|
Hej! I början av sommaren flyttade vi en buske Amerikanska blåbär till en solig plats närmare tomtgränsen. I juli bara några dagar efter omplanteringen hade någon avverkat allt som växte en bit in på vår tomt. Vi trodde det var någon sommarjobbare på parkförvaltningen med bristfällig arbetsbeskrivning som förirrat sej och lät det vara. Flera planterade växter och för all del mycket oplanterar var borta men det jag satte värde på var blåbärsbusken.
När vi kom hem efter semestern blev jag glad att se att busken skjutit lite nya grenar och såg ut att kunna återhämta sig. Även de andra växterna hade skjutit nytt. Så i dag var allt avverkat igen. *snyft* Jag blev verkligen ledsen. Det visade sig att en granne - inte den granne som bor närmast som jag pratade med i samband med att jag planterade busken - utan grannen diagonalt från vår tomt - hade gjort det.
Nu vet jag inte om blåbärsbusken är helt utom hopp, eller om jag ska gräva upp rötterna och sätta den längre från avverkningsgalna grannar för att få ha den i fred. Vad tror ni, är det värt ett försök?
|