Lite information som jag hittat om trygghetslarm som hemtjänsten erbjuder (och kanske kommer kunna erbjuda)
Börjar med vad man kan läsa om trygghetslarm från hemtjänsten i några kommuner runt om i Stockholm. Tre stycken hade likartat information och system. Plöjde inte igenom så mycket fler kommuner. Citerar text och bifogar länk till
trygghetslarm i Salems kommun CITAT
Telefonabonnemang
Trygghetstelefonen kopplas till telefon- och el uttaget varför ett telefonabonnemang måste finnas i Din bostad. Om Du har möjlighet att välja typ av telefonabonnemang så rekommenderar socialförvaltningen Dig att välja ett vanligt analogt telefonabonnemang. Hemtjänstens larminstallatörer kontaktar dig inför installationen för att överenskomma om tid för ett installationsbesök..
Mobilen då?:
När jag letade efter vad som gällde för trygghetslarm, hittade jag att
trygghetslarm till mobilen är på gång istället för dect-systemet på vårdinrättningar där det funnits tidigare..
Hittade på samma hemsida
även den här nyheten med larm på mobilen för ensamarbetande. Om man botaniserar på trygghetslarm.nu framgår att teknikutvecklingen går mot trygghetslarm kopplad till mobilen. Inte riktigt där än för dom som fortfarande bor hemma , om jag tolkat det rätt, men jag tror det bara är en tidsfråga. En nödvändig tidsfråga förefaller det som eftersom det på samma hemsida går att läsa att
fasta telefoner försvinner från landsbygden Inte överallt förstås men det framgår på länkens hemsida.
Ska fortsätta läsa på
trygghetslarm.nu.