Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uggleholk
          malcolm
          Inlägg 01-09-2010, 17:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Hooo hooo! tummenupp.gif

Det är rätt riskabelt att kapa ett träd flera meter upp så jag hoppas ni är försiktiga. Önskar er lycka till i alla fall! tummenupp.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-09-2010, 10:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det bästa ur natursynpunkt hade väl egentligen varit att ringbarka trädet, död ved finns det alldeles för lite av. Ska man ändå kapa det kanske man skulle göra det på 2-3 meters höjd istället (vill man göra skalbaggarna en tjänst kan ju resten av björken placeras på något lämpligt solbelyst ställe någon annanstans) med tanke på att det kommer att välta om några år. (Min gamla poppelhögstubbe började plötsligt luta betänkligt ut mot vägen i somras så vi bestämde att det var dags att ta ner den. Sen upptäckte vi att det är bålgetingar i göktyteholken som sitter där så vi förtöjde istället stubben med rep så länge.) Risken att det blåser omkull torde vara mindre med en lägre högstubbe så den får kanske vara kvar längre. Holken behöver inte sitta så högt upp, tvärtom kan det vara en fördel att kunna nå den. Två av mina tornseglarholkar sitter på en västvägg i full eftermiddagssol, de har därför fått ett extra tak några centimeter över taket som skuggar holken. Det kan bli vansinnigt hett i holkar i sol. Att man brukar säga att holkens öppning ska vetta mot söder eller öster är för att det inte ska regna in, det blåser ju oftast från väster. Långt tak eller lite lutning på framsidan har samma effekt, så det bästa hade nog varit att sätta holken på stammens norrsida en bit nedanför toppen tycker jag. Om du nu inte kan holka ur trädet, det hade varit det finaste.
          Tips från en bekant som sysslar mycket med holkar:
          - Finns det mycket mård kan man spika igen hålet under ickehäckningstid så att inte mården flyttar in eller tittar förbi regelbundet. På så sätt ökar man uggleungarnas överlevnadschancer. Öppna igen tidigt, redan på vintern/vårvintern.
          - Skulle det flytta in andra fåglar, t.ex. sädesärlor eller rödstjärtar, kan man tillfälligt sätta ett grovmaskigt nät framför hålet så slipper deras ungar bli ekorrmat.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-09-2010, 12:59
          Länk hit: #23

Gäster

Tack för tipsen Myo! Tyvärr går det inte att ringbarka och låta det stå kvar, det står mitt i trädgården så det skulle förstöra mycket om/när det ramlar ner.

Ja, det är bra med död ved i skogen - vi brukar lämna ganska mycket åt naturen att ta hand om..

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon