varför du ställt dig på barrikaderna för bekämpningsmedel och för Monsanto. Du kan så mycket om naturen och med kunskap brukar följa insikter om att värna..

Jag har inte din kunskap - men något har jag förstått under de år jag hållit på med trädgård. Trots att jag aldrig använder bekämpningsmedel så är faktiskt det minsta jag gör är att rensa ogräs. Vet man bara lite om hur naturen beter sig går det att förebygga mycket...

Allt beror på förutsättningarna. När min mamma dog 1986 fick jag ärva båda trädgårdarna. Den på landet har jag mest ägnat mig åt. Redan när mamma levde förde hon en ojämn kamp mot kirskålen och sen tog det några år innan jag började ägna mig mer åt trädgården. Då fanns det mer kirskål än andra blommor. Allt, precis allt var genomvävt av kirskål. Stora kriget började, jag skaffade en cementblandare och tillverkade en nätkorg på den och sållade igenom all jord, många kubikmeter. Alla växter som fanns kvar fick en noggrann genomgång och alla kirskålsrötter togs bort och sen fick de stå i krukor i ett år för att se om jag fått bort allt. Om inte slängde jag dem. Så höll det på ett par år innan jag insåg att skulle jag på något sätt vinna kampen måste det till Roundup. Hur 17 skall man få bort kirskålsrötter som exempelvis infiltrerat buskar? Jag var tveksam i början och experimenterade men insåg snabbt att bruksanvisningen stämde, det var bara att följa den. Nu börjar jag se slutet på kirskålens herravälde. Jag har alltid samlat in alla blomställningar för att undvika fröspridning, i början blev det flera skottkärrelass. I år kunde jag ta dem i båda händerna. Jag rensar fortfarande mest för hand men märker jag att det inte går så tvekar jag inte ett ögonblick att ta fram sprutan.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-08-2010, 22:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Som vanligt har Gunilla och jag mycket olika erfarenheter. Min erfarenhet är att när en människa har fått en god kunskap om biologi så slutar h*n att vara naturromantiker. Gossen är en typisk representant för en sådan människa. Han värnar verkligen om naturen och vill ha en stor mångfald men kan så mycket att han vet vad man kan göra utan att det medför skador. Omvårdnad av naturen på ett realistiskt sätt är vad många naturvetenskapslärare försöker att förmedla.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          amaira
          Inlägg 04-08-2010, 20:03
          Länk hit: #26

Medlem

Och min erfarenhet är att man inte behöver sluta (utan tvärtom BÖRJAR) värna om naturen för att man har god kunskap om biologi.

(säger amaira som läst både biologi och biokemi på universitet, om det nu ska behöva sägas)

Tycker du att det "bara är naturromantiker" som går över till ekologiskt jordbruk till exmpel? Jag kan parera din "naturromatik" med att säga att dina argument upplever jag naiva, och inte särskilt väl underbyggda i det långa loppet. Så är vi kvitt. tongue.gif
          smile.gif

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-08-2010, 20:26
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Pius getingar är borta nu och det var väl det som saken handlade om...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-08-2010, 09:03
          Länk hit: #28

Medlem

Hej!
          Det är just det jag säger: Ökande naturvetenskapliga kunskaper ger ökande förståelse för naturen vilket gör att man värnar om den. Har man kunskapen så kan man använda pyrethroider om man någon enstaka gång behöver ta bort ett getingbo. Kunskaper gör att man ytterst sällan tar bort getingar. De är nyttodjur.

När det gäller "ekologisk" odling så är det möjligt att det kan anses naivt att anse att människor ska kunna äta sig mätta och att vi inte ska hugga ner fler skogar. I så fall fall är jag mycket naiv.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          amaira
          Inlägg 05-08-2010, 09:42
          Länk hit: #29

Medlem

Förlåt Pius blush.gif Nu hamnar ju allt det här i ditt inlägg. Förlåt att jag bidrar till att spåra ur och hacka sönder din tråd. Men jag kan inte låta bli att svara på det här.

Sedär Jan och Ruda, nu börjar det likna något! wub.gif

CITAT (Jan Lindgren @ 05-08-2010, 10:03) *
          ... om man någon enstaka gång ...

CITAT (Gossen Ruda)
          Jag har alltid samlat in alla blomställningar för att undvika fröspridning, i början blev det flera skottkärrelass. I år kunde jag ta dem i båda händerna. Jag rensar fortfarande mest för hand ...

Det här kommer ju inte fram, när ni så ihärdigt rekommenderar giftpreparat i olika inlägg. Det blir liksom, som om det är det enda och odiskuterbara alternativet. Det är det ju inte!!

Jag håller med om att man kan drivas dithän till slut, men det finns ofta, allra oftast faktiskt, andra alternativ att prova FÖRST! Tänk på att många som läser här, faktiskt inte har naturkunskaper alls, och med era inläggs hjälp tycker det är helt berättigat att sprida gifter som det sig vill.

Hur det än är, så är det hushållen och trädgårdsodlare som står för en mycket stor - största, har jag för mig att jag läst någon gång men jag har inga källor till det här uttalandet nu - del av "gifterna".

Fler och fler preparat förbjuds. På skoj kanske? Fler och fler biologiska alternativ dyker upp.

Och hur det än är, hur bra något än "bryts ner", så tar det med sig annat på köpet, inte bara det vi önskar bli av med.

Vi har faktiskt inte full koll på naturens nätverk! Och många bäckar små, blir en stor å.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-08-2010, 12:39
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har tidigare nämnt att jag för det mesta handrensar men det kvittar för en del, bara man andas ordet Roundup så är man en förtappad naturskövlare. Det finns bara svart och vitt hos en del. Därför tröttnar åtminstone jag på att förklara, jag bortser från alla med glyfosatfobi.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-08-2010, 17:49
          Länk hit: #31

Medlem

Hej!
          Jah aldrig läst att någon här på odlahar sagt att man till varje pris ska sprida växtskyddsmedel. Jag och Gossen har hela tiden hävdat att när problemen är för stora så kan man använda växtskyddsmedel. De medel som allmänheten har tillstånd att använda är ofarliga om man följer alla regler. Att över huvud taget blanda in Monsanto i debatten är helt obegripligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 06:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon