| |
|
  |
Finland stoppar svininfluensavaccinering, Undra hur Sverige kommer att göra? |
|
|
|
|
25-08-2010, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Upp till 10 barn tror jag det är som drabbats av sömnsjuka i samband med svininfluensavaccinet. En utredning pågår för att kolla om orsaken till sömnsjukan är svininfluensavaccinet - det verkar ju solklart tycker jag. Jag vaccinerade mig inte av flera orsaker - minns inte alla nu
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2010, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 12 378

|
CITAT Det måste kännas lite surt nu, för dom som valde att vaccinera sig. Sannolikt hade dom klarat sig precis lika bra utan vaccin, och nu går dom omkring med främmande materia i sina kroppar. Vem vet vilka sjukdomar som kan bryta ut på grund av detta på längre sikt? Nä det känns inte alls surt, jag tar gärna den risken för att skydda folk omkring mig. Jag tror jag har ett oändligt antal främmande partiklar i kroppen som jag fått i mig medvetet och omedvetet och vilka jag helst förblir ovetande om. Som inbiten rökare skulle det kännas löjligt att säga att jag inte vill ha in några möjligtvis skadliga partiklar i kroppen  Jag känner knappt nån som valt att inte vaccinera sig. Kan ni tänka er ramaskriet om konsekvensen av svininfluensan hade blivit enligt (eller t o m värre än) vad man befarade och hela Sveriges befolkning inte hade blivit erbjudna att vaccinera sig?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 05:27
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Aqvakul @ 25-08-2010, 18:15)  Vi har väl en massa "främmande materia" i kroppen. Varför blåsa upp detta till orimliga proportioner? Själv vaccinerade jag mig inte för min egen skull (är en typisk fatalist), utan för att jag gärna ville hjälpa till att hindra att ett stort antal unga människor insjuknade och dog. Jag ångrar absolut inte mitt beslut, eftersom det kändes helt rätt när det togs. Du märker inget annorlunda så här en tid efteråt? Svårare att sova? Eller tvärtom, oförklarlig trötthet? Orolighet? Vet inte vad man kan tänkas få för biverkningar, det är det väl ingen som vet än? Kanske att det efter ett tag dyker upp väldigt många reumatiska sjukdomar. Eller blodsjukdomar... Allergier... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara biverkningar som ger allvarliga sjukdomar men ändå drabbar många. Fanns influensan i hela landet eller var det områden som inte hade ett enda fall?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Berith @ 26-08-2010, 06:27)  Du märker inget annorlunda så här en tid efteråt? Svårare att sova? Eller tvärtom, oförklarlig trötthet? Orolighet? Vet inte vad man kan tänkas få för biverkningar, det är det väl ingen som vet än?
Kanske att det efter ett tag dyker upp väldigt många reumatiska sjukdomar. Eller blodsjukdomar... Allergier... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara biverkningar som ger allvarliga sjukdomar men ändå drabbar många.
Fanns influensan i hela landet eller var det områden som inte hade ett enda fall? Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 08:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2010, 09:22)  Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki Precis, inte särskilt konstruktivt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 08:37
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2010, 09:22)  Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki Ja vad enkelt det vore om man kunde göra så!  Fast jag tycker det varit bättre om alla fått veta vilka biverkningar/sjukdomar som det verkligen var risk för innan folk vaccinerade sej, mer eller mindre i panik.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 10:33
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (andersen @ 25-08-2010, 18:09)  Det handlade mycket om pengar, därför vill arbetsgivarna att folk vacinerar sig, det handlar helt enkelt att det skall vara fullproduktion på arbetsplatserna, och staten har ett lika synsätt dvs det kostar mycket pengar om folk ligger hemma utan att jobba, då är det bättre att få så många som möjligt att vacinera sig.Trots att många är inte i någon riskgrupp så vill AG/staten att folk vacinerar sig. Tror att du har helt rätt där. Man kan göra en jämförelse. Om vi använder en herrans massa insektsgifter och annat på våra åkrar och besprutar i mängder så skulle skördarna öka och bli mer lönsamma i några år. Att det med tiden kommer stora bakslag när man gör så vet vi ju om. Om alla vaccinerar sig mot infleunsa varje år i flera år och helt plötsligt ett år så fungerar inte vaccinet. Ingen människa har byggt upp något eget motstånd. Då kan vi snacka om utslaget samhälle. Men det är då det, någon annan får ta ansvaret i framtiden. Såg doktor Åsa på tv igår. Den okunniga människan berättade att dosen kvicksilver i vaccinet är mindre än det man får i sig om man äter en portion insjöfisk. Herre jösses, hon känner inte till att kvicksilvret i vaccinet är i en betydligt giftigare form och inte alls går att jämföra.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2010, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Nu börjar jag minnas varför jag inte vaccinerade mig: Kvicksilver, utrotningshotad haj-art samt liten risk för någon sjukdom av vaccinet, minns ej vilken.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 05:42
|

Medlem

|
Lyssnade på P4 Extra i går och där intervjuades en kvinna från Läkemedelsverket och hon säger väl nåt om att dom visste om att sjukdomar skulle dyka upp? Kan lyssnas på en bit ner på sidan och ca 2.45 in i programmet sägs det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 06:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag lyssnade på programmet. 15 misstänkta fall med narkolepsi och det blir inga fler vaccineringar mot svininfluensan i Finland.
Jag skulle önska att det kom fram mer om andra biverkningar, nu pratas det bara om narkolepsi. Lite feber och ont i armen är ju ointressant, men de som dog och de som blev medvetslösa mm. Skulle vara intressant att få veta hur många de var.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 18:32)  Då bör du nog undvika tropiska malariaområden... Åker i alla fall inte längre än till Gävle fast där kan man förstås drabbas av smågävlarna.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
27-08-2010, 09:22
|
Gäster

|
CITAT (malcolm @ 27-08-2010, 08:54)  Åker i alla fall inte längre än till Gävle fast där kan man förstås drabbas av smågävlarna. Lite OT och nyfiket: Finns det malariamygg i Gävle?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 09:50
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Rihane @ 27-08-2010, 10:22)  Lite OT och nyfiket: Finns det malariamygg i Gävle? Knappast, men däremot är ju Gästrikland hemsökt av enorma mängder vanliga mygg, som håller till runt Dalälven när den svämmar över
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Om vi ska fortsätta OT, så är det inte ngr vanliga mygg , som man bekämpar runt Dalälven. Det är olika arter av sk översvämningsmygg. Den art som är vanligast på hösten är ' Aedes cinereus', kan i värsta fall bära på det virus som ger Ockelbosjuka.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
27-08-2010, 11:03
|
Gäster

|
Har läst på lite. Malaria försvannn från Sverige runt 1930 dom som numera smittats av malaria har gjort det utomlands i tropiska och subtropiska trakter.
Vi tog inte vaccinet. Tyckte det var för otestat. Har en syster som föddes 1960 och min mamma fick ett recept på ett "fantastiskt" läkemedel mot illamående som hon aldrig använde. Fanns lite andra anledningar att inte ta vaccinet också. Frågade även en kille jag känner som jobbar med själva viruset och beslöt att få panik när svin- och fågelinfluensan muterar ihop sig istället. Beslutet var ingalunda lätt och jag är tveksam även nu om det var rätt. En ny vinter nalkas
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är lite lustigt vad kan kan läsa här. Lite fakta. I ursprungslandet Mexico var det flera/många som dog och den bilden med dödsoffer och svårt sjuka spred sig dit smittan spreds så ur den synvinkeln var det helt rätt att börja vaccinering. I Sverige var det ingen som dog av vaccinet, vad får ni allt ifrån? Åtminstone är det så jag minns det. Däremot var det några ur riskgrupperna som dog men där fanns en besvärlig grundproblematik. Faktum kvarstår dock att det var influensan som var den direkta dödsorsaken. Hade inte massvaccineringen startat hade vi garanterat fått fler dödsoffer och ännu fler som krävt avancerad sjukvård. I andra länder i Europa, främst i sydost, var det kraftiga epedimier med många dödsoffer. Jag vaccinerade mig inte, dels så var jag inte i någon riskgrupp så jag skulle fått svårt att få vaccin och dels så när jag väl kunde vaccinera mig var epedemien över.
Redigerat av Gossen Ruda: 27-08-2010, 11:32
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Red Top @ 27-08-2010, 11:16)  Om vi ska fortsätta OT, så är det inte ngr vanliga mygg , som man bekämpar runt Dalälven. Det är olika arter av sk översvämningsmygg. Den art som är vanligast på hösten är ' Aedes cinereus', kan i värsta fall bära på det virus som ger Ockelbosjuka.  Dom finns där även utan översvämningar! Kunde knappt gå utanför dörren då jag bodde i området.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Jag vaccinerade mig för svininfluensan och fick inte ens ont i armen, och kommer att göra det också i år om möjligheten finns, annars får det bli en vanl. influensa+lunginflam. kombination för min del. jag tillhör riskgruppen och då är det dumt att inte ta det. När vi reser utomland har jag med mig både vaccin och penicillin och annat som min läkare skriver ut åt mig för att inte ens en vanl. diarre ska störa våra resor. Har en kompis som jobbar på hjärtintensiven och hon har full koll om dessa förebyggande grejer och de åker mycket och långt och ur turistinvationerna. Brukar snacka med henne och få råd. ....fuchian.....
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 18:25
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Vart tog galna kosjukan vägen som verkade vara ett hot mot hela mänskligheten för inte så länge sedan?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2010, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (malcolm @ 27-08-2010, 18:25)  Vart tog galna kosjukan vägen som verkade vara ett hot mot hela mänskligheten för inte så länge sedan? Ja du, om man visste vart den tog vägen? Vi var ofta i England just då som det skrevs så mycket om det, det enda vi gjorde var att inte äta kött, hur enkelt som helst. Vår dotter är vegetarian och det har smittats på oss också för hon är en hejare att slänga ihop god mat av "ingenting", verkar det som, men gott blir det. Svärmor var likadan, så därifrån går väl dom generna och min make är bra på det. Jag gör hellre andra hushållsgrejer än lagar mat, så han slipper det andra med städning, tvätt, blommor, och allehanda fruntummersjobb. När han var mycket borta så många år, så tar han igen det han är bra på. ....fuchian...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|