Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Finns det Buddister här?
          Snöflinga
          Inlägg 08-08-2010, 16:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Däremot är det alldeles för många krig som har skapats i religonens namn.

Citera
          Bee
          Inlägg 08-08-2010, 17:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 17:50) *
          ".....Religioner är till för de som är svaga.

Det där tål att debatteras. Dock inte här på Odla.

Malcolm, Andersen: Javisst är Cat Stevens muslim. Han bytte tom namn till Yusuf Islam i samband med konverteringen. Synd på en så rar ärta! Fast på senare år tycks han ha kommit på att det betalade inga räkningar så han har gjort några framföranden och då använt båda sina namn.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          silos
          Inlägg 08-08-2010, 20:19
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 17:50) *
          Det är enkelt att tillhöra en religion på det sättet att man behöver inte tänka själv så mycket. Är det något man är tveksam över är det bara att slå i den heliga boken eller fråga nån helig person så får man svar. Sen gäller det bara att inte ifrågasätta svaret, men sånt är ofta förbjudet. Religioner är till för de som är svaga.

Det är definitivt inte enkelt att tillhöra en religion!Och man måste vara bra på att tänka själv så att man inte sväljer precis vad som helst!

I Bibeln till.ex.hittar man svaren på livets frågor och svaren är mycket bra!Men jag håller absolut inte med allt som står i Bibeln....och så har jag börjat fundera om inte Bibeln är kodad på något vis och vi människor förstår den inte och läser den kanske alldeles fel.

Religionen är inte för dem svag,tänk på alla människor som dödas därför att de tror på Jesus Kristus,tycker du att dessa människor är svaga då?

Vi får och skall ifrågasätta medmänniskor som påstår sig kunna allt!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-08-2010, 20:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bibeln och andra religiösa böcker är skrivna av människor för människor därför stämmer mycket in på verkligheten. Mycket är dock rena fantasier som kanske inte gick att motbevisa förr men som nu ter sig helt galet. Beträffande svagheten så blir människorna skenbart starka av religionen men tyvärr försvinner samtidigt förnuftet. Gäller exempelvis självmordsbombare. Hade de varit starka som människor hade de inte gått med på galenskaperna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          silos
          Inlägg 08-08-2010, 20:44
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 21:33) *
          Bibeln och andra religiösa böcker är skrivna av människor för människor därför stämmer mycket in på verkligheten. Mycket är dock rena fantasier som kanske inte gick att motbevisa förr men som nu ter sig helt galet. Beträffande svagheten så blir människorna skenbart starka av religionen men tyvärr försvinner samtidigt förnuftet. Gäller exempelvis självmordsbombare. Hade de varit starka som människor hade de inte gått med på galenskaperna.

Jag börjar tro att det bästa är att lyssna på sitt eget inre.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 08-08-2010, 20:54
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (silos @ 08-08-2010, 21:44) *
          Jag börjar tro att det bästa är att lyssna på sitt eget inre.

Ja hur gör man det? Hade jag börjat höra röster från mitt inre så hade jag bokat tid hos doktor snarast.

Det där med bibeln också o andra religösa skrifter/böcker. De är skapade under tidsepoker då människan för det mesta levde i stprt armod. Sjukdomar, hög barnadödlighet o annat. Det var nog en stor tröst att det fanns ngt att hänge sig till o hitta en gnutta hopp i detta. Idag har vi så mkt bättre o färre personer sökr sig också till religionn ivf i Västvärlden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-08-2010, 21:09
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (xlxl67 @ 08-08-2010, 21:54) *
          Ja hur gör man det? Hade jag börjat höra röster från mitt inre så hade jag bokat tid hos doktor snarast.

giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 08-08-2010, 21:12
          Länk hit: #48

Gäster

Det där med bibeln också o andra religösa skrifter/böcker. De är skapade under tidsepoker då människan för det mesta levde i stprt armod. Sjukdomar, hög barnadödlighet o annat. Det var nog en stor tröst att det fanns ngt att hänge sig till o hitta en gnutta hopp i detta. Idag har vi så mkt bättre o färre personer sökr sig också till religionn ivf i Västvärlden.

Varför driva med folks åsikter och uppfattningar?
          Varför tro att du har den absoluta sanningen i allt?
          Varför inte respektera andras åsikter som du vill att de ska respektera dina (det förstod jag av ditt hånfulla inlägg)

Citera
          Meriona
          Inlägg 08-08-2010, 21:15
          Länk hit: #49

Gäster

Den som vill tro ska tro. På det den tycker känns bra. Och den som inte ska tro ska inte inte tro. Så enkelt det är.

Jag tror inte. I den mening som avses i tråden. Men den som mår bra av att tro ska inte behöva utsättas för nedlåtande. Visst kan man hålla inne med sånt och tycka bara för sig själv? Jag håller inne.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-08-2010, 21:17
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 22:15) *
          Den som vill tro ska tro. På det den tycker känns bra. Och den som inte ska tro ska inte inte tro. Så enkelt det är.

Jag tror inte. I den mening som avses i tråden. Men den som mår bra av att tro ska inte behöva utsättas för nedlåtande. Visst kan man hålla inne med sånt och tycka bara för sig själv? Jag håller inne.

Vi är rörande överens... yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          silos
          Inlägg 08-08-2010, 21:21
          Länk hit: #51

Medlem

VA,har du då aldrig frågat ditt inre och fått svar i form av tankar? Detta gör jag dagligen och du kan inte ana vilka kloka svar jag får!

Jag vet inte hur och när Bibeln och andra Heliga böcker skapades...

Visst har vi det bättre idag materiellt sett,men ur andlig synpunkt är vi oerhört fattiga.

Citera
          herkules
          Inlägg 08-08-2010, 21:33
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 21:33) *

vad är det som ska motbevisas, tro är inte samma sak som vetenskap, tänk att folk hela tiden ska blanda ihop saker och ting ..

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-08-2010, 21:36
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Att ifrågasätta religioner är inte samma sak som att ifrågasätta enskilda personers tro. Möjligen tycker dessa personer illa om detta men det är inget att göra åt.

Beträffande andlighet, vad 17 är det? Jag förstår inte riktigt vad som menas. Som xlxl67 skriver, har man någon inom sig själv att prata med är det dags för psyket.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          silos
          Inlägg 08-08-2010, 21:51
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 22:36) *
          Att ifrågasätta religioner är inte samma sak som att ifrågasätta enskilda personers tro. Möjligen tycker dessa personer illa om detta men det är inget att göra åt.

Beträffande andlighet, vad 17 är det? Jag förstår inte riktigt vad som menas. Som xlxl67 skriver, har man någon inom sig själv att prata med är det dags för psyket.

Jag tar inte illa vid!

Att vara andlig,ja vad är det? Jag själv tror mer och mer på att det betyder att vi skall leva och vara empatiska och kärleksfulla mot allt levande,att komma underfund med att den ovillkorliga kärleken och tjänandet är nummer ett i ens liv.

Dagens människor har pengar som nummer ett,tror jag....

Edit jag tog bort videoklippet

Redigerat av silos: 09-08-2010, 08:01

Citera
          xlxl67
          Inlägg 09-08-2010, 07:36
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (netha @ 08-08-2010, 22:12) *
          Varför driva med folks åsikter och uppfattningar?
          Varför tro att du har den absoluta sanningen i allt?
          Varför inte respektera andras åsikter som du vill att de ska respektera dina (det förstod jag av ditt hånfulla inlägg)

Jag undrar bara hur man gör för att lyssna till sitt eget inre. Har hört det mga gånger men förstår ej innebörden. smile.gif

Jag kan väl få uttrycka mig säkert om ngt också - inte bara de som tror på Homepati/religion o annat som får det?

Redigerat av xlxl67: 09-08-2010, 07:37

Citera
          silos
          Inlägg 09-08-2010, 08:00
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 09-08-2010, 08:36) *
          Jag undrar bara hur man gör för att lyssna till sitt eget inre. Har hört det mga gånger men förstår ej innebörden. smile.gif

Jag kan väl få uttrycka mig säkert om ngt också - inte bara de som tror på Homepati/religion o annat som får det?

Du får uttrycka dig,men det vore på sin plats att du utrycker dig med repekt!

Jag förstår att du inte kan förstå detta med att lyssna till sitt eget inre,mem inre "rösten"är människans intuition,tror jag.

Citera
          malcolm
          Inlägg 09-08-2010, 19:30
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Var och en blir salig på sin egen tro och att förkasta det som andra människor har som rättesnöre eller tror på är inget annat än att göra dessa människor illa. Kan inte de troende få ha sin tro utan att behöva försvara den i tid och otid..? Många människor har funnit frid och hjälp när de kommit till insikt om att det finns en högre makt och jag ser ingen anledning till att ta ifrån dem detta. Jag personligen är inte troende och bekänner mig inte till någon speciell lära och har tom. gått ur svenska kyrkan men kan ändå känna en viss andlighet över naturens mirakel. Det handlar om insikt om hur liten man är egentligen i det stora hela och en känsla av ödmjukhet för hur vackert och fint saker kan vara. Vi människor förstår inte allting hur gärna vi än vill och vissa saker går inte att förklara trots vetenskap och datorer.

"Gud"

Giv mig sinnesro
          att accpeptera det jag inte kan förändra
          Mod att förändra det jag kan
          och förstånd att inse skillnaden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-08-2010, 19:51
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker att folk får tro vad dom vill så länge dom inte leker predikanter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          silos
          Inlägg 09-08-2010, 19:55
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-08-2010, 20:51) *
          Tycker att folk får tro vad dom vill så länge dom inte leker predikanter.

Hoppas att jag inte uppfattad som en sådan....

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-08-2010, 20:07
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Religion,krig o död har väl alltid gått hand i hand, så även idag. Dom sju dödssynderna är väl riktsnöre för dom större religionerna vi har. Undantag finns men dom är få. Fler människor har säkert dött, och dör, i religionens namn än vad regelrätta krig har gjort. Visst vill jag tro på något, men jag vill inte bli pådyvlad min tro av någon som tror sig veta bättre. För ingen vet bättre än jag, för ingen vet något säkert om livet är det enda vi har eller om det finns något mer. Då har man satt sig på höga hästar och är inte ärlig i sitt uppsåt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon