Fick ett telefonsamtal igår från hemtjänsten om att en anhörigs trygghetslarm inte fungerade pga trasigt telefonjack. Det skedde efter fem på eftermiddagen. Trygghetslarm är något som delas ut till dom som antas behöva ha hjälp utan att kunna nå telefonen. Konstaterade att 2 av lägenhetens 3 telefonjack inte fungerar med telefonen ansluten, varav ett var det som trygghetslarmet måste vara anslutet till för att fungera(huvudjacket)
Sedan var det bara att ringa efter hjälp trodde jag. Fastighetsägarens jour åkte inte ut på sånt. Hos telia fanns inte telefonnumret som kund.
Min anhörig visste inget.
Jag sov över.
Ringde till telefonbolag nummer 2 för att få reda på att dom bara hade ansvar för förvalet. Ringde till telia igen för att prata med en röst. Fick reda på vem som stod för abbonemanget.
Ringde telefonbolag nummer 3 som sa att dom stod för förvalet och inte hade ansvar för telefonjacket. Jag protesterade och så att då betalades det dubbla fakturor för samtalen. Fick reda på att min anhörig tecknat sig......bla ....bla....bla...
Så fortsatte det med telefonsamtal hit och dit.
Fick en reperatör från fastighetsägaren som kom och tittade på telefonjacket. Konstaterade liksom jag att det inte fungerade. Han öppnade telefonjacket ett steg till än vad som gjorts innan och såg att alla sladdar satt där dom ska. Han ringde tom telia för tips. Han gick bet och problemet kvarstod.
Sedan fortsatte samtalen och ingen vill felsöka problemet på riktigt. Ingen äger telefonjacket, ingen känner sig manad att ta fram sina mätinstrument och ge sig till att enkelt skicka signaler genom ledningarna från knutpunkt till knutpunkt för att lokalisera felet...
Nu har jag porterat allt till telia i förhoppning att jag äntligen får dit en tekniker. För 10 år sedan vet jag att det fanns duktiga sådana, hoppas dom finns kvar.
Min anhörig har inget trygghetslarm
Vet efter en dag vid telefonen inte när det går att ordna. Vet inte vem som kan fixa det. I värsta fall får väl min anhörige flytta, "pigg" och "alert" som personen är. Då får väl fastighetsägaren fixa problemet som redan är hos dom som olöst.
Arg, ledsen och orolig.