Revorna kan du plantera direkt där du vill de ska växa, är bara att sära på dem och peta ner varje ny planta i jorden.
Visst kan man plantera i ampel eller balkonglåda, hade flera sådana förut när jag bodde i lägenhet, men sen på hösten brukade jag sätta ut hela ampeln utan kruka i rabatten utanför huset samt plantera ner revorna och med tiden blev där ett jätte jordgubbsland som gav mig och grannarna litervis med jordgubbar. Risken om de står ute vintertid i krukor eller lådor är att de fryser helt, eftersom krukor och balkonglådor har rätt lite jord i sig och lätt blir genomfrusna, men du kan ju gräva ner krukorna.
Jordgubbar behöver inte så väldigt djup jord tror jag, har haft lyckat resultat i pallkrage. Näringsrik jord är bra, vanlig plantjord uppblandat med koskit eller kompost fungerar utmärkt. Sen behöver de sol för att bli söta.
Jag brukar jödsla extra på våren och sen lägga gräsklipp mellan plantorna varje gång gräset klippts, då får de mer näring, behåller fukten bättre och det blir inte massa ogräs mellan.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|