Full version: Saxifraga
Gunilla T
Under de senaste åren har jag blivit väldans förtjust i saxifragor och samlat på mig ett antal. Många är snarlika och dessa små växter är inte alltid lätt att hålla isär.

Jag har en Saxifraga x urbium som tydligen är synonym med Saxifraga umbrosa brokbladig porslinsbräcka. Såhär ser Saxifraga umbrosa ut;

http://www.puh.nu/vaxter/plantor/porslinsbracka.html

och det stämmer överens med den växten jag har. Bladen är ganska små och gulvariegerade. Idag fick jag en Saxifraga av en trädgårdsvän som exakt liknar umbrosa men bladen är mycket större och längre..umbrosa har små bladrosetter.

Någon som är duktig på saxifragor och kan tala om för mig vilken sort det är?
Platinum
Jag har en saxifraga som har fått en blomställning liknande de du visade på bild fast helvita, Saxifraga cotyledon - Fjällbrud. Det var ett förslag iaf.
Gunilla T
Tack men Saxifraga cotyledon är det inte, jag har den också - jättefin är den. Denhär saxifragan har rent gulvariegerade blad..
Owe J
S. × urbium (porslinsbräcka) är som det står på din länk hybriden spathularis × umbrosa. 'Variegata' har gula fläckar och är väldigt vanlig så det bör vara den du har. Enligt den senaste saxifragaboken finns det bara en variegerad form som är spridd under flera namn.
S. umbrosa (skuggbräcka) är inte en synonym, utan bara ett fel använt namn - det är ju den ena föräldern till hybriden.
Gunilla T
Okej, då är det väl samma saxifraga som jag har sedan tidigare. Jag vet att den inte är ovanlig men den jag fick ser bara så annorlunda ut än den jag har.
Du nämner saxifragaboken..intressant...vad heter den?..författare och förlag?
Gunilla T
Tusen tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon