Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Soppar, Hjälp!
          Bettis
          Inlägg 17-08-2010, 22:07
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:54) *
          Jag är obstinat och säger emot. Klas Jaederfelt har stjärna och hans bok har jag köpt. Och använder ALDRIG! Han rekommenderar svampar som Pelle Holmberg (Nya svampboken bla) skarpt avhåller sig ifrån. Och Pelle är den som alla svampkonsulenter jag träffat litar på, Klas J och Bo Nylen ger de inte mycket för. Nej när det gäller ätbara saker som är teoretiskt möjligt giftiga litar jag aldrig på nån på ett forum.

g.gif ja du kanske har rätt, du avgör ju själv vilket som är bäst man ska ju vara försiktig.... själv plockar jag bara det som jag vet att jag kan äta

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-08-2010, 22:17
          Länk hit: #42

Gäster

Jag vet att jag är ûberkinkig, men jag har bara en njure och är extra känslig för ev. gifter. Har inte råd att chansa tycker jag ,det vore inte snällt mot familjen. smile.gif Så därför artbestämmer jag mycket (som jag är tämligen säker på) men slänger ändå. Men när min "svampkonsulent-fröken" säger att det är en sak så litar jag på det, hon har hållit på med svamp i många sekler. DÅ kan jag smaka på nåt nytt, men inte annars.Jag tycker inte att jag har rätt att äventyra att sonen blir moderslös.

Redigerat av Meriona: 17-08-2010, 22:18

Citera
          Platinum
          Inlägg 18-08-2010, 06:55
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Bettis @ 17-08-2010, 23:07) *
          g.gif ja du kanske har rätt, du avgör ju själv vilket som är bäst man ska ju vara försiktig.... själv plockar jag bara det som jag vet att jag kan äta

Klart man skall vara försiktigt för som bekant så kan man äta alla svamp men vissa bara en gång.

Själv tillhör jag dem som försöker lära mig en ny matsvamp per säsong, så förra året kompletterades matsvampsarsenalen med blodriska och kremla.

När jag lär in nya svampar kikar jag i mina svampböcker Våra matsvampar (Nylén), Nya svampboken (Holmberg) och numer även i nytillskottet Svampar - En fältguide (Holmåsen), jag tycker de olika böckerna kompletterar varandra väl. När jag med hjälp av böckerna tycker mig ha lyckats identifiera en art fotar jag av den och lägger upp förfrågan på svampguiden för att få bekräftat att jag hittat rätt.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-08-2010, 07:38
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-fear-.gif Hur kan man någonsin komma på tanken att äta svamp som man inte är 100% säker på?!! Jag skulle aldrig lita på vad någon på något svampforum har sagt. Var rädda om er, man kan ju dö av de giftigaste!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 15:26
          Länk hit: #45

Gäster

Jag tyckte att tegelkremlorna och vinkremlorna smakade likadant, är det jag som har dåliga smaklökar?

Citera
          Mollis
          Inlägg 18-08-2010, 16:06
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 16:26) *
          Jag tyckte att tegelkremlorna och vinkremlorna smakade likadant, är det jag som har dåliga smaklökar?

Dom är nog inte dåliga, man känner smaker på olika sätt och om man t ex äter mediciner (jag säger nu inte att du gör det) så kan det påverka smakupplevelsen på ett oväntat sätt. Ibland blir jag så irriterad på t ex beskrivningen "doftar mjöl", jag har verkligen försökt förnimma det men inte lyckats trots ihärdigt svampplockande i 20 år.

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 18:38
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har haft 21 olika svampar i frysen samtidigt och aldrig blivir sjuk... eller dött som synes... tummenupp.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 18:52
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 19:38) *
          Jag har haft 21 olika svampar i frysen samtidigt och aldrig blivir sjuk... eller dött som synes... tummenupp.gif

Nä det är ju svårt att bli sjuk så länge de är i frysen. Eller hur menade du? unsure.gif
          Vissa kan chansa, men inte vi som redan har organbrist. wink.gif

Citera
          Platinum
          Inlägg 18-08-2010, 20:02
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag har också ett flertal olika svampar lagrade, i frys och som torkat i skafferiet. Men även om man tillhör dem som plockar fler sorters matsvampar så får man ju lov att respektera dem som väljer att inte prova nya arter, ovsett vilket skäl de må ha. Oavsett så ska man inte äta svamp man inte är helt säker på att den är ätlig, så är det bara.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Lokan
          Inlägg 18-08-2010, 20:35
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Det är ju upp till var och en eller hur? flirting.gif
          Här en lista på giftiga svampar. Bara några är dödliga, lönar sig att lära sig dom!

http://www.svampguiden.com/giftsvampar_lista.asp

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-08-2010, 08:42
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det är ju inte fel att äta många olika arter, bara kul att kunna utnyttja rikedomen! Det enda jag sa var att man ska vara 100% säker på artbestämningen innan man äter dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 21:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon