| |
|
  |
Allvarlig bidöd värlen över sedan många år |
|
|
|
|
16-08-2010, 17:56
|

Medlem
Antal inlägg: 32
Medlem nr: 22 161

|
När man läser detta blir man lite stolt över ens 8-åring som stolt räddade en humla från att drunkna i går, trots att han är rädd för dem.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
17-08-2010, 00:11
|
Gäster

|
Satt och funderade om det nu är så för bina hur är det för dom andra pollinerarna?
Jag har en balkong knökfull med växter, i år beslöt jag mig för att ge katten i löss och skadedjur, bara plockat bort det jag sett med händerna. Jag undrar hur stor skada gör vi glada amatörer när vi använder bekämpningsmedel på våra petunior?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 08:03
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Efter ha läst lite på solstorms länk om hur biodlare tänker. Så får jag intrycket att det är ännu värre än i katt hund världen. I katt världen använder man inte ordet inavel utan kallar det linjeavel fast det är samma sak men låter bättre. I katt världen liksom som i bi världen vill man förstärka vissa egenskaper då tar man genvägen via inavel. Tyvärr så får man då många individer med samma/liknande genbas. Vilket leder till svaga och sjuka djur.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:23)  Mördarbin i USA härstammar från Afrika, det var någon som tog med sig denna art till Amerika för att kunna producera mer honung men dessa bin smet och bildade egna vilda samhällen utan kontroll och varje år dör både människor och djur av deras attacker. Man har hittat kroppar med hundratals bistick och det visar än en gång att människan är en art i vår fauna som inte begriper någonting utan styrs av girighet.
Tror iof. sig inte att mördarbina från USA har minskat beståndet här i Europa utan lutar mer år att det är miljöförstöring etc. som är orsaken. Som jag antydde tidigare, så är det en brasiliansk genetiker och entomolog, Warwick Estevam Kerr, som är ansvarig för att brasilianska bin, s.k. mördarbin spridits på den amerikanska kontinenten. Bina är en korsning mellan afrikanska och europeiska honungsbin. Vi borde nog inte vara så blåögda att vi litar på att genforskning bara är till nytta. Det är som du säger, det är bara profit som styr.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-08-2010, 08:50
|
Gäster

|
CITAT (Rihane @ 17-08-2010, 01:11)  Satt och funderade om det nu är så för bina hur är det för dom andra pollinerarna?
Jag har en balkong knökfull med växter, i år beslöt jag mig för att ge katten i löss och skadedjur, bara plockat bort det jag sett med händerna. Jag undrar hur stor skada gör vi glada amatörer när vi använder bekämpningsmedel på våra petunior? En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 09:23
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har inte haft ngr löss här i sommar! Men massor av bin och humlor trivs hos mig! Det bor ett par humlesamhällen i väggen bla! Använder dock såpvatten en elller två ggr/sommar men inget annat! För oss amatörer är det viktigt tycker jag att odla sådant som främjar alla små flygfän som behöver blommor för sin överlevnad! Att det blir lite kalätet och inte alltid så snyggt står man ut med!
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-08-2010, 09:32
|
Gäster

|
CITAT (hattstugan @ 17-08-2010, 10:23)  Har inte haft ngr löss här i sommar! Men massor av bin och humlor trivs hos mig! Det bor ett par humlesamhällen i väggen bla! Använder dock såpvatten en elller två ggr/sommar men inget annat! För oss amatörer är det viktigt tycker jag att odla sådant som främjar alla små flygfän som behöver blommor för sin överlevnad! Att det blir lite kalätet och inte alltid så snyggt står man ut med! Jamenvisst hattstugan!...jag hoppas fler och fler tänker som du, att vi skall hjälpa till där vi kan och i övrigt göra så lite skada som möjligt. Ingen kan ha undgått att moder Jord mår dåligt just nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  BRA skrivet!!!
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
17-08-2010, 15:04
|
Gäster

|
Såg i någon av länkarna att biodlarna pga försiktighet mot sjukdommar inte får flytta bisamhällena över länsgränserna utan tillstånd. Funderar då över att jag läste någonstans att mördarbina inte överlever kylan i Sverige. Då undrade jag lite för mig själv att kanske något ljushuvud bestämmer sig för att korsa några arter så något liknande mördarbina överlever kylan i Sverige. Om jag förstått saken rätt så är mördarbina farliga men mycket goda pollinerare, det är just därför dom används. Om det fanns ekonomiska intressen för det skulle vi kanske få en annan variant hit. Men om man inte får flytta bin över länsgränserna så kanske det finns regler för hur man korsar bina också?
Tänker man längre så kanske x antal människors död pga ilskna bin i praktiken värderas lägre än många människors föda.
När man läser på forumen för biodlare är min tankar långsökta. Ville bara lufta dom lite...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 15:41
|

Medlem

|
CITAT (Rihane @ 17-08-2010, 16:04)  Såg i någon av länkarna att biodlarna pga försiktighet mot sjukdommar inte får flytta bisamhällena över länsgränserna utan tillstånd. Funderar då över att jag läste någonstans att mördarbina inte överlever kylan i Sverige. Då undrade jag lite för mig själv att kanske något ljushuvud bestämmer sig för att korsa några arter så något liknande mördarbina överlever kylan i Sverige. Om jag förstått saken rätt så är mördarbina farliga men mycket goda pollinerare, det är just därför dom används. Om det fanns ekonomiska intressen för det skulle vi kanske få en annan variant hit. Men om man inte får flytta bin över länsgränserna så kanske det finns regler för hur man korsar bina också?
Tänker man längre så kanske x antal människors död pga ilskna bin i praktiken värderas lägre än många människors föda.
När man läser på forumen för biodlare är min tankar långsökta. Ville bara lufta dom lite... Det är så enkelt att honungsbin normalt inte kan övervintra i Sverige om de inte får hjälp av människan i form av isolerade kupor mm. Har sett en uppgift om att den naturliga nordgränsen går i Centraleuropa men den har kanske krupit något norrut i takt med uppvärmningen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2010, 23:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Det finns en gammal nordisk bisort men hur gammal den är vet jag inte. http://www.nordbi.nu/ De kallas ibland för mordiska bin eftersom de är så ilska men de är duktiga på att dra in mycket honung. Vet inte om det beror på att bina är duktigare eller att de är vanligare i Norrland och där kan jobba nästan dygnet runt tack vare ljuset. Sedan drar de ju mer också om om blomrikedomen är stor och varierande så att där finns nektar hela säsongen. Naturligtvis har de bina sina försvarare också och det finns biodlare som hävdar att de är snälla. Biodlare är ALDRIG överens. Bin lär ha övervintrat flera år i gamla övergivna hus och trädstammar men det är nog inte så vanligt. Då hade man ju träffat på bisamhällen ute i naturen lite då och då och jag känner nog ingen som har gjort det, i så fall är det en "färsk" svärm. Man får inte ens lov att flytta bina över församlingsgränsen utan bitillsyningsmannens tillstånd. Fast bina flyger ju själva över församlingsgränserna, speciellt när det är parning på gång då kan de flyga ett par mil. Om det i ett område är en bisort som dominerar hos biodlarna så är det inte så populärt att skaffa en annan sort menvist korsar de sig ändå. Mördarbina lär vara helt enormt duktiga på att samla honung men jag tror inte att det är någon som vill ha dem ens i Sydamerika. De är helt enkelt för farliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2010, 07:49
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Solstorm @ 18-08-2010, 00:06)  ...Bin lär ha övervintrat flera år i gamla övergivna hus... Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2010, 07:58
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 18-08-2010, 08:49)  Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?! I de sällsynta fall när honungsbin klarar av att övervintra är det hela samhället som gör det, honan och en massa arbetare. Inga hanar, de slängs ut på hösten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2010, 08:10
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 18-08-2010, 08:49)  Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?! Bina har ju mycket kort levnadstid men de som föds på hösten lever längre. På vintern går de i vinterklot. Sitter still och samlade för att hålla värmen. Rör sig mycket sakta över kakorna och äter det insamlade fodret. De klarar vintern utan isolering men det är våren som är vansklig. Drottningen börjar lägga ett fåtal ägg tidigt och ynglen måste ha 34 grader för att klara sig. Det gäller att de ynglen klarar sig för på våren börjar bina som föddes i höstas att dö och om inte de nya bina klarar sig så kan det gå galet för samhället. Våren är den tid då det är minst bin i samhället, kanske bara 8 000 eller så. Drottningen startar äggläggningen försiktigt, det måste finnas bin som kan mata och värma ynglen. När hon är som mest produktiv i maj så lägger hon 2000-3000 ägg per dygn. På sommaren kan det vara mer än 100 000 bin i ett samhälle Wow att bina klarat sig så länge på samma plats i så många år, och det nu i varroatider. Jag antar att de inte varroabekämpar i väggen  Ni borde kontakta bitillsyningsmannen, tänk om där finns några starka friska gener som skulle vara till nytta för andra bin.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2010, 09:39
|
Medlem

|
http://www.sormlandsbi.se/Bitills2.htmDet finns mycket mer att läsa om dem men jag hittar inte länkarna nu. Det är jordbruksverket som håller i det och länstyrelsen i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|