CITAT (Jan Lindgren @ 09-08-2010, 18:23)

Hej!
Som far till ett par av andra generationens invandrare så protesterar jag mot påståendena att de generellt begår mer brott än andra. Mina barn är kvalificerade forskare inom en statlig forskningsanläggning och är noggrannt kontrollerade av säkerhetspolisen. Svenska staten ha alltså ett stort förtroende för dem trots att de är andra generationens invandrare. Undrar om mitt barnbarn är accepterad som riktig svensk?
Strunta i var brottslingarna kommer ifrån. Lås in dem länge istället och utvisa de som ej är svenska medborgare.
MVH
Jan Lindgren
Väl talat.
(Nu fortsätter jag med lite allmänt svammel ej riktat direkt till ovanstående postare)
Tyvärr kan vi väl inte utvisa EU-medborgare lika enkelt som förut (såvida de inte är tiggare, då går det tydligen väldigt enkelt, hm...), men brottslighet (såväl inhemsk som uthemsk) måste bekämpas hårdare. Både proaktivt och reaktivt (i brist på bättre ord), både med arbete mot segregation och med åtgärder för att minska arbetslöshet. Och längre straff, speciellt för återfallsförbrytare.
Trist nog verkar segregationen uppmuntras av de flesta politiska partier, det är iaf få partiledare som bor i Biskopsgården eller Hjällbo här i Göteborg, exempelvis, så där är nog en lång väg att gå. Inte bara den geografiska segregationen förresten, den ekonomiska segregationen ökar också och det är väl måhända den som skapar mest split i samhället - även om bilbrännarna här i Göteborg inte främst anger pengabrist som motivation utan snarare brist på fantasi - det är roligt att bränna bilar när man är uttråkad helt enkelt.
Vi talar här om främst våldsbrottslighet (eftersom tråden startade på det temat), vad gäller generell kriminalitet gissar jag att en typisk markör på en brottsling är, tja, att han (för sådana är det nog oftast) bär slips och bor i stor villa. Är helt övertygad om att skattefusk, och andra former av kriminella ekonomiska handlingar, är mer utbrett bland människor med stora tillgångar än med små.
Man kan notera att jag ovan buntar ihop slipsbärarna till en grupp, och det är lite det som är det farliga med att diskutera vårdslöst - lika lite som alla slipsbärare är kriminella, lika lite är gruppen invandrare kriminella. Eller, nu är jag snäll mot slipsbärarna. Det skiljer dessutom enormt mellan subgrupperna inom gruppen "invandrare", flera invandrargrupper är säkerligen mer hederliga än "svensken" i snitt.
Oavsett om man säger att "anmälningsbenägenheten" är högre i Sverige, snackar om "mörkertal" och annat filifjokus, så är det ett faktum att det begås många våldtäkter i Sverige. De flesta inomhus, av någon offret känner. Men utomhusvåldtäkterna ökar, och det är rationellt att oroa sig över det. Risken att bli överfallen utomhus är väldigt liten, men jag oroar mig för att min sambo, eller någon annan jag känner, ska råka illa ut.
Ibland kritiseras media för att spä på rädslan genom att köra löpsedlar om våldtäkter och misshandelsfall, men jag menar att så allvarliga brott SKA ligga på löpet. Man SKA inte snacka tyst om gruppvåldtäkter, det vore att håna offren. Den dag en gruppvåldtäkt inte hamnar som förstanyhet ska det sannerligen ha hänt något annat väldigt jävligt för att kunna motivera en sådan undanskuffning.
Angående signalement bör polisen försöka maximera chansen till en korrekt utredning (och dom), och då kan de inte gå ut med fantombilder etc som kan förvirra vittnen, men samtidigt kan ju brist på signalement försvåra ett uppklarande av brottet. I vilken mån polisen ska samarbeta med media kan man diskutera. Om polisen hemlighåller signalement så kanske inte media bör spekulera och röja signalement. Om polisen däremot går ut med signalement, då bör nog media välja att antingen publicera hela, eller inget. Inte klippa och klistra (vilket har hänt, mest klippa vad jag sett).
Redigerat av Pirum: 09-08-2010, 21:19