Upptäckte att det nog växte allt möjligt under de stora granarna och tallarna som vi sågade ner i höstas, och detta "allt möjligt" har unde sommaren slagit massor med rotskott, så nu har jag massor med lönn, rödd och ask överallt. Samt något som ser ut som fläder (luktar fläder också) MEN deras blad är mer gulgröna än flädrar brukar vara (de flesta flädrar jag har sett har varit mörkgröna annat än direkt på våren), och mer flikade. Har fö vanlig fläder också och den ser normal ut, så det torde inte vara något med jorden som får plantorna att se udda ut. De är inte så djupt flikade som "flikbladiga flädrar" utan mer som "mitt emellan" vanlig och flikbladig.... Inga blommor i år, så det är svårt att säga något om blomfärg eller bär.Kan inte tänka mig att föregående ägare köpt någon exotiskt sort fläder och planterat med tanke på var de växer, men jag antar att de kan ha självsått sig via koltrastar, och en granne en bit bort är MYCKET trädgårdsintresserad så kanske denne har specialsorter (det är alltså inte uteslutet att det är något "speciellt").
Min fråga är väl egentligen, FINNS det fläder som är mittemellan-flikiga, och hur tusan blir man av med de buskarna man inte vill ha?!?!?!?!?! En eller två är intressanta, men inte 7-8 stycken.......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|