Sidor: 1, 2
silos
Det har blivit sagt att jag inte skall få skriva så många inlägg,men vad skall jag göra om jag har en fråg som denna om det finns buddister här på Odla.nu?

Jag finner denna denna lära både kärleksfull och empatisk.
Jag är mycket tacksam för svar!
smiley_small_hug.gif
http://www.buddhism-nu.se/vad-aer-buddhism...r-buddhism.html
malcolm
Jag kör i alla fall med Buddah-building. naughty.gif

[attachment=53476:p218979_...i_Buddah.jpg]
silos
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 13:21) *
Jag kör i alla fall med Buddah-building. naughty.gif

Okej?! g.gif
Red Top
Jag är inte buddhist, men hade fundringar i den riktningen när jag var yngre.

För mig framstår det som ett underbart sätt att leva. Dessutom är det ju en av de fredliga religionerna i världen, genom historien.
Piccante
CITAT (Red Top @ 06-08-2010, 14:23) *
Jag är inte buddhist, men hade fundringar i den riktningen när jag var yngre.

För mig framstår det som ett underbart sätt att leva. Dessutom är det ju en av de fredliga religionerna i världen, genom historien.

Jo det ser man ju på kravallerna i Thailand angel_not.gif Förmodligen är de traditionella buddhistiska länderna Sri Lanka och Thailand sekulära idag precis som många västländer för trots deras buddhism så lever inte alla i fred. Men grundtankarna inom buddhismen kan ju vara trevliga även om det sällan funkar i praktiken.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 06-08-2010, 15:45) *
Jo det ser man ju på kravallerna i Thailand angel_not.gif Förmodligen är de traditionella buddhistiska länderna Sri Lanka och Thailand sekulära idag precis som många västländer för trots deras buddhism så lever inte alla i fred. Men grundtankarna inom buddhismen kan ju vara trevliga även om det sällan funkar i praktiken.

Det gäller även andra länder där buddhism är vanligt. Vietnamkriget, Röda Khmererna, Tibet, Burma, buddhismen har tyvärr inte varit förskonad den heller.

Vill man ha en fredlig religion kanske man skall kolla närmare på jainismen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jainism
Gossen Ruda
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ansluta sig till någon religion. Varför inte vara sig själv och själv bestämma vad man skall göra?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2010, 15:56) *
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ansluta sig till någon religion. Varför inte vara sig själv och själv bestämma vad man skall göra?

Därför att det känns modernt och "inne" med exotiska religioner i dessa tider av mångkultur
silos
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 15:59) *
Därför att det känns modernt och "inne" med exotiska religioner i dessa tider av mångkultur

Inte visste jag att tro kunde vara "inne" confused.gif

För mig är tro en oerhört viktig hjärtesak!

CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2010, 15:56) *

Jag vill definitivt INTE ansluta mig till någon enda raligion!
Jag är mig själv och gör mitt bästa att förstå mig själv på djupet om du förstår vad jag menar?
Red Top
Militärjuntan i Burma består ju knappast av troende/utövande buddhister. Innan militären ingrep var det fredliga demonstrationståg ledda av buddhistiska nunnor och munkar. Kravallerna kan militärerna lägga till på sin "meritlista".

Vad gäller Thailand så tycks folk glömma sin tro när politikerna och kungamakten inte kan samsas. Striderna där hade /har bara till en liten del religiösa förtecken. Den grundar sig mer i de olika befolkningsgruppernas olika levnadsvillkor.

CITAT (Markus_H @ 06-08-2010, 15:45) *

Edit: Glömde citatet.
Piccante
CITAT (silos @ 06-08-2010, 16:15) *
Inte visste jag att tro kunde vara "inne" confused.gif

Buddhism är ju en Hollywoodreligion förutom Scientologi som kanske är mer spridd där. Richard Gere är väl den mest kände buddhisten.
Red Top
Att Richard Gere är buddhist visste jag inte.

Däremot är ju Claes Malmberg det och jag är övertygad om, att han inte är det för att vara inne, utan för att må bra.
Motti
i alla fall finns det nog dom som tror att de är det !själv är jag kristen.
Berith
Ojojojoj så mycket som får sin förklaring när personer berättar att dom är troende. Har hänt massor med gånger... Ojojoj som sagt.

Nej jag är inte buddist.

Ursäkta mitt hopp åt sidan i tråden. wink.gif
silos
CITAT (Berith @ 07-08-2010, 09:28) *
Ojojojoj så mycket som får sin förklaring när personer berättar att dom är troende. Har hänt massor med gånger... Ojojoj som sagt.

Nej jag är inte buddist.

Det vore intressant att veta att vad du menar med dina ord?!
Elisabeth-Västkustkolonisten

Nej jag är inte buddist.

Jag undrar också vad du menar med det?????? Det är bättre om du säger det i klartext
Red Top

Nej jag är inte buddist.

Jag vill oxå gärna veta.

Du brukar inte uttrycka dig så otydligt.
Berith
Sorry! slap.gif

Jo ibland när man lär känna människor så känner man att det är nåt som inte riktigt stämmer... Kemin, alltså. Och så kommer det fram att personen är troende, lite eller mycket. "Aha, där är förklaringen..." rolleyes.gif
silos
CITAT (Berith @ 07-08-2010, 10:59) *
Sorry! slap.gif

Jo ibland när man lär känna människor så känner man att det är nåt som inte riktigt stämmer... Kemin, alltså. Och så kommer det fram att personen är troende, lite eller mycket. "Aha, där är förklaringen..." rolleyes.gif

Är detta till det positiva eller negativa eller bägge två?
herkules
CITAT (Markus_H @ 06-08-2010, 19:06) *
Buddhism är ju en Hollywoodreligion förutom Scientologi som kanske är mer spridd där. Richard Gere är väl den mest kände buddhisten.

skulle väl tro att dalai lama är lite mer känd än richard gere och inte kommer han från hollywood heller

CITAT (Berith @ 07-08-2010, 10:59) *
Sorry! slap.gif

trams - det har inte med att göra om en person är troende eller inte.
Berith
CITAT (herkules @ 08-08-2010, 09:08) *
trams - det har inte med att göra om en person är troende eller inte.

Jooodå, om du visste hur många gånger det stämmer. För mej alltså, självklart inte för alla.
silos
CITAT (Berith @ 08-08-2010, 09:13) *
Jooodå, om du visste hur många gånger det stämmer. För mej alltså, självklart inte för alla.

Men på vilket sätt?
det är bara förutfattade meningar och att man inte har respekt för andras sätt att leva.

Jag är sambo sedan 18 år med en man som inte har samma uppfattningar om tro och politik som jag. Och vi har det bra, men vi respektera varandras åsikter

malcolm
CITAT (Markus_H @ 06-08-2010, 19:06) *

Cat Stevens är väl också buddhist vill jag minnas...
malcolm
CITAT (Red Top @ 06-08-2010, 14:23) *

Finns det någon icke fredlig religion? Vet ingen religion som proklamerar för krig och våld, det är väl människorna som missbrukar religionerna och använder dem på fel sätt för sitt eget syfte...
fuchsian
Malcolm,

I relionens namn görs de mest hemska saker. Man måste ha någon att skylla på ex. flygplanskrachen i New York ... det gjordes i Allah´s namn, likväl dessa självmordsbombare. En inmatad tro att de gör ett gudomligt verk. de har kanske inte mer självkritik som vi på Europa-sidan, men jag har inte tänkt att städa och baka bullar på ett församlingshem för att bli betraktad av dess ledare som kristen.

Har inte fattat den sidan av någon religion, så jag har min egen inställning som jag tror på och känner mig bekväm med. ---- göra gott till medmänniskor när det behövs OCH UTAN ATT TA BETALT, då skulle det inte stämma innom mig. .... fuchian .... OBS; - jag ställer neutralt till andra och bryr mig inte vad de tror.
Det är mitt innersta "tro" och "farbror Gud" fr. barndommen är min tro. ....fuchian...
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 08-08-2010, 12:44) *
Finns det någon icke fredlig religion? Vet ingen religion som proklamerar för krig och våld, det är väl människorna som missbrukar religionerna och använder dem på fel sätt för sitt eget syfte...

tummenupp.gif
Red Top
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Alla religioner är väl skapade av människor och det är människor, som utövar dem.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 08-08-2010, 13:50) *
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Alla religioner är väl skapade av människor och det är människor, som utövar dem.

tummenupp.gif Sagor och en del tror på dom. Frågan är hur något som inte finns kan ha sån makt över människor.
CITAT (malcolm @ 08-08-2010, 12:44) *

precis så är det
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2010, 14:32) *
tummenupp.gif Sagor och en del tror på dom. Frågan är hur något som inte finns kan ha sån makt över människor.

Den makten kan uppstår p g a att det , precis som Strindberg skrev , är synd om människorna. De vill så gärna se en mening med livet , speciellt de som har det svårt . och blir därför så mottagliga för allt sånt där.

andersen
CITAT (malcolm @ 08-08-2010, 12:38) *
Cat Stevens är väl också buddhist vill jag minnas...

Du minns fel. Han är muslim.
andersen
Tog bort dubbel post.
bergvallmo
CITAT (mamamaggan @ 08-08-2010, 14:46) *
Den makten kan uppstår p g a att det , precis som Strindberg skrev , är synd om människorna. De vill så gärna se en mening med livet , speciellt de som har det svårt . och blir därför så mottagliga för allt sånt där.

Så tror jag också, för många människor kanske det blir enklare att leva om de har något att tro på... Men sen kan det ju vara annat för de som är strängt fostrade in i en religion från barnsben.
fuchsian
Jag tror att den värsta "fienden" i detta är ens fanatiska, kontrollerande och allvetande föräldrar, de som har tvingat sina barn komma med i olika aktiviteter nästan från vaggan.
Om man sedan gör sina egna beslut, eller det känns fel för det växande barnet/tonåringen, så då börjar de hota, tvinga, belöna sina ungar tillbaks. Arvlös och utsparkad som en syndare, vad blir de som vuxna????

Sedan finns det andra orsaker hos någon vuxen att fritt göra sina val efter eget tycke. .....fuchian....
Anki på Öland
Väldigt bekvämt.... man har ju alltid någon att skylla på! "Det är inte mitt fel, det är ****** vilja att det skulle bli så här....."
Anki
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 08-08-2010, 16:55) *
Väldigt bekvämt.... man har ju alltid någon att skylla på! "Det är inte mitt fel, det är ****** vilja att det skulle bli så här....."
Anki

Visst är det praktiskt giggle.gif
malcolm
CITAT (andersen @ 08-08-2010, 14:55) *
Du minns fel. Han är muslim.

nå´t var det i alla fall.

CITAT (Red Top @ 08-08-2010, 13:50) *

Visst är det så men jag vet ändå ingen lära som förespråkar krig och våld.
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 08-08-2010, 17:23) *
nå´t var det i alla fall.
Visst är det så men jag vet ändå ingen lära som förespråkar krig och våld.

Nja kom just på att visst står det i Bibeln , kanske i andra religiösa skrifter också , om " en tand för en tand och ett öga för ett öga " ?

Men annars håller jag med om det här med krig och våld.
Gossen Ruda
Det är enkelt att tillhöra en religion på det sättet att man behöver inte tänka själv så mycket. Är det något man är tveksam över är det bara att slå i den heliga boken eller fråga nån helig person så får man svar. Sen gäller det bara att inte ifrågasätta svaret, men sånt är ofta förbjudet. Religioner är till för de som är svaga.
Snöflinga

Däremot är det alldeles för många krig som har skapats i religonens namn.
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 17:50) *
".....Religioner är till för de som är svaga.

Det där tål att debatteras. Dock inte här på Odla.

Malcolm, Andersen: Javisst är Cat Stevens muslim. Han bytte tom namn till Yusuf Islam i samband med konverteringen. Synd på en så rar ärta! Fast på senare år tycks han ha kommit på att det betalade inga räkningar så han har gjort några framföranden och då använt båda sina namn.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 17:50) *
Det är enkelt att tillhöra en religion på det sättet att man behöver inte tänka själv så mycket. Är det något man är tveksam över är det bara att slå i den heliga boken eller fråga nån helig person så får man svar. Sen gäller det bara att inte ifrågasätta svaret, men sånt är ofta förbjudet. Religioner är till för de som är svaga.

Det är definitivt inte enkelt att tillhöra en religion!Och man måste vara bra på att tänka själv så att man inte sväljer precis vad som helst!

I Bibeln till.ex.hittar man svaren på livets frågor och svaren är mycket bra!Men jag håller absolut inte med allt som står i Bibeln....och så har jag börjat fundera om inte Bibeln är kodad på något vis och vi människor förstår den inte och läser den kanske alldeles fel.

Religionen är inte för dem svag,tänk på alla människor som dödas därför att de tror på Jesus Kristus,tycker du att dessa människor är svaga då?

Vi får och skall ifrågasätta medmänniskor som påstår sig kunna allt!
Gossen Ruda
Bibeln och andra religiösa böcker är skrivna av människor för människor därför stämmer mycket in på verkligheten. Mycket är dock rena fantasier som kanske inte gick att motbevisa förr men som nu ter sig helt galet. Beträffande svagheten så blir människorna skenbart starka av religionen men tyvärr försvinner samtidigt förnuftet. Gäller exempelvis självmordsbombare. Hade de varit starka som människor hade de inte gått med på galenskaperna.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 21:33) *
Bibeln och andra religiösa böcker är skrivna av människor för människor därför stämmer mycket in på verkligheten. Mycket är dock rena fantasier som kanske inte gick att motbevisa förr men som nu ter sig helt galet. Beträffande svagheten så blir människorna skenbart starka av religionen men tyvärr försvinner samtidigt förnuftet. Gäller exempelvis självmordsbombare. Hade de varit starka som människor hade de inte gått med på galenskaperna.

Jag börjar tro att det bästa är att lyssna på sitt eget inre.
xlxl67
CITAT (silos @ 08-08-2010, 21:44) *
Jag börjar tro att det bästa är att lyssna på sitt eget inre.

Ja hur gör man det? Hade jag börjat höra röster från mitt inre så hade jag bokat tid hos doktor snarast.

Det där med bibeln också o andra religösa skrifter/böcker. De är skapade under tidsepoker då människan för det mesta levde i stprt armod. Sjukdomar, hög barnadödlighet o annat. Det var nog en stor tröst att det fanns ngt att hänge sig till o hitta en gnutta hopp i detta. Idag har vi så mkt bättre o färre personer sökr sig också till religionn ivf i Västvärlden.
*Stintan*
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2010, 21:54) *
Ja hur gör man det? Hade jag börjat höra röster från mitt inre så hade jag bokat tid hos doktor snarast.

giggle.gif
netha
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2010, 21:54) *

Det där med bibeln också o andra religösa skrifter/böcker. De är skapade under tidsepoker då människan för det mesta levde i stprt armod. Sjukdomar, hög barnadödlighet o annat. Det var nog en stor tröst att det fanns ngt att hänge sig till o hitta en gnutta hopp i detta. Idag har vi så mkt bättre o färre personer sökr sig också till religionn ivf i Västvärlden.

Varför driva med folks åsikter och uppfattningar?
Varför tro att du har den absoluta sanningen i allt?
Varför inte respektera andras åsikter som du vill att de ska respektera dina (det förstod jag av ditt hånfulla inlägg)
Meriona
Den som vill tro ska tro. På det den tycker känns bra. Och den som inte ska tro ska inte inte tro. Så enkelt det är.

Jag tror inte. I den mening som avses i tråden. Men den som mår bra av att tro ska inte behöva utsättas för nedlåtande. Visst kan man hålla inne med sånt och tycka bara för sig själv? Jag håller inne.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 22:15) *
Den som vill tro ska tro. På det den tycker känns bra. Och den som inte ska tro ska inte inte tro. Så enkelt det är.

Jag tror inte. I den mening som avses i tråden. Men den som mår bra av att tro ska inte behöva utsättas för nedlåtande. Visst kan man hålla inne med sånt och tycka bara för sig själv? Jag håller inne.

Vi är rörande överens... yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon