Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Intelligens hos elever, Skillned på "dumma" och intelligenta
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2010, 18:31
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gunilla T @ 18-08-2010, 19:24) *
          Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken?

Bra fråga unsure.gif

Vi kanske ska börja IQ-testa alla elever när dom börjar i högstadiet blink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 18:41
          Länk hit: #82

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 19:31) *
          Bra fråga unsure.gif

Vi kanske ska börja IQ-testa alla elever när dom börjar i högstadiet blink.gif

Uschiamej, tänk om de skulle IQtesta på jobbet? En stor fot i röven skulle man få då! -fear-.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-08-2010, 18:56
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har själv alltid tyckt att det varit roligt att gå i skolan för att där får man lära sig saker. " Nyfikenheten " fick till viss del sin tillfredsställelse. Den inställningen bibringade jag mina barn som också tyckt att det varit roligt att gå i skolan och som frågade och frågade lärarna tills de nästan storknade.

Tror att den inställning som finns i hemmet ger en plattform att stå på , inte att man blir intelligentare på något vis men att man har en inställning som gör att man hela tiden vill veta mer och då menar jag inte korvstoppning utan att man vill veta om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.

När det gäller att skapa speciella klasser för de duktigastae så blir jag mycket tveksam. En del ungdomar är kanske bra på språk medan andra är bra i matte men så är de " medelbra " på annat. Då passar de inte in någonstans , var ska de ta vägen ?

Den som är slowstarter eller har svårt att ta till sig information på det " vanliga " sättet måste få mer hjälp under de första åren !! Den hjälpen har man tagit bort , iaf där vi bor. Har hört en av mina söners lärare säga att barnen behövde inte kunna läsa förrän de börjar i femte klass!!! Visst , som jag nyss skrev så lär sig olika individer olika saker olika fort men man måste fånga upp barnen som har svårigheter tidigt för att just ge dem möjligheten att få lära sig på sitt sätt.

En av våra söner var bra på matte och när han klarat av matten för sin årskurs efter en termin så fick han gå vidare med matte för nästa årskurs terminen därpå. Han hade ett brinnande intresse för datorer och när han gick i åttan så undervisade han lärarna och hade egen nyckel till datasalen.

Däremot hade han svårt för språk och fick där stöd av lärarna .

Varför måste vi dela upp i intelligenta eller mindre intelligenta klasser , vem säger förresten att den som kan lära sig läsa på det konventionella sättet är intelligentare än den som inte kan göra det på det sättet ?

En del är inte teoretiker och kan t ex inte läsa sig till hur man ska göra något men kan efter att ha sett en sak tillverka en likadan utan ritningar eller dylikt. Jag brukar säga att de är de verkligen intelligenta .

edit : rättat stavfel

Redigerat av mamamaggan: 18-08-2010, 18:58

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Fenja
          Inlägg 18-08-2010, 18:59
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (mamamaggan @ 18-08-2010, 19:56) *
          Har själv alltid tyckt att det varit roligt att gå i skolan för att där får man lära sig saker. " Nyfikenheten " fick till viss del sin tillfredsställelse. Den inställningen bibringade jag mina barn som också tyckt att det varit roligt att gå i skolan och som frågade och frågade lärarna tills de nästan storknade.

Tror att den inställning som finns i hemmet ger en plattform att stå på , inte att man blir intelligentare på något vis men att man har en inställning som gör att man hela tiden vill veta mer och då menar jag inte korvstoppning utan att man vill veta om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.

När det gäller att skapa speciella klasser för de duktigastae så blir jag mycket tveksam. En del ungdomar är kanske bra på språk medan andra är bra i matte men så är de " medelbra " på annat. Då passar de inte in någonstans , var ska de ta vägen ?

Den som är slowstarter eller har svårt att ta till sig information på det " vanliga " sättet måste få mer hjälp under de första åren !! Den hjälpen har man tagit bort , iaf där vi bor. Har hört en av mina söners lärare säga att barnen behövde inte kunna läsa förrän de börjar i femte klass!!! Visst , som jag nyss skrev så lär sig olika individer olika saker olika fort men man måste fånga upp barnen som har svårigheter tidigt för att just ge dem möjligheten att få lära sig på sitt sätt.

En av våra söner var bra på matte och när han klarat av matten för sin årskurs efter en termin så fick han gå vidare med matte för nästa årskurs terminen därpå. Han hade ett brinnande intresse för datorer och när han gick i åttan så undervisade han lärarna och hade egen nyckel till datasalen.

Däremot hade han svårt för språk och fick där stöd av lärarna .

Varför måste vi dela upp i intelligenta eller mindre intelligenta klasser , vem säger förresten att den som kan lära sig läsa på det konventionella sättet är intelligentare än den som inte kan göra det på det sättet ?

En del är inte teoretiker och kan t ex inte läsa sig till hur man ska göra något men kan efter att ha sett en sak tillverka en likadan utan ritningar eller dylikt. Jag brukar säga att de är de verkligen intelligenta .
          edit : rättat stavfel

bravo.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 19:01
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Uppskattade mamamaggans inlägg! yahoo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2010, 19:04
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:01) *
          Uppskattade mamamaggans inlägg! yahoo.gif

Jag också! bravo.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 19:05
          Länk hit: #87

Gäster

Jättebra att vi vuxna tycker en massa saker, oavsett om det är hit eller dit. Men vad tycker ungarna?
          Här vet jag vad som tycks iallafall.

Tråkig skola är när man bara får sitta och vänta för att man är klar för länge sen, hjälpa kompisarna och ibland även lärarn (skrämmande). Tråkig skola gör att man inte vill gå dit.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 19:15
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:05) *
          Jättebra att vi vuxna tycker en massa saker, oavsett om det är hit eller dit. Men vad tycker ungarna?
          Här vet jag vad som tycks iallafall.

Tråkig skola är när man bara får sitta och vänta för att man är klar för länge sen, hjälpa kompisarna och ibland även lärarn (skrämmande). Tråkig skola gör att man inte vill gå dit.

Individualisering behöver inte betyda nivågruppering eller elitklasser.... Fungerar inte individualiseringen så kan det bero på läraren eller på bristande resurser (för stora klasser eller brist på extraresurser). Det behöver alltså inte vara ett "systemfel"...
          Barnens kommentarer får man ibland ta med en nypa salt: Man ska gärna tycka vissa saker, hjälpa kompisar är ibland jobbigt men faktiskt lärorikt....

--------------------

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 19:22
          Länk hit: #89

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:15) *
          Individualisering behöver inte betyda nivågruppering eller elitklasser.... Fungerar inte individualiseringen så kan det bero på läraren eller på bristande resurser (för stora klasser eller brist på extraresurser). Det behöver alltså inte vara ett "systemfel"...
          Barnens kommentarer får man ibland ta med en nypa salt: Man ska gärna tycka vissa saker, hjälpa kompisar är ibland jobbigt men faktiskt lärorikt....

Vi kommer nog aldrig att bli överens i frågan tror jag. Att aldrig få en utmaning och stimulans är skit, det är som att gå i ridskola och alltid hålla till med nybörjarna. Om jag inte tänkt mig att bli lärare eller dagisfröken så är det helt ointressant att hjälpa andra hela tiden.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 19:26
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:22) *
          Vi kommer nog aldrig att bli överens i frågan tror jag. Att aldrig få en utmaning och stimulans är skit, det är som att gå i ridskola och alltid hålla till med nybörjarna. Om jag inte tänkt mig att bli lärare eller dagisfröken så är det helt ointressant att hjälpa andra hela tiden.

Jag har väl aldrig påstått att man ska avstå från utmaningar och stimulans. Tvärtom!

Det finns forskning som visar att man lär sig saker bättre genom att tvingas formulera det när man hjälper andra. Sen har väl varken jag eller andra sagt att man ska göra det hela tiden.

Är du säker på att bilden som din son ger av skolan är alldelses objektiv?

--------------------

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 19:30
          Länk hit: #91

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:26) *
          Jag har väl aldrig påstått att man ska avstå från utmaningar och stimulans. Tvärtom!

Det finns forskning som visar att man lär sig saker bättre genom att tvingas formulera det när man hjälper andra. Sen har väl varken jag eller andra sagt att man ska göra det hela tiden.

Är du säker på att bilden som din son ger av skolan är alldelses objektiv?

Nej det kan man såklart aldrig veta, men det är som att lägga ett kalkerpapper över min egen skolgång. SAMMA sak, inrätta dig i ledet, stick inte ut... Tillslut lessnade man totalt och läste inte vidare som jag naturligtvis borde gjort. Men man var så less på att bara avverka tid, att det inte kändes lockande.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-08-2010, 19:33
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

de va inge

Redigerat av Anma: 19-08-2010, 00:06

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-08-2010, 19:34
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Intelligens är ett omtvistat ord, inte bara ur språkvetenskaplig synpunkt. Vad innefattas i detta? Malcolm säger, att det är förmågan att lösa problem - en mycket enkel förklaring på en komplex fråga.
          Intelligens grundar sig på empiriska experiment, d.v.s. hur andra har kommit fram till hur man löser ett problem, och hur man själv kan tänka sig in i andra lösningar av samma problem. Att ifrågasätta m.a.o.
          Intelligens är ett svårhanterat ord, och jag vill gärna ersätta det med begåvning eller anlag. Det beskriver mycket mer att det gäller en viss genre. Ordet intelligent är allmänbeskrivande, vilket det definitivt inte är "En intelligent pojke/flicka". Blaha...
          Att beskriva skolelever som intelligenta saknar all substans - möjligen är dom begåvade inom ett visst område. Zlatan Ibrahimovic betraktas som en intelligent fotbollsspelare - he!
          Det är väl föräldrarna som tycker, att barnen är intelligenta, därför att dessa kanske uppnått en högre bildningsnivå, än vad dom själ kunde.
          Aquakul har en sund bild på skolan av idag. Det vi lärde om kungar och årtal på historielektionerna kanske passar i program som "Vem vet mest" eller "På spåret". Vad lärde vi om hur de ryska trälarna led under tsaren och storgodsägarna? Nä, vi rabblade namnen ..Ivan, Peter, Alexander, Poltava, KarlXII...kanske vi skulle förstå varför revolutionen ägde rum, om vi lärt oss det på det "moderna" sättet?
          Intelligens är att sammanfatta vad som sker runt omkring oss, i teorien eller praktiken. Vissa är duktiga med det teoretiska, vilket värdesätts högt, men vi skall ju alla ut i praktiken och genomföra vad våra tankar har kommit fram till - och det är en jäkla skillnad ibland.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-08-2010, 19:36
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:30) *
          Nej det kan man såklart aldrig veta, men det är som att lägga ett kalkerpapper över min egen skolgång. SAMMA sak, inrätta dig i ledet, stick inte ut... Tillslut lessnade man totalt och läste inte vidare som jag naturligtvis borde gjort. Men man var så less på att bara avverka tid, att det inte kändes lockande.

Jo, då känns det ju dubbelt tungt.
          Det märkliga är att så många tycker att deras begåvning inte tillgodosetts i skolan. Det måste vara en överrepresentation av superintelligenta människor här på Odla. Jag känner lite igen det här med att en del var tråkigt och ibland lite för lätt, men i det stora hela är jag mkt nöjd med min skolgång.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2010, 19:38
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:30) *

Fast sådär kan det ju vara och kännas även för dem som inte hänger med så bra. Får dom ingen hjälp så blir dom också less på skolan.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 19:39
          Länk hit: #96

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:36) *
          Jo, då känns det ju dubbelt tungt.
          Det märkliga är att så många tycker att deras begåvning inte tillgodosetts i skolan. Det måste vara en överrepresentation av superintelligenta människor här på Odla. Jag känner lite igen det här med att en del var tråkigt och ibland lite för lätt, men i det stora hela är jag mkt nöjd med min skolgång.

japp, men det säjer sig väl själv? smile.gif

Citera
          Gunilla T
          Länk hit: #97

Gäster

CITAT (Bengalow @ 18-08-2010, 20:34) *
          Intelligens är ett omtvistat ord, inte bara ur språkvetenskaplig synpunkt. Vad innefattas i detta? Malcolm säger, att det är förmågan att lösa problem - en mycket enkel förklaring på en komplex fråga.
          Intelligens grundar sig på empiriska experiment, d.v.s. hur andra har kommit fram till hur man löser ett problem, och hur man själv kan tänka sig in i andra lösningar av samma problem. Att ifrågasätta m.a.o.
          Intelligens är ett svårhanterat ord, och jag vill gärna ersätta det med begåvning eller anlag. Det beskriver mycket mer att det gäller en viss genre. Ordet intelligent är allmänbeskrivande, vilket det definitivt inte är "En intelligent pojke/flicka". Blaha...
          Att beskriva skolelever som intelligenta saknar all substans - möjligen är dom begåvade inom ett visst område. Zlatan Ibrahimovic betraktas som en intelligent fotbollsspelare - he!
          Det är väl föräldrarna som tycker, att barnen är intelligenta, därför att dessa kanske uppnått en högre bildningsnivå, än vad dom själ kunde.
          Aquakul har en sund bild på skolan av idag. Det vi lärde om kungar och årtal på historielektionerna kanske passar i program som "Vem vet mest" eller "På spåret". Vad lärde vi om hur de ryska trälarna led under tsaren och storgodsägarna? Nä, vi rabblade namnen ..Ivan, Peter, Alexander, Poltava, KarlXII...kanske vi skulle förstå varför revolutionen ägde rum, om vi lärt oss det på det "moderna" sättet?
          Intelligens är att sammanfatta vad som sker runt omkring oss, i teorien eller praktiken. Vissa är duktiga med det teoretiska, vilket värdesätts högt, men vi skall ju alla ut i praktiken och genomföra vad våra tankar har kommit fram till - och det är en jäkla skillnad ibland.

..och dethär tycker jag var ett intelligent inlägg yes.gif

Citera
          Aqvakul
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 20:38) *
          Fast sådär kan det ju vara och kännas även för dem som inte hänger med så bra. Får dom ingen hjälp så blir dom också less på skolan.

Troligen ännu mer.. dessutom har de svårare att ta igen det senare....

--------------------

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-08-2010, 19:41
          Länk hit: #99

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 20:38) *

Japp, dubbelt misslyckande när alla ska vara "mainstream". Själv känner jag att jag hellre är bäst bland de mindre bra, än sämst bland de bästa.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-08-2010, 19:55
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:41) *
          Japp, dubbelt misslyckande när alla ska vara "mainstream". Själv känner jag att jag hellre är bäst bland de mindre bra, än sämst bland de bästa.

Fast alla är ju inte bra på samma saker,som tur är. Gäller det inte att ta vara på och göra något av det man är bra på. Ska man klassa skolungar som är duktiga på språk eller matte och lär sig detta lätt för "intelligenta" och andra som är mer duktiga på praktiska saker för "dumma"? Hur många "intelligenta" har inte tummen mitt i handen och kan knappt byta en glödlampa?

I såfall är jag en högst ointelligent dumskalle dunno.gif trots att jag tvingades plugga både diverse språk och matte och gått 12 år i skolan.

Skolan är ingen tävling anser jag.

Redigerat av *Stintan*: 18-08-2010, 19:56

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 16:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon