| |
|
  |
får ni panik inför sensommaren och hösten ? |
|
|
|
|
09-08-2010, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
CITAT (flaxss @ 09-08-2010, 10:25)  GNÄLL på, kan inte alls ha varit roligt att vara dålig, speciellt inte om det är varmt. för värme och man är dålig samtidigt är inte heller trevligt. hoppas vi får ett bättre år nästa år, med stabil värme och sol och ingen torka och inga regnperioder utan lagom stabilt på alla håll. så att växterna växer på sig och att man själv orkar arbeta i trädgården och pyssla om växterna. jag kan se lite positivt med hösten, ev fina höstdagar och färgerna. men resten känns lite nedstämt. Tack snälla Flaxss för att det är ok att jag klagade. En sådan här regnig och dålig dag när jag är helt nere i skosulorna så hjälper det. Jag hoppas också på ett bättre nästa år.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Skruttis,
Det blir nog bättre, men man har rätt att ha sina "nere-dagar" när det behövs. ...fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-08-2010, 15:54
|
Gäster

|
CITAT (Skruttis @ 09-08-2010, 12:28)  Tack snälla Flaxss för att det är ok att jag klagade. En sådan här regnig och dålig dag när jag är helt nere i skosulorna så hjälper det. Jag hoppas också på ett bättre nästa år.  ja det hjälper att skriva av sig  CITAT (fuchian @ 09-08-2010, 11:04)  Hej alla!
Det är inte roligt att det redan känns som höst. har idag +14, men nätterna har hållit sig över +10 än.
Växterna i växthuset har tagit sig en paus, inget nytt händer (nu tar jag i --- klematisen blommar och mina pelargoner) både den som är inne ock den som står i ett vrå ute blommar. Min stackars änglatrumpet knoppar för fullt ute, men om det blir svalare så åker den in, vill se de vackra blommorna. ja det märks att det blir svalare, kollade faktikst i min änglatrumpet idag och den hade nyss börjat att bilda en massa knoppar, dock små än. men hoppas hoppas. siktar in mig på sept att den vill blomma då och på sen frostnatt. annars får den stå i fönstret i köket ett tag och blomma klart och sedan tas in för vilan.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 31 571

|
Idag fick jag känningar av att låt den här f*******e sommaren vara över nu... Getinginvasion och en rackare satte sig på min dotters mun, hon slog till = 2 stick och en hysterisk unge ett ex antal timmar.
Igår så kilade jag ut sent för att plocka in kvarglömda nappar ute och på verandadörren sitter en av de fetaste mördarsniglar jag någonsin sett. För sent på kvällen, för mörkt och för äcklad så jag ignorerade eländet. Till saken hör att vi sågat i sten och detta har gjort att det blivit ett tunt stendamm på fönsterrutorna. Morgonen invigs med att man ser EXAKT hur det där monstret har krälat runt på fönstrena, vad sjutton ska de där och göra?? *burr*
Idag har jag en surdag då jag hatar myror, getingar och mördarsniglar. *Gnäll, gnäll, gnäll*
Imorgon är det nya tag! :-D
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 23:14
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Inte ett dugg panik inför hösten. Vi har ju haft sommar , då blir det höst . Hösten kan bli lång och fin med mycket mycket färger , hög och klar luft , skogspromenader med svampkorgen mm mm .
Tycker i alla fall just nu att det är skönt att hösten kommer .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
10-08-2010, 07:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (mamamaggan @ 10-08-2010, 00:14)  Inte ett dugg panik inför hösten. Vi har ju haft sommar , då blir det höst . Hösten kan bli lång och fin med mycket mycket färger , hög och klar luft , skogspromenader med svampkorgen mm mm .
Tycker i alla fall just nu att det är skönt att hösten kommer . Kunde inte skrivit det bättre själv, håller helt med dig ÄLSKAR hösten!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-08-2010, 23:23
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 32 622

|
Lite mer sommar hade inte varit helt fel. Fast hösten gillar jag faktiskt då mycket nytt startar. Vilken glädje jag kände varje höst då skolan började och bänken var full med nya, härliga skolböcker. Tyvärr får inte barnen uppleva detta pga sparbeting. Denna glädje jag kände då färgar nog fortfarande ingången i hösten.
Att det slutar med en vinter försöker jag tränga bort i det längsta och förhoppningsvis slipper vi den gågna vinterns snömängder. Inte 92 dagar snö igen, tack!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-08-2010, 23:32
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Hösten väcker nostalgiska tankar hos mig också. När jag var ung och bodde i stora staden så var hösten biosäsong. En hel del biografer att välja på coh så kunde man kanske slinka in och ta en öl efteråt och diskutera filmen med kompisar. Det var tider det ! Eller man gick på några intressanta föreläsningar , kurser , bibblan .......................................
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
12-08-2010, 11:59
|
Gäster

|
Ingen panik här, men visst är det en del som ska göras. Fortfarande behöver det rensas ogräs och röjas sly, och om en månad ska jag slå ängen. Då ska jag vara ledig i två veckor (inte en som jag brukar) eftersom jag även måste hinna ta det lite lugnt emellanåt. Nyss har jag avbeställt en planerad långresa, för jag orkar nog inte med att slussas runt i en grupp mer på ett tag. När det inte är så mycket fotoljus på kvällarna kanske jag också har vett att låta rådjuren vara. Bockjakten börjar i nästa vecka, och då är det nog bäst att inta smyga ut och vara i vägen för mycket. Jag behöver varva ner och inse att jag inte kan vara riktigt överallt.
Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 09:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Olle A @ 12-08-2010, 12:59)  Jag behöver varva ner och inse att jag inte kan vara riktigt överallt.
Olle Ett bra sätt att varva ner är att sätta sig ute i en skön stol, blunda och bara lyssna. Då både hör och känner man sommaren samtidigt som man kopplar av.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jag ska jobba två veckor, sen när allt är gult dött o fult åker jag till solen och förlänger sommarljuset ett tag till..så jag överlever November
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Hösten tycker jag inte alls illa om, då är det skördetid i köksträdgården och skogen är full av svampar att plocka.
Det är nog senvintern jag tycker sämst om, när snön töa bort och innan grönskan börjar slå ut. Det är tur man har plantor på drivning inne som behöver pysslas om under den perioden, för annars vore det görtråkigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
13-08-2010, 13:23
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2010, 12:28)  Jag ska jobba två veckor, sen när allt är gult dött o fult åker jag till solen och förlänger sommarljuset ett tag till..så jag överlever November låter härligt att åka bort, synd jag inte kan göra det samma själv. har du resplaner redan för vintern ? CITAT (Platinum @ 13-08-2010, 13:01)  Det är nog senvintern jag tycker sämst om, när snön töa bort och innan grönskan börjar slå ut. Det är tur man har plantor på drivning inne som behöver pysslas om under den perioden, för annars vore det görtråkigt. det är tur ja att man har alla frösådder i jan-feb. plus att titta till alla övervintrare som man har inne. en del vaknar andra sover vidare. sedan för man ju citrus frukter som mognar under vintern.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Har ingen panik inför hösten och vintern men känner lite bitterhet över att våren/sommaren inte blev som jag önskade. Hade en del planer i början av året men ingenting har blivit gjort pga. sjukdom, detta har varit en av mina sämsta somrar någonsin och jag har inte ens kommit mig ut med min kanot eller badat utomhus i år. Livsgnistan och viljan är som bortblåst och jag oroar mig för om mina fönster klarar sig utan ommålning en vinter till utan att bli förstörda. Samma sak med bilen, borde ha fixat en del rost på den men det har inte blivit av. Allt förfaller här hemma, både ute och inne men jag orkar inte... *suck*
Fördelen med vinter och snö är i alla fall att min trädgård blir lika fin som grannarnas då.
Redigerat av malcolm: 13-08-2010, 17:38
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Malcolm -man KAN inte hinna allt..man måste inte heller. I år har min trädgård tagit hand om mej, nästa år tar jag hand om min trädgård.
Även här är det fönster som borde målas och massor på O= Ogjort...
Ja Flaxxs jag har planer för vintern med:) tror jag rymmmer igen till jul:)
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2010, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Prata inte om jul, den "högtiden" lägger jag ner i år.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2010, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 590
Medlem nr: 8 879

|
Ingen panik för min del. Först och främst har sommaren varit varm och solig, och det är det fortfarande. Hos mig har det varit en av de bästa somrarna jag har haft, främst vädermässigt. Nu under sensommaren är även många sommarblommor och växter som övervintras frostfritt i deras största skick, då de har haft hela sommaren att växa till sig. Hösten är annars härlig, speciellt om den inte kommer för tidigt - vilket den inte verkar göra i år ser det ut som. Sen finns det mycket att göra under hösten, shoppa lökar och växter och sedan plantera. Dock känns det lite dystert när träden är nakna igen, himlen är grå, marken är fuktig och det är +5-10 grader i luften.
--------------------
• I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2010, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Nej inte alls. Det är nu som sommarn är som bäst. Inga fröplantor som ska skolas om, massor av sticklingar som kan förökas istället. Frukt, bär, grönsaker i drivor. Varmt och skönt hela dygnet runt. Jag vet inte om jag är dum i huvet- men vi har de senaste två veckorna haft mellan 18-25 grader nästan hela dygnet runt.
Utanför altanen där knölbegoniorna och pelargonerna håller på att bloma ihjäl sig, börjar rönnbären bli röda. Vi väntar på att äpplena skall mogna. Människan är skapt olika, så är det bara. vilken tur att alla upplever sakerna olika.
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2010, 16:43
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Dilara @ 14-08-2010, 16:40)  Hösten är annars härlig, speciellt om den inte kommer för tidigt - vilket den inte verkar göra i år ser det ut som. Hur kan du se det? Finns det väderprognoser som spår så långt fram?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|