Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den nya sjukvården är redan här, Men läkarna vill värna om sina höglönejobb, snålisarna!
          Myosotis
          Inlägg 05-08-2010, 07:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag håller med att det känns mer okej att vänta i 8 timmar om det beror på att någon blivit skjuten i bröstet, men det kunde vara trevligt med lite information och någonstans att ta vägen i så fall. Att man måste vänta är säkert inte de anställdas fel men man har väl rätt att bli förbannad på systemet. Jag tycker att det är fullkomligt vansinnigt med alla former av vårdköer, hur kan man gå med på något sånt?!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Mollis
          Inlägg 05-08-2010, 07:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Det råder fullständigt kaos på storsjukhusens akutmottagningar här i Stockholm, jag hade fyra frakturer i foten och fick ligga i en smockfull korridor i 8 timmar och vänta utan att någon ens hade tid att fråga om hur jag mådde eller om jag ville ha något att dricka. Det kändes mer som ett fältsjukhus än ett modernt svenskt dito.

Citera
          varghem
          Inlägg 05-08-2010, 08:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jag var på akuten med min då 7-årige son som hade fraktur i handleden. Vi fick efter många om och men (ortopeden skulle stänga en kvart senare) åka till annat sjukhus och vänta lite till... sammanlagt 14 timmar är inte acceptabelt anser jag.
          När jag talade om att vi tänkte åka hem för det hände ju ändå ingenting så kunde vi återkomma dagen efter så nästan ringde dom efter polis för att kvarhålla oss. Vänta i väntrum gör ju inget men vänta hemma och kanske få lite sömn är väldigt dålig idee verkade det som.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-08-2010, 08:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Ja, precis det menar jag också. Om man ringer sjukvårdsupplysningen och de säger att man måste åka in meddetsamma så tror man ju att man ska dö i sin säng under natten om man stannar hemma, men det enda som hade hänt hade varit att man hade sovit bra och åkt in senare.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 05-08-2010, 08:54
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (varghem @ 05-08-2010, 09:07) *
          Jag var på akuten med min då 7-årige son som hade fraktur i handleden. Vi fick efter många om och men (ortopeden skulle stänga en kvart senare) åka till annat sjukhus och vänta lite till... sammanlagt 14 timmar är inte acceptabelt anser jag.
          När jag talade om att vi tänkte åka hem för det hände ju ändå ingenting så kunde vi återkomma dagen efter så nästan ringde dom efter polis för att kvarhålla oss. Vänta i väntrum gör ju inget men vänta hemma och kanske få lite sömn är väldigt dålig idee verkade det som.

Att vänta så länge med barn är inte vanligt, när min son bröt benet fick vi förtur i kön både på akuten och ortopeden och det var ändå ganska långa väntetider. Hade det kommit in något mer akut som skottskador, hjärtinfarkter etc. hade vi naturligtvis fått vänta mer och naturligtvis funnit oss i det istället för att försöka gipsa själva.

Att patienten som sydde sig själv anmäldes eftersom läkarna "värnar om sina äckligt högavlönade jobb" är något av det dummaste jag läst (och här på Odla skrivs det jävligt mycket dumt så det är inte illa att knipa en topplacering. Grattis!)

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-08-2010, 09:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När min brorson och hans fru skulle få sitt första barn så ringde de till sjukhuset när det var sådär 10 minuter mellan värkarna. Beskedet de fick var att man inte kunde ta emot dem på BB eftersom det inte fanns plats. Vänta hemma tills vi hör av oss blev svaret. De hann precis in innan sonen föddes.

Situationen på akuten på vårt sjukhus beror till stor del på att man lagt ner akuten på ett par mindre sjukhus , alla måste till det stora sjukhuset , utan att man ökat antalet personal där. Man sparar pengar sägs det men om man får vänta länge och det gör att det blir komplikationer så kan det bli dyrt med mer vård efter akutskedet. Dessutom så får man ersätta patienterna för resan till akuten . kostar det med .

Men jag måste säga att på vårt sjukhus får man oftast bra besked om varför det tar sådan tid och är man så dålig att man fått komma in och vänta i en säng i korridoren så får man ofta lite kaffe och smörgås om det tar lång tid.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-08-2010, 09:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Myosotis @ 05-08-2010, 09:16) *
          Ja, precis det menar jag också. Om man ringer sjukvårdsupplysningen och de säger att man måste åka in meddetsamma så tror man ju att man ska dö i sin säng under natten om man stannar hemma, men det enda som hade hänt hade varit att man hade sovit bra och åkt in senare.

Hade jag stannat hemma och sovit i min säng hade jag inte behövt åka in senare... och jag är glad att dom tar de mest akuta först....annars hade jag varit död nu!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki V
          Inlägg 05-08-2010, 09:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Tro inte allt som står i tidningarna………Försök att tänka att det finns en anledning till att att det blir fel eller kanske allt bara är ljug.

För ett antal år sedan, en så´n där dag när det var blixthalka ute och handleder, armbågar och lårbenshalsar gick av i parti och minut kom det en kvinna som skulle röntga sin axel. En icke akut undersökning där patienten hade fått en bestämd tid.

Eftersom jag hade minst 10 patienter med akuta tillstånd som tyvärr måste gå före informerade jag patienten om att det skulle bli väldigt lång väntetid men om hon ville kunde hon få åka hem och få en ny tid precis när hon ville. Patienten valde det senare fick en tid önskad dag och efter kl.16 så hon inte skulle behöva ta ledigt från jobbet. Vi var båda nöjda….trodde jag.

Några dagar senare kunde jag läsa i lokaltidningen att just den här patienten hade blivit nekad undersökning och avvisad från sjukhuset. Som tur var hade jag dokumenterat hela händelseförloppet och det blev inget mer av den här historien. När tidningen kontaktade mig kunde jag bara säga att vi varken kan eller får kommentera ett enskilt ärende eller en särskild patient.

Tyvärr kan vi aldrig gå i svaromål i pressen eftersom vi hela tiden måste hålla på tystnadsplikten och värna patientens integritet. Nu vill jag inte hävda att vi inom vården på något sätt är ofelbara….vi har precis samma fel och brister som alla andra och trots att de allra flesta vill ”göra gott” blir det fel ibland.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-08-2010, 10:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har aldrig varit inne på akuten i Kalmar men som jag har förstått det måste man på kvällar och helger först åka till en speciell vårdcentral som sas sorterar fallen. Dom som är akuta får en remiss in till akuten på sjukhuset och dom som inte är akuta får en tid till sin VC. Låter vettigt men kanske inte om du är jättesjuk och skall behöva åka till 2 olika ställen......
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-08-2010, 13:49
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Här var så att man helst skulle åka in efter 18 på kvällen, för på dagtid var man tvungen att fortsätta till nästa lasarett som ligger några mil längre bort, mitt i skogen. Men nu har dom stängt ner nattöppning också, så nu är det skogen som gäller även då. Förr fanns det akutmottagning i Bohuslän, men den har länsstyrelsen i västra götalands län bestämt skall finnas enbart i västergötland... Jag undrar om dom inte har stängt ner akutmottagningarna i Dalsland också, men jag är osäker

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 14:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon