Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig välja – syren eller häggmispel?!, Lamarckii eller spicata? Eller stora syrenplantor?
          Anastelle
          Inlägg 30-08-2010, 23:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 33 226

Hej!

Vi bor utanför Nynäshamn (zon 4) och ska anlägga en cirka 50 meter lång häck mot en väg vid vårt nyinköpta sommarställe. Huset är från 1850 så vill ha nåt som passar, en friväxande buske som helst ska bli 3 meter+ och bli tät och ge insynsskydd snabbt. Jorden är mycket lerig, vi gräver ut ett dike nu då det är väldigt blött och tänkte lägga ner dräneringsrör och lägga växtduk över för att få bort den värsta leran. Tänkte sen plantera i diket. Tänkte blanda ut jorden med grus och gräsklipp för att få lite struktur och mindre lerjord. Är det en bra idé? Häcken kommer att stå i sol/halvskugga, det kommer inte att blåsa. Det finns gott om plats åt båda hållen för en bred häck. Växter som trivs i närheten är syren, paradisbuske, äppleträd och korallkornell.

Dessa alternativ har vi:

1 Gräva upp 1,5-2 meter stora syrenplantor från en äldre syrenhäck (som varit beskuren, så antagligen blir de högre). När ska man göra det i sådana fall? Beskär man dem innan man flyttar dem? Hur lång tid tar det innan de känner sig hemma och växer?

2 Köpa häggmispelplantor. Barrotade? Eller kan man komma över krukodlade för cirka 30 kronor plantan? Vardå? Postorder? Här står valet mellan spicata och lamarckii. Jag är mest inne på lamarckii eftersom jag fått för mig att den blir tätare och bredare.

Jag oroar mig lite i båda fallen för att det ska bli för glest. Om det nu blir glesare nedtill för ett eller båda alternativen kanske man kan plantera några perenner eller småbuskar emellan? Kan man göra så eller blir det konstigt/dåligt/fult?

Bifogad fil  dbfile.jpg ( 81.41k ) Antal nedladdningar: 82

Så här ser det ut hos mig. Bilden är tagen från vägen och häcken ska alltså löpa längs med nedre delen av bilden, parallellt med huset.

Tusen tack på förhand

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon