Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Saxifraga
          Gunilla T
          Inlägg 17-08-2010, 18:38
          Länk hit: #1

Gäster

Under de senaste åren har jag blivit väldans förtjust i saxifragor och samlat på mig ett antal. Många är snarlika och dessa små växter är inte alltid lätt att hålla isär.

Jag har en Saxifraga x urbium som tydligen är synonym med Saxifraga umbrosa brokbladig porslinsbräcka. Såhär ser Saxifraga umbrosa ut;

http://www.puh.nu/vaxter/plantor/porslinsbracka.html

och det stämmer överens med den växten jag har. Bladen är ganska små och gulvariegerade. Idag fick jag en Saxifraga av en trädgårdsvän som exakt liknar umbrosa men bladen är mycket större och längre..umbrosa har små bladrosetter.

Någon som är duktig på saxifragor och kan tala om för mig vilken sort det är?

Redigerat av Gunilla T: 17-08-2010, 18:39

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Saxifraga   17-08-2010, 18:38
          Platinum   Jag har en saxifraga som har fått en blomställning...   17-08-2010, 20:26
          Gunilla T   Tack men Saxifraga cotyledon är det inte, jag har ...   17-08-2010, 20:33
          Owe J   S. × urbium (porslinsbräcka) är som det står på di...   18-08-2010, 07:06
          Gunilla T   Okej, då är det väl samma saxifraga som jag har se...   18-08-2010, 19:23
          Owe J   http://books.google.com/books?id=KfV3DPxvX...p;q...   19-08-2010, 07:40
          Gunilla T   Tusen tack :)   19-08-2010, 09:14

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon