|
Solstorm
24-08-2010, 13:20
I Finland kommer man inte vaccinera mot svininfluensan i höst. http://www.dn.se/nyheter/varlden/finland-s...isker-1.1158774 Undra hur man kommer att göra i Sverige? Har man kanske redan bundit sig i något hemligt avtal? Det fanns ju någon klausul om att man inte skulle få offentliggöra biverkningar utan vidare, ändå så kommer det fram en hel del.
Finnar är smart folk dom.
Huggorm
24-08-2010, 13:23
Tror knappast att det finns någon som frivilligt skulle ta det där vaccinet nu. Jag är oerhört glad över att jag inte gjorde det i fjol heller.
Solstorm
24-08-2010, 13:30
Jag brukar tänka mig finnar som lydiga mot överheten (egna fördomar baserade på arbetskamrater) Kanske finnarna helt enkelt har en smartare överhet!
Ingen i familjen varken barn eller barnbarn vaccinerade sig här heller. Jag är mycket glad för det valet.
*Stintan*
24-08-2010, 13:35
Känner faktiskt ingen som vaccinerade sig och jag är övertygad om att den hysteri som blåstes upp var ganska så överdriven.
Chamomille
24-08-2010, 13:39
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 14:35)  Känner faktiskt ingen som vaccinerade sig och jag är övertygad om att den hysteri som blåstes upp var ganska så överdriven.
Huggorm
24-08-2010, 14:15
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 14:35)  Känner faktiskt ingen som vaccinerade sig och jag är övertygad om att den hysteri som blåstes upp var ganska så överdriven. Man blev ju anklagad för att vara nationalfiende när man valde bort vaccinationen. Folk skulle dö i mängder för att man var så självisk och hellre spred sjukdomen än tog vaccinet. Särskilt skulle man tänka på alla de sjuka och svaga som man utsatte för döden. Nog var det en uppblåst hysteri alltid.
malcolm
24-08-2010, 17:28
Jag vaccinerar mig aldrig mot någonting, blir jag sjuk så blir jag.
Aqvakul
24-08-2010, 17:32
CITAT (malcolm @ 24-08-2010, 18:28)  Jag vaccinerar mig aldrig mot någonting, blir jag sjuk så blir jag. Då bör du nog undvika tropiska malariaområden...
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 15:15)  Man blev ju anklagad för att vara nationalfiende när man valde bort vaccinationen. Folk skulle dö i mängder för att man var så självisk och hellre spred sjukdomen än tog vaccinet. Särskilt skulle man tänka på alla de sjuka och svaga som man utsatte för döden. Nog var det en uppblåst hysteri alltid.  (för en gångs skull...)
Huggorm
24-08-2010, 18:32
CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 18:32)  Då bör du nog undvika tropiska malariaområden... Jag har besökt ett flertal malariadrabbade länder utan att någonsin ta något vaccin eller malariaprofylax
Aqvakul
24-08-2010, 19:04
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 19:32)  Jag har besökt ett flertal malariadrabbade länder utan att någonsin ta något vaccin eller malariaprofylax  Då har du inte varit i själva malariaområdena eller så har du haft en otrolig tur...
Huggorm
24-08-2010, 19:08
CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 20:04)  Då har du inte varit i själva malariaområdena eller så har du haft en otrolig tur... Eller så tycker gud om mig
Aqvakul
24-08-2010, 19:10
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 20:08)  Eller så tycker gud om mig Välj det du tror är sannolikast...
Huggorm
24-08-2010, 19:14
CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 20:10)  Välj det du tror är sannolikast...  Kanske är en kombination. Min favoritgud är Ganesha, turguden. Han hade kanske en snabel med i spelet åtminstone när jag undvek den indiska malarian
Min svåger höll på och kolavippan av malaria för ett par år sedan, efter en vecka i Gambia under "ickemalariasäsong".
Ca 6 miljoner svenskar har vaccinerats med Pandemrix ... 6 barn misstänks ha drabbats av narkolepsi som biverning av vaccinet. Visst är det tragiskt om det är vaccinet som orsakat sjukdomen ... men samtidigt måste man också komma ihåg att många, många hade fått sätta livet till om de drabbats av influensan ... men som nu klarade sig tack vare det.
Hela min fam, vi två, barnen m respektive plus barnbarn har vaccinerats och det ångrar vi inte.
Huggorm
24-08-2010, 20:54
CITAT (netha @ 24-08-2010, 21:48)  Ca 6 miljoner svenskar har vaccinerats med Pandemrix ... 6 barn misstänks ha drabbats av narkolepsi som biverning av vaccinet. Visst är det tragiskt om det är vaccinet som orsakat sjukdomen ... men samtidigt måste man också komma ihåg att många, många hade fått sätta livet till om de drabbats av influensan ... men som nu klarade sig tack vare det.
Hela min fam, vi två, barnen m respektive plus barnbarn har vaccinerats och det ångrar vi inte. Men varför dog då inte miljontals av människor i länder där man inte vaccinerade alls?
CITAT (netha @ 24-08-2010, 21:48)  Ca 6 miljoner svenskar har vaccinerats med Pandemrix ... 6 barn misstänks ha drabbats av narkolepsi som biverning av vaccinet. Visst är det tragiskt om det är vaccinet som orsakat sjukdomen ... men samtidigt måste man också komma ihåg att många, många hade fått sätta livet till om de drabbats av influensan ... men som nu klarade sig tack vare det.
Hela min fam, vi två, barnen m respektive plus barnbarn har vaccinerats och det ångrar vi inte. Kanske är det för att väldigt många vaccinerade sig som det inte blev någon större epedemi, ett antal människor blev ju faktiskt mycket svårt sjuka. Jag vaccinerade mig och kommer att göra det igen om jag får möjligheten. Varför skulle jag inte göra det? De flesta biverkningar ( fick inga som helst) var ju betydligt mildare än en rejäl infuensa. Gita
*Stintan*
24-08-2010, 21:06
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 21:54)  Men varför dog då inte miljontals av människor i länder där man inte vaccinerade alls? Bra fråga. Hur kan man veta att det beror på att så många vaccinerade sig att inte fler blev sjuka hos oss? Undrar också om det finns några fakta om hur det såg ut i andra länder.
Huggorm
24-08-2010, 21:11
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 22:06)  Bra fråga. Hur kan man veta att det beror på att så många vaccinerade sig att inte fler blev sjuka hos oss? Undrar också om det finns några fakta om hur det såg ut i andra länder. Jodå, det finns statistik. Hur exakt den är vet ingen, men att många länder i Afrika inte hade några registrerade dödsfall alls berodde nog snarast på att dom inte hade tekniken för att säkerställa dödsorsak. Men rent generellt tycker jag inte man kan se någon större skillnad i död mellan länder som massvaccinerade och länder som inte vaccinerade alls. http://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic_by_country
CeciliaR
24-08-2010, 21:41
Myndigheterna måste väl ha haft anledning att tro att det fanns risk för allvarliga konsekvenser eftersom de valt att slå på stora trumman och då får man väl vara glad att de slog för stort snarare än för litet? Jag har i alla fall inte kunskapen att bedöma riskerna så jag förlitar mig på att de är mer insatta än gemene man. Själv vaccinerar jag mig aldrig mot flunsor i vanliga fall, men denna gång kändes det som det säkrare valet. Kände ingenting av vaccinet heller, annat än att det ömmade just där det injicerats några dagar.
Jag vaccinerar mig i allmänhet för vanlig influensa också. Varför ta risken att bli rejält sjuk om det nu går att undvika? Gita
*Stintan*
24-08-2010, 21:45
CITAT (CeciliaR @ 24-08-2010, 22:41)  Myndigheterna måste väl ha haft anledning att tro att det fanns risk för allvarliga konsekvenser eftersom de valt att slå på stora trumman och då får man väl vara glad att de slog för stort snarare än för litet? Jag har i alla fall inte kunskapen att bedöma riskerna så jag förlitar mig på att de är mer insatta än gemene man. Själv vaccinerar jag mig aldrig mot flunsor i vanliga fall, men denna gång kändes det som det säkrare valet. Kände ingenting av vaccinet heller, annat än att det ömmade just där det injicerats några dagar. Dom kunde ju inte kasta vaccinet dom köpt in i sjön.
Fler dör/år av födointag än av vaccineringar.
*Stintan*
24-08-2010, 22:10
CITAT (netha @ 24-08-2010, 22:55)  Fler dör/år av födointag än av vaccineringar. Säkert än av influensor också.
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2010, 23:10)  Säkert än av influensor också. 2.500 - 4.000 dör av den årliga influensan varje år ... enbart i Sverige.
Huggorm
25-08-2010, 08:54
CITAT (Gita @ 24-08-2010, 22:44)  Jag vaccinerar mig i allmänhet för vanlig influensa också. Varför ta risken att bli rejält sjuk om det nu går att undvika? Gita Därför att en influensa bara är en influensa, men vad som finns i vaccinet vet ingen. Varför ta den risken, som kanske är mångfalt värre?
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 09:54)  Därför att en influensa bara är en influensa, men vad som finns i vaccinet vet ingen. Varför ta den risken, som kanske är mångfalt värre? Just därför vaccinerade jag mej inte, inte heller min familj. Vem kan säga vilka biverkningar som dyker upp om några år? Nån skrev tidigare att h*n inte fick några biverkningar alls, hur vet man det redan nu?
Solstorm
25-08-2010, 08:58
I Finland är det 14 som har fått narkolepsi efter vaccinering och där är det inte 6 milj som vaccinerats, deras befolkning är inte ens så stor. Sedan är det ju många andra biverkningar också. Hur många var det som dog efter vaccineringen? Hur många var det som dog utav svininfluensan som inte var vaccinerade? En del blev ju rejält sjuka utav vaccineringen och hamnade på sjukhus, blev medvedslösa lång tid osv. Hur många fick biverkningar utan att det rapporterades, det kan ju ingen svara på? (Jag har vaccinerat mig mot många andra sjukdomar, inte influensa. Efter en vaccinering förvärrades en sjukdom hos mig allvarligt, det finns inte rapporterat någonstans) Nog var det ett mystiskt kontrakt där det stod att alla biverkningar inte fick offentliggöras. Visst var det sjukt att läkare blev belagda med munkavle och inte fick uttala sig mot vaccineringen.
Att vaccinera mot influensa, också den vanliga influensan är absolut en bra affärsidé. Om alla vaccinerar sig varje år så måste man fortsätta för det finns inget eget immunförsvar kvar. Av de experter som WHO anlitade så hade de allra flesta kopplingar till läkemedelsindustrin och var avlönade också av dem.
malcolm
25-08-2010, 16:06
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 09:54)  Därför att en influensa bara är en influensa, men vad som finns i vaccinet vet ingen. Varför ta den risken, som kanske är mångfalt värre? Håller med, är man frisk för övrigt så går influensan över av sig själv efter någon vecka utan medicinering. Big deal om man blir sängliggande i några dagar och jag tar aldrig några medikamenter om jag blir förkyld, kan tom. vara skönt att vara sjuk ibland och låta någon annan sköta marktjänsten. Nu är det yttarst sällan jag blir sjuk i förkylninger och/eller influensor, flera år sedan sist och jag vägrar att uppsöka vårdcentralen för sådana bagateller.
Aqvakul
25-08-2010, 16:45
"vanliga" influenser är normalt sett ofarliga för i övrigt friska personer, däremot stryker många äldre och sjukla med i varje års influensavåg. Dessa brukar därför rekommenderas att vaccinera sig. Det som var speciellt med den s.k. "svininfluensan" vae att den var av en helt ny typ och skördade snabbt många dödsoffer, särskilt bland unga människor som aldrig tidigare drabbats av influensor. man fruktade en allvarlig pandemi med miljontals dödsoffer globalt sett, typ spanska sjukan 1919 eller asiaten på 50-talet.Därav beslutet om massvaccinering. Huruvida det var rätt eller fel i det läget det togs och i vilken grad tillverkare och forskare eldade på hotet är inte lätt att avgöra. I efterhand är det nog ganska lätt att se att hotet var överdrivet. Men att avgöra i efterhand hur man borde gjort är alltid mycket enklare. All vaccinering innebär en risk för insjuknande och andra biverkningar. Jag tycker dock att den diskussionen har varit väldigt överdriven, där en del har blåst upp en mindre masshysteri och lanserat avancerade konspirationsteorier.
Hela min fam, vi två, barnen m respektive plus barnbarn har vaccinerats och det ångrar vi inte. Jösses var det verkligen 6 miljoner svenskar som vaccinerade sig! Var hittar man dom uppgifterna?
Huggorm
25-08-2010, 16:56
Det måste kännas lite surt nu, för dom som valde att vaccinera sig. Sannolikt hade dom klarat sig precis lika bra utan vaccin, och nu går dom omkring med främmande materia i sina kroppar. Vem vet vilka sjukdomar som kan bryta ut på grund av detta på längre sikt?
andersen
25-08-2010, 17:09
Det handlade mycket om pengar, därför vill arbetsgivarna att folk vacinerar sig, det handlar helt enkelt att det skall vara fullproduktion på arbetsplatserna, och staten har ett lika synsätt dvs det kostar mycket pengar om folk ligger hemma utan att jobba, då är det bättre att få så många som möjligt att vacinera sig.Trots att många är inte i någon riskgrupp så vill AG/staten att folk vacinerar sig.
Aqvakul
25-08-2010, 17:15
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 17:56)  Det måste kännas lite surt nu, för dom som valde att vaccinera sig. Sannolikt hade dom klarat sig precis lika bra utan vaccin, och nu går dom omkring med främmande materia i sina kroppar. Vem vet vilka sjukdomar som kan bryta ut på grund av detta på längre sikt? Vi har väl en massa "främmande materia" i kroppen. Varför blåsa upp detta till orimliga proportioner? Själv vaccinerade jag mig inte för min egen skull (är en typisk fatalist), utan för att jag gärna ville hjälpa till att hindra att ett stort antal unga människor insjuknade och dog. Jag ångrar absolut inte mitt beslut, eftersom det kändes helt rätt när det togs. CITAT (andersen @ 25-08-2010, 18:09)  Det handlade mycket om pengar, därför vill arbetsgivarna att folk vacinerar sig, det handlar helt enkelt att det skall vara fullproduktion på arbetsplatserna, och staten har ett lika synsätt dvs det kostar mycket pengar om folk ligger hemma utan att jobba, då är det bättre att få så många som möjligt att vacinera sig.Trots att många är inte i någon riskgrupp så vill AG/staten att folk vacinerar sig. Jo förvisso handlade det om pengar, men också en rädsla för att viktiga samhällsfunktioner som sjukvård och vård av äldre och funktionshindrade skulle kollapsa om en stor del av personalen samtidigt skulle bli sjuka.
*Stintan*
25-08-2010, 18:14
CITAT (Mollis @ 25-08-2010, 17:49)  Jösses var det verkligen 6 miljoner svenskar som vaccinerade sig! Var hittar man dom uppgifterna? Ja verkligen. Jag borde känna någon av dom men det gör jag inte.
CITAT (Mollis @ 25-08-2010, 17:49)  Jösses var det verkligen 6 miljoner svenskar som vaccinerade sig! Var hittar man dom uppgifterna? Hörde i nyhetssändning på radio ... där sas .... ungefär 6 miljoner människor har vaccinerats i Sverige och 6 barn har drabbats av narkolepsi ... men ingen kan ännu säga om sjukdomen har något samband med vaccinet. Stintan ... jag känner bara 4 st som inte vaccinerade sig ... (grannfam.)
Huggorm
25-08-2010, 18:41
6,1 miljoner doser är det väll, och många har ju tagit två doser
Min man vaccinerade sig men inte jag. Jag ångrar mig inte
ängsvädd
25-08-2010, 21:33
Upp till 10 barn tror jag det är som drabbats av sömnsjuka i samband med svininfluensavaccinet. En utredning pågår för att kolla om orsaken till sömnsjukan är svininfluensavaccinet - det verkar ju solklart tycker jag. Jag vaccinerade mig inte av flera orsaker - minns inte alla nu
CeciliaR
25-08-2010, 23:12
CITAT Det måste kännas lite surt nu, för dom som valde att vaccinera sig. Sannolikt hade dom klarat sig precis lika bra utan vaccin, och nu går dom omkring med främmande materia i sina kroppar. Vem vet vilka sjukdomar som kan bryta ut på grund av detta på längre sikt? Nä det känns inte alls surt, jag tar gärna den risken för att skydda folk omkring mig. Jag tror jag har ett oändligt antal främmande partiklar i kroppen som jag fått i mig medvetet och omedvetet och vilka jag helst förblir ovetande om. Som inbiten rökare skulle det kännas löjligt att säga att jag inte vill ha in några möjligtvis skadliga partiklar i kroppen  Jag känner knappt nån som valt att inte vaccinera sig. Kan ni tänka er ramaskriet om konsekvensen av svininfluensan hade blivit enligt (eller t o m värre än) vad man befarade och hela Sveriges befolkning inte hade blivit erbjudna att vaccinera sig?
CITAT (Aqvakul @ 25-08-2010, 18:15)  Vi har väl en massa "främmande materia" i kroppen. Varför blåsa upp detta till orimliga proportioner? Själv vaccinerade jag mig inte för min egen skull (är en typisk fatalist), utan för att jag gärna ville hjälpa till att hindra att ett stort antal unga människor insjuknade och dog. Jag ångrar absolut inte mitt beslut, eftersom det kändes helt rätt när det togs. Du märker inget annorlunda så här en tid efteråt? Svårare att sova? Eller tvärtom, oförklarlig trötthet? Orolighet? Vet inte vad man kan tänkas få för biverkningar, det är det väl ingen som vet än? Kanske att det efter ett tag dyker upp väldigt många reumatiska sjukdomar. Eller blodsjukdomar... Allergier... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara biverkningar som ger allvarliga sjukdomar men ändå drabbar många. Fanns influensan i hela landet eller var det områden som inte hade ett enda fall?
Anki på Öland
26-08-2010, 08:22
CITAT (Berith @ 26-08-2010, 06:27)  Du märker inget annorlunda så här en tid efteråt? Svårare att sova? Eller tvärtom, oförklarlig trötthet? Orolighet? Vet inte vad man kan tänkas få för biverkningar, det är det väl ingen som vet än?
Kanske att det efter ett tag dyker upp väldigt många reumatiska sjukdomar. Eller blodsjukdomar... Allergier... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara biverkningar som ger allvarliga sjukdomar men ändå drabbar många.
Fanns influensan i hela landet eller var det områden som inte hade ett enda fall? Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki
Aqvakul
26-08-2010, 08:23
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2010, 09:22)  Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki Precis, inte särskilt konstruktivt!
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2010, 09:22)  Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009!  Anki Ja vad enkelt det vore om man kunde göra så!  Fast jag tycker det varit bättre om alla fått veta vilka biverkningar/sjukdomar som det verkligen var risk för innan folk vaccinerade sej, mer eller mindre i panik.
Solstorm
26-08-2010, 10:33
CITAT (andersen @ 25-08-2010, 18:09)  Det handlade mycket om pengar, därför vill arbetsgivarna att folk vacinerar sig, det handlar helt enkelt att det skall vara fullproduktion på arbetsplatserna, och staten har ett lika synsätt dvs det kostar mycket pengar om folk ligger hemma utan att jobba, då är det bättre att få så många som möjligt att vacinera sig.Trots att många är inte i någon riskgrupp så vill AG/staten att folk vacinerar sig. Tror att du har helt rätt där. Man kan göra en jämförelse. Om vi använder en herrans massa insektsgifter och annat på våra åkrar och besprutar i mängder så skulle skördarna öka och bli mer lönsamma i några år. Att det med tiden kommer stora bakslag när man gör så vet vi ju om. Om alla vaccinerar sig mot infleunsa varje år i flera år och helt plötsligt ett år så fungerar inte vaccinet. Ingen människa har byggt upp något eget motstånd. Då kan vi snacka om utslaget samhälle. Men det är då det, någon annan får ta ansvaret i framtiden. Såg doktor Åsa på tv igår. Den okunniga människan berättade att dosen kvicksilver i vaccinet är mindre än det man får i sig om man äter en portion insjöfisk. Herre jösses, hon känner inte till att kvicksilvret i vaccinet är i en betydligt giftigare form och inte alls går att jämföra.
ängsvädd
26-08-2010, 10:44
Nu börjar jag minnas varför jag inte vaccinerade mig: Kvicksilver, utrotningshotad haj-art samt liten risk för någon sjukdom av vaccinet, minns ej vilken.
Lyssnade på P4 Extra i går och där intervjuades en kvinna från Läkemedelsverket och hon säger väl nåt om att dom visste om att sjukdomar skulle dyka upp? Kan lyssnas på en bit ner på sidan och ca 2.45 in i programmet sägs det.
Solstorm
27-08-2010, 06:57
Jag lyssnade på programmet. 15 misstänkta fall med narkolepsi och det blir inga fler vaccineringar mot svininfluensan i Finland.
Jag skulle önska att det kom fram mer om andra biverkningar, nu pratas det bara om narkolepsi. Lite feber och ont i armen är ju ointressant, men de som dog och de som blev medvetslösa mm. Skulle vara intressant att få veta hur många de var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|