Ålgryte
Jag har 3 jordgubbsplantor som bara gett några bär var i år. Nästa år vill jag ha mer bär och undrar hur jag ska förbereda dem inför vintern och hur jag ska få dem att digna av bär nästa sommar crazy.gif

De har bildat många revor och jag funderar på om jag ska plantera dem i en större kruka redan nu? Behöver jordgubbar djup jord eller kan jag plantera dem i långa balkonglådor?
Vilken sorts jord vill de ha? Tar de smak av ko-på-påse?

HelénE
Revorna kan du plantera direkt där du vill de ska växa, är bara att sära på dem och peta ner varje ny planta i jorden.

Visst kan man plantera i ampel eller balkonglåda, hade flera sådana förut när jag bodde i lägenhet, men sen på hösten brukade jag sätta ut hela ampeln utan kruka i rabatten utanför huset samt plantera ner revorna och med tiden blev där ett jätte jordgubbsland som gav mig och grannarna litervis med jordgubbar. Risken om de står ute vintertid i krukor eller lådor är att de fryser helt, eftersom krukor och balkonglådor har rätt lite jord i sig och lätt blir genomfrusna, men du kan ju gräva ner krukorna.

Jordgubbar behöver inte så väldigt djup jord tror jag, har haft lyckat resultat i pallkrage. Näringsrik jord är bra, vanlig plantjord uppblandat med koskit eller kompost fungerar utmärkt. Sen behöver de sol för att bli söta.

Jag brukar jödsla extra på våren och sen lägga gräsklipp mellan plantorna varje gång gräset klippts, då får de mer näring, behåller fukten bättre och det blir inte massa ogräs mellan.

Helén
Ålgryte
Tack Helen! Då ska jag plantera om mina jordgubbsplantor till balkonglådor. De står just nu i amplar - praktiskt att kunna flytta plantorna till solen och bort från sniglar och andra glupska varelser naughty.gif
HelénE
CITAT (Ålgryte @ 04-08-2010, 22:13) *
Tack Helen! Då ska jag plantera om mina jordgubbsplantor till balkonglådor. De står just nu i amplar - praktiskt att kunna flytta plantorna till solen och bort från sniglar och andra glupska varelser naughty.gif

Ja gräver du ner lådorna i jord innan frost så klarar de sig, och du hinner få upp dem innan snigelinvationen börjar.

Tänk bara på sen att se till att gubbarna får näring, jorden i en balkonglåda blir snabbt utarmad så enklast så vattnar du med flytande växtnäring en gång i veckan sen från när vattning startar på våren.

/ Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon