Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trygghetslarm och herrelöst telefonjack, Ingen vill ta ansvar för ett telefonjack till trygghetslarm
          Rihane
          Inlägg 06-08-2010, 19:50
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-08-2010, 20:11) *
          Nu förstår jag mig ju inte på det tekniska men om Telia säger att användaren med trygghetslarmet inte är kund hos dom, då fungerar den väl inte????

Jag vet ju att min svärmor har också larmet och då sa dom att hon måste vara kund hos Telia. Tyvärr fungerar det inte heller med en mobiltelefon, hade varit mycket billigare för min svärmor.

Nej, så är det inte. Finns många telefonbolag att välja på för fasttelefoni. Trygghetslarm är ingen "tjänst" kopplad till telia.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-08-2010, 20:13
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fick trygghetslarmet att hon måste ha telia för det fungerar inte med någon annat telefonbolag

Citera
          Rihane
          Inlägg 06-08-2010, 21:14
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-08-2010, 21:13) *
          Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fick trygghetslarmet att hon måste ha telia för det fungerar inte med någon annat telefonbolag

Min anhörige har haft trygghetslarm som fungerat i ett och ett halft år med ett annat bolag än telia.

Det är möjligt att hemtjänsten för din svärmor tillhandahåller ett trygghetslarm som kräver telia. Kan vara en helt annat system. Eller så kanske din svärmors hemtjänst bara vill ha med telia att göra med tanke på strulet som min anhörige haft?

Citera
          Rihane
          Inlägg 06-08-2010, 21:46
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Kryddan03 @ 06-08-2010, 20:03) *
          Vad bra! tummenupp.gif

Även om det ändå var ganska längesedan avregleringarna skedde verkar det som att det fortfarande är rörigt var ansvaret ligger någonstans. Och det är naturligtvis de i slutändan (du och din anhörige) som drabbas. Trist för det hade ju, som du skriver, kunnat vara avhjälpt redan samma dag eller dagen efter. Man blir ju lite mörkrädd också över tanken hur länge det hade dröjt om din anhörige inte hade haft dig som kunde ta tag i det; att hemtjänsten verkade stå helt handfallna t ex.
          Nåja, jättebra att det verkar som att det kommer att ordna sig! Ibland är ovissheten minst lika jobbig. smile.gif

Rörigt för oss som konsumenter. Verkar vara ett tjuv och rackarspel bland bolagen. (fast jag kanske bara är orättvis eftersom jag är orolig).

Nå, kan inte göra mer åt det just nu. Ska se till att vara på plats när felsökaren från Skanova kommer.

Återigen tack för att du skyndade på det hela några dagar.

Citera
          Rihane
          Inlägg 07-08-2010, 10:28
          Länk hit: #25

Gäster

Lite information som jag hittat om trygghetslarm som hemtjänsten erbjuder (och kanske kommer kunna erbjuda)

Börjar med vad man kan läsa om trygghetslarm från hemtjänsten i några kommuner runt om i Stockholm. Tre stycken hade likartat information och system. Plöjde inte igenom så mycket fler kommuner. Citerar text och bifogar länk till trygghetslarm i Salems kommun
          CITAT
          Telefonabonnemang
          Trygghetstelefonen kopplas till telefon- och el uttaget varför ett telefonabonnemang måste finnas i Din bostad. Om Du har möjlighet att välja typ av telefonabonnemang så rekommenderar socialförvaltningen Dig att välja ett vanligt analogt telefonabonnemang. Hemtjänstens larminstallatörer kontaktar dig inför installationen för att överenskomma om tid för ett installationsbesök..

Mobilen då?:

När jag letade efter vad som gällde för trygghetslarm, hittade jag att trygghetslarm till mobilen är på gång istället för dect-systemet på vårdinrättningar där det funnits tidigare..
          Hittade på samma hemsida även den här nyheten med larm på mobilen för ensamarbetande.
          Om man botaniserar på trygghetslarm.nu framgår att teknikutvecklingen går mot trygghetslarm kopplad till mobilen. Inte riktigt där än för dom som fortfarande bor hemma , om jag tolkat det rätt, men jag tror det bara är en tidsfråga. En nödvändig tidsfråga förefaller det som eftersom det på samma hemsida går att läsa att fasta telefoner försvinner från landsbygden Inte överallt förstås men det framgår på länkens hemsida.

Ska fortsätta läsa på trygghetslarm.nu.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon