Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Intelligens hos elever, Skillned på "dumma" och intelligenta
          Solstorm
          Inlägg 18-08-2010, 08:44
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Ralf @ 18-08-2010, 09:06) *
          Min son gick i elitklass sedan sjuan, i matten. Den verksamheten har funnits i minst 40 år. Innan dess gick båda mina barn i Montessoriklass. Det var perfekt. Dom studerade i sin egen takt och gick vidare när dom kände för det.

men

Jag tycker Björklund skulle ta tag i mobbing istället!

läs tex här
          http://www.expressen.se/Nyheter/1.2100810/...ya-harda-skolan

Fruktansvärt! I mina barns skola har det förekommit mobbning och skolan har varit rent bedrövligt dålig på att göra något, men dessa lekar har jag aldrig hört talas om. Fast en del av det sker nog inte i skolan förstås.

Myostis, det du säger om att eleverna hjälper varandra kan nog vara bra i de lägre klasserna, men sedan börjar betygshetsen.
          Både jag och mina barn har räknats som "lugna och stabila". Det har medfört att vi alla tre i de lägre klasserna alltid fick sitta jämte värstingarna. Det var en riktig plåga att jämt och ständigt ha dem brevid sig när de förstörde våra grejer och och störde hela tiden. Eländet borde ha fördelats mer lika. Fast det handlar inte om inlärning förstås.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-08-2010, 09:36
          Länk hit: #62

Gäster

Ett förtydligande från min sida - självklart har vi människor olika förmågor och olika intellektuell kapacitet samt olika tillkortakommanden och olika belastningar, absolut inget kontroversiellt i detta.

Men frågan är större än så. Om vi lämnar individperspektivet och ser frågan utifrån ett samhällperspektiv så bör ju frågeställningen snarare bli;

Hur hanterar samhället människors olikheter?

Hur Björklunds drömsamhälle ser ut och vart han strävar är övertydligt...

Ojämlika samhällen är nedbrytande för alla, det finns hur många exempel som helst medans motsatsen också gäller - i jämlikare samhällen får alla det bättre.

http://www.karnevalforlag.se/bocker/jamlikhetsanden

Citera
          Solstorm
          Inlägg 18-08-2010, 09:48
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Men vad är jämlikhet när det gäller skola? Åt var och en efter behov och förutsättning eller alla ska ha lika?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2010, 12:35
          Länk hit: #64

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Solstorm @ 18-08-2010, 10:48) *
          Men vad är jämlikhet när det gäller skola? Åt var och en efter behov och förutsättning eller alla ska ha lika?

Jämlikhet inom skolan verkar vara att hjälpa upp de elever med inlärningsproblem så de kommer upp i normal nivå, och bromsa in de elever som lär sig för snabbt så inte de får ett orättvist försprång

Nu när jag tänker efter så var vi faktiskt uppdelade under åttan och nian i en del för de som hade lätt för sig och en annan del som hade lite problem. I delen för de som hade det lätt var det jag och en kille till, och så ett tjugotal tjejer. I andra gruppen var förhållandet nästan omvänt, även om det var något jämnare där.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-08-2010, 13:39
          Länk hit: #65

Gäster

Hur man jobbar i skolan kanske någon lärare kan svara på - vad står det i skolans målsättning?

Det verkar ju som att många här har erfarenhet av differentierad undervisning så det finns väl och har funnits länge i skolans värld så då måste väl Folkpartiet mena att skillnaderna skall markeras ytterligare eller...?

Citera
          Miro
          Inlägg 18-08-2010, 13:59
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Så vitt jag förstått är det inte sällana de elever som har det lite tuffare som ogillar att dela klass. Fatta va knäckade för självkänsla att alltid vara "sämst" i rummet, inte fatta genomgångar osv. Det tjänar ju också på att få mer anpassad undervisning...

Dessutom är det inte ovanligt att det "lossnar" efter ett tag. Min sambo säger själv att han var jättesvag i skolan, sedan bara släppte det och han bara "fattade".

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2010, 14:06
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Målet är individ anpassad undervisning, dvs både och..både ha tid för elever som lär sig på andra sätt än bara genom öronen..o ev ögonen..och de som går snabbt fram och har "rätt" typ av intelligens för skolans värld,mognad med för den delen, som behöver annan stimulans att gå vidare.

Men över 25 st i varje klass, klent med specialpedagoger och få elevassistenter är det tyvärr ofta bara på papperet det fungerer bra.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          andersen
          Inlägg 18-08-2010, 14:32
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Jag tycker att man pratar om fel saker ang skolan, skolan borde förbättras på ett annat sätt nämligen att öka lärar tättheten och på så sätt ta hand om barnen och ungdomarna, det skall finnas plats för alla allt ifrån "Rain Man" till nyinkommna invandrare.

Om man bortser ifrån dom stora klasserna så är mitt intryck att den Svenska skolan är bra.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2010, 14:35
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (andersen @ 18-08-2010, 15:32) *
          Jag tycker att man pratar om fel saker ang skolan, skolan borde förbättras på ett annat sätt nämligen att öka lärar tättheten och på så sätt ta hand om barnen och ungdomarna, det skall finnas plats för alla allt ifrån "Rain Man" till nyinkommna invandrare.

Om man bortser ifrån dom stora klasserna så är mitt intryck att den Svenska skolan är bra.

Kunde man få bort mobbningen också så vore den ännu bättre.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 18-08-2010, 15:46
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Dum- eller klokhetskurvan hos elever stämmer nog tämligen väl med motsvarande kurva för vuxna.
          Nu tycker jag förståss att ordet ”dum” i det här sammanhanget är lite fel. Att sambandet inte alltid stämmer mellan skolprestation och uppvuxen och måste stå på egna ben.

Jag har en liten solskenshistoria frångymnasiets första årskurs samt samma elev ett år senare-
          Case 1: Tidningsproduktion. Magasin. 8 elever i varje redaktion. Vi lärare satte ihop teamen. Vi utsåg redaktionschef. Redaktionschefen delade ut de olika befattningarna i övrigt.
          Vi sitter och skall utse redaktionschef i en speciell grupp. Där finns en invandrare som har svårt för svenska. Skolkar mycket. Har allmänt dåliga resultat. Duktiga skrivare och duktiga fotografer. Någon topptjej på grafiskform. Två kollegor och jag sitter och stöter problemet. Till slut bestämmer vi oss för att skriva namnförslag på varsin lapp och vända upp samtidigt.
          Alla hade skrivit invandrarkillens namn. Resultatet blev att han var den bästa chef vi haft sedan medieprogrammet startade. Han hade en total koll på allt och hjälpte kamraterna på ett suveränt sätt.

Case 2: Arbetsplatsförlagd utbildning. År två. Jag hade inget ställe att skicka den här killen. Vi pratade lite och så föreslog jag att han skulle gå Prästgatan söderut och gå in på varje butik och kontor. Efter 45 minuter ringer en kompis som var bokhandlare på den tiden. – Är han bra? Skulle aldrig falla mig in att svara på den frågan så jag säger istället – Han är bra på att ta ansvar.
          Två dagar senare ringer bokhandlaren och säger –Killen är otrolig. Han har dragit om telfonnätet och uppdaterat alla datorer. Sedan vill han ha mer att göra!

Vad tusan bedömer vi?
          Elakt sagt: är det likformigt kunnande eller förmågan att använda kunskaperna som skall bedömas?

Redigerat av Överbölingen: 18-08-2010, 15:47

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2010, 15:48
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Lysande Bengt!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 16:20
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Överbölingen @ 18-08-2010, 16:46) *
          Vad tusan bedömer vi?
          Elakt sagt: är det likformigt kunnande eller förmågan att använda kunskaperna som skall bedömas?

Tyvärr oftast det förra, inte minst i Björklunds "militärt inrutade" värld....
          Lärande handlar mycket om att skapa verktyg och intresse, inte att mata in gamla sanningar...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 17:35
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Fenja @ 17-08-2010, 21:10) *
          Är det bara jag som kommer att tänka på Hitler jugend, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli...
          Mvh
          Fenja

VAD har nu nazism med detta att göra...? confused.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 17:46
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 21:45) *
          Jag måste säga Malcolm att jag reagerade rejält på att du delar in elever i "dumma och intelligenta" oerhört trubbigt och onyanserat tom dumt!

Jag har INTE delat in elever i "dumma" eller "intelligenta", märk väl situationstecknen över.

CITAT (Fenja @ 17-08-2010, 21:45) *
          Om de nu är så intelligenta varför snappar då inte näringslivet upp detta behov och startar egna traineeprogram för unga?

Det är precis vad de gör numera. Gissa hur mycket reklam från olika företag det har kommit i brevlådan här hemma.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-08-2010, 17:52
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

"Citationstecken" heter det väl, hehe?

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 18:12
          Länk hit: #76

Medlem

Intelligens är inte det samma som att kunna proppa huvudet fullt med fakta och det finns pluggämnen som tex. geografi och historia där det gäller att komma ihåg så mycket som möjligt. Som jag sagt tidigare i denna tråd så handlar intelligens om att kunna lösa de problem man ställs inför på egen hand och det kan lika gärna handla om hur man skruvar ihop IKEA-möbler till hur man räknar ut takvinkeln till sitt växthus. Det finns många typer av intelligens också, en del är bra på att räkna, andra på att skriva musik, vissa är konstnärliga etc. Hur som helst så skulle jag själv inte ha platsat i en elitklass även om jag hade betyg som låg klart över genomsnittet men jag löser alla problem av praktisk/teknisk karaktär som jag ställs inför.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 18:16
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 19:12) *
          Intelligens är inte det samma som att kunna proppa huvudet fullt med fakta och det finns pluggämnen som tex. geografi och historia där det gäller att komma ihåg så mycket som möjligt. Som jag sagt tidigare i denna tråd så handlar intelligens om att kunna lösa de problem man ställs inför på egen hand och det kan lika gärna handla om hur man skruvar ihop IKEA-möbler till hur man räknar ut takvinkeln till sitt växthus. Det finns många typer av intelligens också, en del är bra på att räkna, andra på att skriva musik, vissa är konstnärliga etc. Hur som helst så skulle jag själv inte ha platsat i en elitklass även om jag hade betyg som låg klart över genomsnittet men jag löser alla problem av praktisk/teknisk karaktär som jag ställs inför.

Skolan utvecklas Malcolm: Historia och geografi handlar inte särskilt mycket om att plugga in en massa fakta utan mer om att förstå hur olika faktorer samverkar, skapar problem och hur man ev. kan lösa dessa problem...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 18:17
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Bengalow @ 18-08-2010, 18:52) *
          "Citationstecken" heter det väl, hehe?

*kräks*

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-08-2010, 18:24
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 18:46) *
          Jag har INTE delat in elever i "dumma" eller "intelligenta", märk väl situationstecknen över.

Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken?

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-08-2010, 18:29
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 18-08-2010, 19:24) *
          Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken?

Att jag inte föraktar de som är mindre begåvade.

Redigerat av malcolm: 18-08-2010, 18:29

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 16:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon