Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Väderkvarnspalm, Beskärning, omplantering, jord och näring
          flaxss
          Inlägg 08-10-2011, 12:47
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (KRT @ 08-10-2011, 13:07) *
          Jag har börjat flytta in växter nu så smått, men min väderkvarnspalm står fortfarande ute. När är det dags att ta in den egentligen? Jag vet ju att den klarar minusgrader eller iaf ner mot 0an, men om man vill vara snäll mot den smile.gif

Fö vet jag inte om jag tycker din palm är så dvärgig, den ser välväxt ut! Förresten vill du bli av med fröerna "adoperar" jag gärna ett eller två wink.gif

Rötterna ska helst inte frysa, men dom första frostnätterna gör ingen skada. Någon gång i slutet av okt-början av nov tar jag in även dom allra härdigaste palmerna.

I odling kan Dvärgpalm bli 4-5m höga även i kruka. I naturen blir dom normalt sett runt 2m. Skicka mig din adress så skickar jag några kärnor, så får jag gå ut och leta upp, där finns både små runda och större ovala antar att alla inte utvecklas. Tror jag har några sparade i kaffefilter med.

Citera
          KRT
          Inlägg 08-10-2011, 15:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tusen tack tummenupp.gif Jag PMar dig.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-11-2011, 17:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (flaxss @ 08-10-2011, 12:47) *
          Rötterna ska helst inte frysa, men dom första frostnätterna gör ingen skada. Någon gång i slutet av okt-början av nov tar jag in även dom allra härdigaste palmerna.

I odling kan Dvärgpalm bli 4-5m höga även i kruka. I naturen blir dom normalt sett runt 2m. Skicka mig din adress så skickar jag några kärnor, så får jag gå ut och leta upp, där finns både små runda och större ovala antar att alla inte utvecklas. Tror jag har några sparade i kaffefilter med.

Du flaxss som har stor erfarenhet av palmer, vad tror du om väderkvarnspalm i kruka som ska övervintras ute.
          Ska man vattna den under vintermånaderna, eller är det bättre att låta den stå helt torr? Hur gör du med dina palmer i kruka?
          Tänker skydda den litegrann, både stam och kruka.

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-11-2011, 18:43
          Länk hit: #24

Gäster

Mina tar jag in, har testat även i kruka ute en hel vinter rejält med skydd, skendöda plamer blev det (rötterna, äldre blad, stammen klarar sig men plamhjärtat och yngsta bladen ruttnar dör av kyla). Kylan går mycket hårdare i kruka och det blir större påfrestningar i kruka.

Dock är alltid en lucker och torrjord vintertid bäst för känsliga växter.

Har du ingenstans som du kan övervintra den inne ? jag tror tyvärr palmen kommer dö av det att övervintras ute, även i zon 1 i ett skyddat läge kan det bli kämpigt.

Väderkvarnspalmer är väldigt tåliga att övervintra inne, dom kan stå i ett soligt fönster som vilken krukväxt som helst, men även en bit in i rummet. Bäst är såklart extraljus och svalt.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-11-2011, 19:20
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 18:43) *
          Mina tar jag in, har testat även i kruka ute en hel vinter rejält med skydd, skendöda plamer blev det (rötterna, äldre blad, stammen klarar sig men plamhjärtat och yngsta bladen ruttnar dör av kyla). Kylan går mycket hårdare i kruka och det blir större påfrestningar i kruka.

Dock är alltid en lucker och torrjord vintertid bäst för känsliga växter.

Har du ingenstans som du kan övervintra den inne ? jag tror tyvärr palmen kommer dö av det att övervintras ute, även i zon 1 i ett skyddat läge kan det bli kämpigt.

Väderkvarnspalmer är väldigt tåliga att övervintra inne, dom kan stå i ett soligt fönster som vilken krukväxt som helst, men även en bit in i rummet. Bäst är såklart extraljus och svalt.

Vi får hoppas på mer "palmvänliga" vintrar än dom två senaste. 90-talets milda vintrar skulle palmer må bra av.
          Det är säkert som du säger att kylan går så hårt åt krukan, samt även alla temperaturväxlingarna blir så snabba i krukan.

Men jag ska försöka med övervintring ute. (Har inne en som krukväxt också) Skriver här på våren hur det gick.
          tummenupp.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-11-2011, 17:00
          Länk hit: #26

Gäster

Ja att testa då får man erfarenhet både bra och dåliga. Men även dålig är bra.

Och det är ju alltid bra att ha reserv inne, så man säkert har kvar arten/sorten. Vintern 07/08 hade varit behaglig att ha, lägst -10c hade jag då, då övervintrade frösådder av äkta dadelpalm på södersidan nära väggen med enkelt skydd, en sån vinter hade väderkvarnspalm klarat även i kruka skulle jag tro utan mycket till skydd.

Vad för skydd hade du tänkt dig ?

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 08-11-2011, 18:35
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (flaxss @ 08-11-2011, 17:00) *
          Ja att testa då får man erfarenhet både bra och dåliga. Men även dålig är bra.

Och det är ju alltid bra att ha reserv inne, så man säkert har kvar arten/sorten. Vintern 07/08 hade varit behaglig att ha, lägst -10c hade jag då, då övervintrade frösådder av äkta dadelpalm på södersidan nära väggen med enkelt skydd, en sån vinter hade väderkvarnspalm klarat även i kruka skulle jag tro utan mycket till skydd.

Vad för skydd hade du tänkt dig ?

Kylväska av frigolit ! (min egen idè)

+ Stammen luftigt insvept i tyg.

Citera
          Silvantia
          Inlägg 20-04-2012, 09:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 46 863

Ny uppdatering.

Min dvärgpalm fick sig en stöt med torka, får för mig att den inte saka ha så mycket vatten men den suger upp som en svamp! Så den fick en hel del bruna blad som följd..får väl klippa av dom. Men den har grönt på toppen iaf. Den har även börjat gro fram blommor..ser ut som det kommer 2-3 blomstänglar..kan man pollinera dom själv eller behöver man en annan palm för att det ska fungera så det blir fröer?

Funderade på kruka..när man köper palmer är de oftast sprängfyllda i krukorna..hur stor omkrets ska man egentligen ha? Jag har läst att de gärna trivs att ha det trångt?

Dvärgpalmfröer..har sått några men de verkar bara ha förmultnat..vad är bästa omsorg för att få dom att gro? Jag hade en som grodde så det kom upp ett skot..men den knipsade katterna av! =/
          Verkar som att de tar lång tid på sig att växa upp/gro i krukan.

Tror det var allt för nu.. smile.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-04-2012, 11:23
          Länk hit: #29

Gäster

Hur mycket vatten dom behöver beror ju på hur växtförhålladen är. Min behöver inte så mycket vatten, den står dock inte jätte soligt ute. Inne på vintern behöver den mer vatten, för även min har vissnat mycket i bladen i vintras när jag inte har vattnat (jobbig att vattna då det rinner ner på parketten).

Det finns olika typer av Dvärgpalm vissa behöver man två för att det ska bli frukt, medan andra klarar av det själv. Min är den typ som klarar det själv då jag fick mogen frukt. I år ser jag inga blommor.

Citera
          Fortis
          Inlägg 04-07-2012, 11:39
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 76 527

Efter att ha läst en hel del här med era kunskaper så slänger jag in en fråga.
          Köpte i våras en Väderkvarnspalm, men efter läst här är jag inte längre säker om det är en sådan eller en dvärgpalm.
          Nån kan säkert ge mig besked här.
          http://i49.tinypic.com/sou03k.jpg

Den är riktigt fin och bred, längden ca 1.40, stammen runt de 30.
          Så blev jag "lurad" av säljaren och det är en Dvärgpalm.
          Spelar ingen roll, tänkter mera på hur förvara den vintertid. (bor utanför Sthlm)
          Planerar att ha den i uterummet hela vintern då det är inglasat, mycket ljust men kallt.
          Vintertid om det är -25 utomhus brukar det bli runt -10 där, men så fort solen lyser på blir det plusgrader.

Eller är det bättre att placera den i garaget under vintern, där har jag alltid +5 grader, men dock så är det ju mörkt och ingen belysning.

Hur fort/sakta växer dessa palmer?
          Funderar på att skaffa en till så det blir lika, då jag har den vid sidan om poolen och ser lite mono ut just nu.
          http://i47.tinypic.com/2v0mm8k.jpg

Tacksam för alla tips.

Redigerat av Fortis: 04-07-2012, 11:40

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-07-2012, 12:12
          Länk hit: #31

Gäster

Det är helt klart en Dvärgpalm, och den kommer inte överleva i ett uterum som inte är isolerat. Dock någon/några frostnätter på hösten är ingen fara och kan stå ute ganska länge, milda år och man bor i en mild klimatzon kan den stå ute till mitten-slutet av dec. Annars normalt sett tar jag in mina någon gång i november. Så du kan ju ha den ute sålänge det går sedan ha den i uterummet ett tag och sen vidare till garaget +5c (är det över +10c är extraljus bra) men är det konstant under +10c behöver den inte extraljus, och står den kallt så lite torrare i jorden men glöm inte bort att vattna den helt och hållet.

Sedan hade jag på våren satt den i uterummet och sen satt ut den i trädgården efter att frostrisken är helt förbi, avhärda den mot solen först när du sätter ut den. vårsol och vårfrost gillar den inte.

Men att övervintra den i uterummet är nog inget bra sätt, -10c på nätterna och kanske flera plusgrader när solen lyser kommer göra att det svänger mycket plus att det är liten chans att den klarar -10c i kruka. Och sedan är naturligt ljus på vintern ändå försvagt även om det är bättre än total mörker. Vill man ge ljus på vintern är det extraljus som gäller minst 12timmar men upp till 18timmar går hur bra som helst.

Citera
          Fortis
          Inlägg 04-07-2012, 12:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 76 527

Stort tack för ett snabbt svar.
          Då var det som jag anade då.
          Men men, får då bli den andra sorten som andra palm.
          Var är det bäst att beställa från?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 14:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon