KRT
Upptäckte att det nog växte allt möjligt under de stora granarna och tallarna som vi sågade ner i höstas, och detta "allt möjligt" har unde sommaren slagit massor med rotskott, så nu har jag massor med lönn, rödd och ask överallt. Samt något som ser ut som fläder (luktar fläder också) MEN deras blad är mer gulgröna än flädrar brukar vara (de flesta flädrar jag har sett har varit mörkgröna annat än direkt på våren), och mer flikade. Har fö vanlig fläder också och den ser normal ut, så det torde inte vara något med jorden som får plantorna att se udda ut. De är inte så djupt flikade som "flikbladiga flädrar" utan mer som "mitt emellan" vanlig och flikbladig.... Inga blommor i år, så det är svårt att säga något om blomfärg eller bär.Kan inte tänka mig att föregående ägare köpt någon exotiskt sort fläder och planterat med tanke på var de växer, men jag antar att de kan ha självsått sig via koltrastar, och en granne en bit bort är MYCKET trädgårdsintresserad så kanske denne har specialsorter (det är alltså inte uteslutet att det är något "speciellt").

Min fråga är väl egentligen, FINNS det fläder som är mittemellan-flikiga, och hur tusan blir man av med de buskarna man inte vill ha?!?!?!?!?! En eller två är intressanta, men inte 7-8 stycken.......
Huggorm
Det finns säkert fläder med mellanflikiga löv. Kanske en korsning mellan vanlig fläder och flikbladig fläder? Den gulgröna färgen kan komma av vattenbrist eller näringsbrist, jorden från multnade barr är inget vidare. De du inte vill ha kvar får du kapa ett antal gånger, eller om dom är små kan du rycka upp dom.
KRT
CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 11:47) *
Det finns säkert fläder med mellanflikiga löv. Kanske en korsning mellan vanlig fläder och flikbladig fläder? Den gulgröna färgen kan komma av vattenbrist eller näringsbrist, jorden från multnade barr är inget vidare. De du inte vill ha kvar får du kapa ett antal gånger, eller om dom är små kan du rycka upp dom.

Du menar att man helt enkelt får "trötta ut" dem? Det låter omfattande, men det är nog enkalre än att börja gräva *suck*

Jorden är inte alls dum, numera, den är förbättrad med köpt plantjord, ko på påse och vanlig rabattjord så det växer faktiskt så det knanar numera smile.gif Strukturen börjar bli bra den också, så näringsbrist tror jag inte de lider av, och vattenbrist efter två veckors nästan konstant regnande låter inte helelr sannolikt (varför kan det inte bli SOL igen?????????) smile.gif
Eva 33c
Det finns en flikig och gulbladig druvfläder, Sambucus racemosa Sutherland Gold men den kanske är för flikbladig också för att passa.
KRT
CITAT (Eva 33c @ 26-08-2010, 12:48) *
Det finns en flikig och gulbladig druvfläder, Sambucus racemosa Sutherland Gold men den kanske är för flikbladig också för att passa.

Färgen är ganska rätt, men bladen är inte riktigt så flikbladiga. Men det kan vara som huggorm skrev, en hybrid mellan vanlig och någon specielsort. Med tanke på placeringen är jag ganska säker på att de är tjuvsådda (vem planterar fina fläderbuskar mitt inne under en stor tall och gran där de inte alls kan ses....).
Jan Lindgren
Hej!
Blandningar mellan gulbladig, finflikig fläder och vanlig fläder är vanliga. De dyker upp lite varstans på min tomt.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej

Gul färgen beror på lite vatten eller mycket vatten eller sakna kväv eller om den saknar ljus.

Obs
På den situationen det är kväv näring som fattas, du kan ge de naturliga gödsel eller kompost.
H:Bassam
Bassam
Hej
Det finns medel som kan lägga i stjälken om sprider sig till rötter och sen dör växt.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon