Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Intelligens hos elever, Skillned på "dumma" och intelligenta
          Huggorm
          Inlägg 17-08-2010, 21:04
          Länk hit: #41

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 17-08-2010, 22:00) *
          Du målar ju upp en nidbild, har du inget sinne för nyanser? Skolan skall ge många olika typer av färdigheter som krävs i arbetslivet. Folk som inte kan samarbete är inget som rekryterare är intresserade av.

Nej, nyansering var inget vi fick lära oss, det ingick nog i elitundervinsingen men den fanns inte på min tid

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-08-2010, 21:10
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Huggorm @ 17-08-2010, 21:59) *
          Det är därför vi har bemanningsföretagen, så blir företagen av med dom när det visar sig att dom bluffat

Du har en poäng där Huggorm. De man tagit in via bemanning förvånar en, MEN oftast positivt. Det är ofta människor som har svårt att tala om hur duktiga de är men visar det istället. Bland annat kan det vara invandrare, men också blyga. Vi har gjort riktiga kap i guldkistan på sistone just via bemanning eller arbetsförmedlingens instegsprogram.

Så man behöver inte alls vara körd för att man inte går "elit-program".

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-08-2010, 21:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Elever bör stimuleras efter sina förutsättningar. Alltför tidiga elitsatsningar är dock olyckliga. Även de som är "slowstarters" bör ges en rejäl chans. Flit och intresse är ofta minst lika viktigt som begåvning. Dagens kamp på gymnasierna för att få MVG i nästan alla kurser för att komma in på attraktiva högskoleutbildningar skapar en stressig konkurrens och motverkar möjligheterna att lägga krut på att fördjupa sig i de ämnen man verkligen brinner för.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-08-2010, 21:48
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 17-08-2010, 22:37) *
          Elever bör stimuleras efter sina förutsättningar. Alltför tidiga elitsatsningar är dock olyckliga. Även de som är "slowstarters" bör ges en rejäl chans. Flit och intresse är ofta minst lika viktigt som begåvning. Dagens kamp på gymnasierna för att få MVG i nästan alla kurser för att komma in på attraktiva högskoleutbildningar skapar en stressig konkurrens och motverkar möjligheterna att lägga krut på att fördjupa sig i de ämnen man verkligen brinner för.

Nu talar du lite mot dig själv, mening ett mot mening två. I vår högstadieskola har grönt spår och rött spår (lätt/svår) gått sina egna vägar och haft olika böcker och olika lärare. De har fått g/vg/mvg obeoende av varann. Båda varianterna av G är likvärdiga vid insökande till gymnasium. Men den som läst den röda linjen är såklart mer förberedd och kommer att ha lättare att hänga med när tempot skruvas upp på gymnasiet. Jag är FÖR att undervisningen sker efter elevens kapacitet. Tänk om Beethoven och Mozart hade behövt klinka på tillsammans med alla oss andra?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-08-2010, 22:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

När jag gick i lågstadiet så hade vi betydligt oftare halvklass än vad mina barn hade. Bara det att vara få elever på klassen var ju ett plus. De som hade svårt för sig fick extra lektioner, antingen när resten av klassen hade sovmorgon eller också efter de andra eleverna hade gått hem. Det var ju mycket bättre än att som det blev senare få gå ifrån lektionen för att träffa specialpedagog. De fick visserligen god hjälp av specialpedagogen men missade ju ordinarie undervisning. Nog tycker jag att det först och främst är viktigare att ge extra hjälp till de elever som har svårt för sig.

I min önskeskola så skulle man ha extralektioner på eftermiddagarna och där dela upp eleverna. De som behöver extra hjälp för att hänga med skulle få den extrahjälpen där. Då skulle man tex kunna ha högläsning och matte mm. Jag kunde läsa när jag började skolan men hur evinnerligt tråkigt var det inte att i flera år behöva sitta och lyssna på dem som satt och ljudade fram texterna i de olika ämnena. Sådan dödar verkligen lusten när allt går så långsamt.

De som har lätt för sig och vill jobba på extra med något som är intressant kunde vara i en annan grupp och få en annan stimulans. På så sätt så skulle både de som har svårt och de som har lätt för sig få den hjälp de behöver. Det skulle ge mycket mer än om bara den bästa procenten skulle få stimulans i en elitskola.

De extralektionerna skulle man få redan i lågstadiet. Lusten har man hunnit döda flera hundra gånger om innan man kommer till högstadiet om man har lätt eller svårt för sig.

CITAT (Aqvakul @ 17-08-2010, 22:37) *
          Flit och intresse är ofta minst lika viktigt som begåvning.

Absolut rätt!

Jag älskade matte men har suttit och pusslat och ritat hur mycket som helst på lektionerna för att vänta in de andra. Jag lärde mig att räkna sakta för att dra ut på det roliga. Självklart så tappade jag lusten och struntade i det mesta i skolan. Och blev slö, för det var ju så himla tråktigt. Precis som du säger så har flit och intresse många gånger lika stor betydelse som begåvning. Man har nog många gånger mer nytta av att lära sig att arbeta än att bara lätt glida igenom.

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 17-08-2010, 22:42
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Så typiskt svenskt att det väcker så många reaktioner att säga att det skiljer i intellektuell kapacitet mellan människor rolleyes.gif

Citera
          netha
          Inlägg 17-08-2010, 22:47
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 23:42) *
          Så typiskt svenskt att det väcker så många reaktioner att säga att det skiljer i intellektuell kapacitet mellan människor rolleyes.gif

yes.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-08-2010, 22:51
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag tror att det finns dom som är praktiker som lär sig bäst genom att jobba med händer och huvud,sen finns det teoretiker som lär sig bäst genom att läsa men inte alltid är så praktiskt lagda.När jag gick ut 8:an så annsågs vi nästan vara förlorade eftersom vi inte pluggade vidare som resten av klassen,efter en klassträff 25 år efter visade det sig att det hade gåt bättre för oss än för dom som gick ut realskolan från samma klass.Flera av oss åttondeklassare hade eget företag eller hade starka utbildningar i ryggen,många av dom från vår klass som gick realskolan !ja det var inte många av dom som kom någonstanns visade det sig,vårt mattesnille i klassen fick sälja sitt hus på exekutiv aktion tex en del ´fick barn tidigt andra var skoltrötta och tog vilket jobb som fanns.Vad jag vill säga med det är att det inte finns någon given vinnare i en klass !

Redigerat av Motti: 17-08-2010, 22:52

Citera
          netha
          Inlägg 17-08-2010, 23:05
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Motti @ 17-08-2010, 23:51) *
          Jag tror att det finns dom som är praktiker som lär sig bäst genom att jobba med händer och huvud,sen finns det teoretiker som lär sig bäst genom att läsa men inte alltid är så praktiskt lagda.När jag gick ut 8:an så annsågs vi nästan vara förlorade eftersom vi inte pluggade vidare som resten av klassen,efter en klassträff 25 år efter visade det sig att det hade gåt bättre för oss än för dom som gick ut realskolan från samma klass.Flera av oss åttondeklassare hade eget företag eller hade starka utbildningar i ryggen,många av dom från vår klass som gick realskolan !ja det var inte många av dom som kom någonstanns visade det sig,vårt mattesnille i klassen fick sälja sitt hus på exekutiv aktion tex en del ´fick barn tidigt andra var skoltrötta och tog vilket jobb som fanns.Vad jag vill säga med det är att det inte finns någon given vinnare i en klass !

Visst är det så att det finns teoretiker och praktiker ... men det säger väl inte att bägge inte ska ha bästa skola och förutsättningar till att lära sig så mycket som bara är möjligt.

Jag har barn som suckat sig igenom lektioner men som också tack vare uppmärksamma lärare fått extra uppgifter och arbeta med mer avancerade läromedel.
          De har nu universitetsexamen och bra stimulerande jobb ... allt är inte bara svart o vitt.smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-08-2010, 23:18
          Länk hit: #50

Medlem

Klart att alla barn ska ha samma förutsättningar att få lära sig !men lärarna borde kanske försöka urskillja vilka behov olika barn ha och uppmuntra dom istället för att stoppa in alla i samma fack,vi är ju alla olika och har olika förutsättningar i livet.Finns industimagnater som var kass i skolan och hade b och c i alla ämnen men som i dag är framgångsrika,man måste ge barn rätt instrument för att de ska kunna utvecklas ,don efter person.

Citera
          netha
          Inlägg 17-08-2010, 23:19
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Motti @ 18-08-2010, 00:18) *
          Klart att alla barn ska ha samma förutsättningar att få lära sig !men lärarna borde kanske försöka urskillja vilka behov olika barn ha och uppmuntra dom istället för att stoppa in alla i samma fack,vi är ju alla olika och har olika förutsättningar i livet.Finns industimagnater som var kass i skolan och hade b och c i alla ämnen men som i dag är framgångsrika,man måste ge barn rätt instrument för att de ska kunna utvecklas ,don efter person.

Precis ... och just därför tycker jag att FP förslag är jättebra. smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-08-2010, 23:22
          Länk hit: #52

Medlem

FP ?

Citera
          netha
          Inlägg 17-08-2010, 23:25
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Motti @ 18-08-2010, 00:22) *
          FP ?

Folkpartiets

Citera
          Motti
          Inlägg 17-08-2010, 23:30
          Länk hit: #54

Medlem

giggle.gif jo jag jissade det ,ja dom har alltid jobbat för skolan och har bra åsikter om hur det ska gå till där.

ska du rösta Borgeligt ?

Citera
          netha
          Inlägg 17-08-2010, 23:36
          Länk hit: #55

Gäster

Absolut inte! Nog för att våra barn får tusenlappar extra i plånböckerna ... men så har de vänner/bekanta som är sjuka/arbetslösa och föräldrar som är pensionärer/har sjukersättning och till o med de har sagt ...ALDRIG röst på borgare ... känns skönt att ha uppfostrat dessa som har empati och förståelse ... inte bara tänka att jag har det bra. tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 18-08-2010, 00:13
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (netha @ 18-08-2010, 00:36) *
          ... känns skönt att ha uppfostrat dessa som har empati och förståelse ... inte bara tänka att jag har det bra. tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

tummenupp.gif

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 18-08-2010, 05:59
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Jag tycker det är bra om man även skulle satsa lite på de elever med mycket god förmåga. Jag tror att de på många områden får för lite stimulans idag.

Det är en skola för alla, men någonstans känns det som att det krut som kommunerna satsar på skolan främst går till att stödja de barn som har svårt att nå målen.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 06:33
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:48) *
          Nu talar du lite mot dig själv, mening ett mot mening två. I vår högstadieskola har grönt spår och rött spår (lätt/svår) gått sina egna vägar och haft olika böcker och olika lärare. De har fått g/vg/mvg obeoende av varann. Båda varianterna av G är likvärdiga vid insökande till gymnasium. Men den som läst den röda linjen är såklart mer förberedd och kommer att ha lättare att hänga med när tempot skruvas upp på gymnasiet. Jag är FÖR att undervisningen sker efter elevens kapacitet. Tänk om Beethoven och Mozart hade behövt klinka på tillsammans med alla oss andra?

Högstadiet kan väl vara en rimlig tidpunkt att nivågruppera, men när man gör det på lågstadiet så blir iaf jag mörkrädd.

Ett annat område jag ville lyfta fram var att flit och uthållighet åter måste premieras.

Det tredje problemet jag försökte antyda var att antagningskraven till högskolan tillsammans med de många kurserna på gymnasiet, skapar en enorm fokusering på betygen och snabb, ytlig inlärning på bekostnad av rejäla fördjupningar.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 18-08-2010, 08:06
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Min son gick i elitklass sedan sjuan, i matten. Den verksamheten har funnits i minst 40 år. Innan dess gick båda mina barn i Montessoriklass. Det var perfekt. Dom studerade i sin egen takt och gick vidare när dom kände för det.

men

Jag tycker Björklund skulle ta tag i mobbing istället!

läs tex här
          http://www.expressen.se/Nyheter/1.2100810/...ya-harda-skolan

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-08-2010, 08:22
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 23:42) *

Så typiskt svenskt att tro att allting är typiskt svenskt wink.gif Det är nog lika kontroversiellt i andra länder.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Jag förstår att barn som har lätt för att lära sig behöver mer stimulans, jag var själv drabbad av detta då jag redan kunde läsa när jag började skolan och tyckte att allting bara var på lek, så jag tappade intresset, man lärde sig mycket mer genom att läsa böcker. Följden blev att jag inte brydde mig om att lyssna eller delta så jag fick dåliga betyg och omdömen som "vägrar öppna munnen". Det har nog format mig, jag är fortfarande lat och ointresserad av att följa regler och konventioner.
          Men å andra sidan tänker jag på barnen som antingen är mindre begåvade eller som bara är långsamma, blyga, stammar eller har problem hemma och därför får sämre betyg. Hur mår dessa barn om de klassificeras som dumma? Eliteleverna känner sig säkert stolta, de som inte är elit får kanske knäckt självförtroende för livet. Har vi rätt att göra så mot dem? Om inte, har vi rätt att bromsa och tråka ut de intelligenta barnen? Jag vet inte. Jag tänker ofta på det min mamma brukar berätta. Hon gick i en liten byskola med så få barn att det var flera åldersgrupper i samma klass. De som var äldre/snabbare/smartare hjälpte de yngre när de själva var klara med sin uppgift, det fanns olika uppgifter till eleverna i samma klass, man tog mer hänsyn till individen. Hon upplevde det som väldigt positivt. Om man som äldre elev får ansvar med att hjälpa de yngre kan det väl knappast kännas meningslöst, och man fördjupar sin kunskap genom att lära ut och förklara.
          Visst har det hänt mycket bra sedan dess. På den tiden dömdes t.ex. dyslektiker ut som dumma, idag får de (kanske förhoppningsvis lite) hjälp. Men ibland undrar jag ändå om vi är på rätt väg. Kan man inte tänka om helt så att alla eleverna får den stimulans de behöver utan att vissa känner sig utsorterade som dumma? Till exempel genom att blanda åldrar, engagera barnen, tar deras frågor på allvar osv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon