inkans
Hej!
I början av sommaren flyttade vi en buske Amerikanska blåbär till en solig plats närmare tomtgränsen. I juli bara några dagar efter omplanteringen hade någon avverkat allt som växte en bit in på vår tomt. Vi trodde det var någon sommarjobbare på parkförvaltningen med bristfällig arbetsbeskrivning som förirrat sej och lät det vara. Flera planterade växter och för all del mycket oplanterar var borta men det jag satte värde på var blåbärsbusken.

När vi kom hem efter semestern blev jag glad att se att busken skjutit lite nya grenar och såg ut att kunna återhämta sig. Även de andra växterna hade skjutit nytt. Så i dag var allt avverkat igen. *snyft* Jag blev verkligen ledsen. Det visade sig att en granne - inte den granne som bor närmast som jag pratade med i samband med att jag planterade busken - utan grannen diagonalt från vår tomt - hade gjort det.

Nu vet jag inte om blåbärsbusken är helt utom hopp, eller om jag ska gräva upp rötterna och sätta den längre från avverkningsgalna grannar för att få ha den i fred. Vad tror ni, är det värt ett försök?
kerstin z5-6
Kräv ersättning!
HelenJ
CITAT (inkans @ 12-08-2010, 18:34) *
Hej!
I början av sommaren flyttade vi en buske Amerikanska blåbär till en solig plats närmare tomtgränsen. I juli bara några dagar efter omplanteringen hade någon avverkat allt som växte en bit in på vår tomt. Vi trodde det var någon sommarjobbare på parkförvaltningen med bristfällig arbetsbeskrivning som förirrat sej och lät det vara. Flera planterade växter och för all del mycket oplanterar var borta men det jag satte värde på var blåbärsbusken.

När vi kom hem efter semestern blev jag glad att se att busken skjutit lite nya grenar och såg ut att kunna återhämta sig. Även de andra växterna hade skjutit nytt. Så i dag var allt avverkat igen. *snyft* Jag blev verkligen ledsen. Det visade sig att en granne - inte den granne som bor närmast som jag pratade med i samband med att jag planterade busken - utan grannen diagonalt från vår tomt - hade gjort det.

Nu vet jag inte om blåbärsbusken är helt utom hopp, eller om jag ska gräva upp rötterna och sätta den längre från avverkningsgalna grannar för att få ha den i fred. Vad tror ni, är det värt ett försök?

Vad i hela friden gjorde den grannen inne på er tomt? Bor han inte strax intill så han tror det är hans egen mark är det ju inte ens något misstag. Jag skulle tro att du kan polisanmäla honom - fast jag hade ju först pratat med människan och frågat vad han sysslar med...

Vad gäller blåbärsbusken verkar det ju vara en väldigt olämplig plats för den, åtminstone tills ni rett ut vem som äger marken. Annars tror jag nog den skulle klara ett varv till, de är ganska tåliga. Men ni ska absolut kräva att få en ny planta av grannen!
inkans
Ja, det kanske vore "rätt" men jag vill inte ha en dålig relation med någon granne. Jag kan tycka att man kan fråga innan man avverkar på sin grannes tomt, men den lilla sträng han har klippt ner är inte så vacker så jag kan förstå att han trodde att allt var ogräs. Vi har bett dem att prata med oss i fortsättningen innan de klipper där. Men flyttar jag busken (om den överlever) så får han klippa den bäst han vill. En annan idé är att om vi måste bygga om staketet som nu står 40 cm in på vår tomt, så sätter vi staketet i tomtgränsen istället - och "tar tillbaka" det som uppfattas som någon slags allmänning.

Grannens beteende stör mig en hel del, men det är en annan diskussion. Frågan är om blåbärsbusken går att rädda nu? Innan den andra avverkningen satt t o m pappersetiketten kvar.. men man kikar väl inte efter om "ogräs" har pappersetiketter innan man klipper ner det.
inkans
Tack Helen!
När det gäller tomtgränsen så visste grannen att det var vår tomt, så det är inte något problem. Nu har vi dessutom sagt till honom att vi vill att han pratar med oss först.

Men jag får nog flytta busken i alla fall. Jag sätter den nog i en kruka istället. Jag vill inte polisanmäla, så allvarligt är det inte. Usch - jag tycker bara att det är väldigt obehagligt. Att börja ge sig på grannars växtlighet finns inte i min värld. De har inte bott i huset så länge, men vi har haft bra kontakt hittills. Frustrerande.
Gossen Ruda
Hade jag haft den grannen hade relationerna varit djupfrysta nu, man skall inte bete sig hur som helst. Flytta staketet eller sätt upp ett nytt i tomtgränsen direkt.
vanjalarsa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2010, 08:07) *
Hade jag haft den grannen hade relationerna varit djupfrysta nu, man skall inte bete sig hur som helst. Flytta staketet eller sätt upp ett nytt i tomtgränsen direkt.

Håller med.
Jag skulle bli tvärförbannad! Säg ifrån vettja!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
MB1965
OT: det var värst var snabba folk är att säga "säg till på skarpen" och polisanmäl. Som jag förstår det stod växterna/slyt utanför ett staket. Och då kan det ske misstag, eftersom det ser ut som tomtgränsen är där. Nu handlade det om en buske blåbär. Att starta bråk över det eller polisanmäla och starta en fejd över ett ärligt misstag- som trådskaparen rett ut med grannen- för en misstagsbusekänns väldigt agressivt. Sen kan man hoppas att grannen bjuder på lite vin eller så som plåster på såren smile.gif

ONT Flytta busken i höst när den vilar, kan fungera om den skjuter skott :-)
Aqvakul
CITAT (MB1965 @ 18-08-2010, 20:48) *
OT: det var värst var snabba folk är att säga "säg till på skarpen" och polisanmäl. Som jag förstår det stod växterna/slyt utanför ett staket. Och då kan det ske misstag, eftersom det ser ut som tomtgränsen är där. Nu handlade det om en buske blåbär. Att starta bråk över det eller polisanmäla och starta en fejd över ett ärligt misstag- som trådskaparen rett ut med grannen- för en misstagsbusekänns väldigt agressivt. Sen kan man hoppas att grannen bjuder på lite vin eller så som plåster på såren smile.gif

tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (MB1965 @ 18-08-2010, 20:48) *

Om du läser lite bättre så ser du att grannen mycket väl visste om att han var inne på inkans tomt, dessutom framgår det att relationerna kanske inte var det bästa tidigare. Man skall sätta ner foten när det behövs men man behöver inte sparkas. Beträffande själva blåbärsbusken så tar den sig nog bara man kan hålla grannen borta.
Bolltistel
Det är för tättbefolkat när man inte får ha sina ogräsbackar ifred. Din granne vill ha "golfbana". Du vill ha lite mer spontan växtlighet + bärbuskar. Jag tycker du ska flytta staketet så slipper grannen störa sig på dina spontanodlingar.
johan1983
Hur slutade historien? :-)
jaj-51
Nog förväntar man sig att grannen omedelbart köper en ny stor buske men det fins tyvärr många hänsynslösa.

Jag har omvända problemet en granne som behöver min tomt och vägrar ta bort det som växtet in övertill mig, dessutom försökte stoppa mig när började ta bort det.

Aboristen had sagt att trädet måste växa in över mig, de kan dö om alla grenarna tas bort.
Allt som hängde över är kapat även det som är 10 meter upp i luften.

Änkan går numera med nedsänkt huvud och skäms varje gång jag är ute, tycker lite synd om barnen som lojalj också hänger med huvudet och skäms med blicken i gatan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon