Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var skulle ni lägga dammen?, Se bild
          Orkidétjuven
          Inlägg 04-08-2010, 22:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Du behöver som sagt inget filter om du har en sumpzon där vattnet passerar mellan växterna och deras rötter. Det ända som krävs är lite tillströmmning och det får du enklast genom att sätta vattenfallets insug på andra sidan.
          Jag kan kladda ner en bil sen om du inte förstår vad jag menar smile.gif
          Glad att du gillar alla ideer.

Men som sagt, tålamod och ha inte för bråttom. Lätt att göra ngt förhastat då smile.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-08-2010, 23:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Att rita in jordkällaren där uppe... wink.gif kom av att jag tycker man ska utnyttja utrymmen istället, för att fylla med jord! Du kan ju även använda utrymmet under sittplatsen att samla regnvatten smile.gif en stor vattentank kan du kanske få tag på och bygga in med tegel... nu fortsätter jag och spånar bara wink.gif

Sen beror det ju lite på vilket material du kan komma över... att bygga upp den slänten med idéer kommer ju ta sin tid och pengar!! på blocket kan man ju få tag på en del grejer... idéerna kommer nog växa fram med tiden... men det är kul att spåna biggrin.gif

Citera
          Pelargon Håkan
          Inlägg 12-08-2010, 18:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 33 019

Hej! Ja tycker att du ska kolla var det är minst sol ja tycker att 4-5tim om dagen räcker så får du renare vatten.
          bara ett tipps min damm får 3tim morgon o 2tim kväll./Håkan

Citera
          kina3
          Inlägg 12-08-2010, 21:32
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Orkidétjuven:
          Ber om ursäkt: missade först ditt förslag med boardwalk. Ja det låter suveränt! Ett enkelt sätt att dölja dammduken också. Och så kan man sitta där och bada fötterna.

Ang blad i vattnet: ja min oro var lite överdriven.

Tegelstenarna i ett parti som kommer upp ur vattnet: det blir mycket bra! Får associationer till en ruinen av en gammal kvarn eller bro.

Blomkronan:
          Ang jordkällare under växthus. Hur skulle golvet göras? En tanke är att man har jordgolv och i detta gräver ett hål och lägger lock på. Om det är risk att det vattenfylls kan man stoppa dit dammduk eller en stor balja, tänker jag.

Pelargon Håkan: Ja skugga får jag fixa. Den damm jag nu bygger (alltså det enkla pilotprojektet innan det stora som ska ha ett vattenfall nerför berget och boardwalk) ligger helt i söder. Men jag ska på ngt sätt få dit en spaljé (på dammens södra sida) i stödmuren och där ska växter klänga. Denna kommer skugga en del plus att den kommer skymma elskåp, soptunnor, en grannes alla bilar och båtuppläggning samt ge allmän insyn.

Kryddan03
          *HAha* Skuttar som en berg-get: nja... det är nog det sista mitt rörelsemönster kan liknas vid... Smågrus på den släta sluttningen gör den förrädiskt "hal" så jag stretar försiktigt.

Ngn idé för spaljéförankring?
          Nu bygger jag alltså en stödmur mot diket. På insidan fyller jag med jord som sedan dammduken ska ligga mot. Så jorden kommer ta upp vattentrycket.

Spaljé alltså: har en hassel som jag kan "skatta" och lite andra träd också. kanske är en idé att sätta in störar samtidigt som jag bygger mur och fyller på jord.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          LenaFriman
          Inlägg 13-08-2010, 09:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 795

Guuuud va snyggt det kommer att bli!! yes.gif

--------------------
          Mvh Lena i zon 6.

Citera
          kina3
          Inlägg 13-08-2010, 10:45
          Länk hit: #26

Medlem

Hej!

Ja damm är snyggt! Eller hm inte alltid förstås. Men huvudsaken att man själv är nöjd.

Bläddrade i en trädgårdsbok i natt för att få spaljé-inspiration. Och så såg jag det: en flätad spaljé av levande pil, Det blir bra!
          Så slipper jag tänka på förankring av pålar och att underhålla (annat än att ansa)

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          Bondbönan
          Inlägg 13-08-2010, 12:01
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 15 353

Pil är fint! Tyvärr har den enorma rötter... Vi fick gräva bort en maffig flätad pilhäck för att den växte över våra avloppsrör och hade börjar slingra sig in i dessa...
          Humle är annars en härlig spalje-klättrare. Då behöver du bara slå ner ett gäng störar. Vissnar dock ner på hösten... Hm...
          Men det verkar som riktigt skojiga projekt du har!
          (Jag är också mycket sugen på en damm men har bara en tråkig, platt villatomt)

Citera
          kina3
          Inlägg 13-08-2010, 12:20
          Länk hit: #28

Medlem

Ja det är kul! Men nu tvivlar lite på vissa saker. Men det brukar ge sig.

Tack förvarningen med pilar. Ja jag hade det i bakhuvudet. Det var nog inte så smart.

Platt tomt hm....Måste gå. Gör den kuperad? Eller gör en mer formell damm med en mur som man sitta på.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          kina3
          Inlägg 13-08-2010, 12:45
          Länk hit: #29

Medlem

Berget friläggs Men hur gör man sen?

Alltså: det ser rätt konstigt utmed jordbranten på sidan...Men det är välbara att "slänta" av.

Mycket jord blir det,men det ärbra. Behövs att bygga sidor till "söderdammen" vid diket.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon