Anastelle
Hej!

Vi bor utanför Nynäshamn (zon 4) och ska anlägga en cirka 50 meter lång häck mot en väg vid vårt nyinköpta sommarställe. Huset är från 1850 så vill ha nåt som passar, en friväxande buske som helst ska bli 3 meter+ och bli tät och ge insynsskydd snabbt. Jorden är mycket lerig, vi gräver ut ett dike nu då det är väldigt blött och tänkte lägga ner dräneringsrör och lägga växtduk över för att få bort den värsta leran. Tänkte sen plantera i diket. Tänkte blanda ut jorden med grus och gräsklipp för att få lite struktur och mindre lerjord. Är det en bra idé? Häcken kommer att stå i sol/halvskugga, det kommer inte att blåsa. Det finns gott om plats åt båda hållen för en bred häck. Växter som trivs i närheten är syren, paradisbuske, äppleträd och korallkornell.

Dessa alternativ har vi:

1 Gräva upp 1,5-2 meter stora syrenplantor från en äldre syrenhäck (som varit beskuren, så antagligen blir de högre). När ska man göra det i sådana fall? Beskär man dem innan man flyttar dem? Hur lång tid tar det innan de känner sig hemma och växer?

2 Köpa häggmispelplantor. Barrotade? Eller kan man komma över krukodlade för cirka 30 kronor plantan? Vardå? Postorder? Här står valet mellan spicata och lamarckii. Jag är mest inne på lamarckii eftersom jag fått för mig att den blir tätare och bredare.

Jag oroar mig lite i båda fallen för att det ska bli för glest. Om det nu blir glesare nedtill för ett eller båda alternativen kanske man kan plantera några perenner eller småbuskar emellan? Kan man göra så eller blir det konstigt/dåligt/fult?

[attachment=54559:dbfile.jpg]
Så här ser det ut hos mig. Bilden är tagen från vägen och häcken ska alltså löpa längs med nedre delen av bilden, parallellt med huset.

Tusen tack på förhand
Anastelle
Åh nej, nu började jag googla rosor rolleyes.gif Herregud, hur ska detta sluta? Snälla, säg att det inte finns snabbväxande och höga rosbuskar så jag kan släppa den tråden... wink.gif

Eller kan man blanda höggmispeln med rosor för att få lite stund i botten?!
Orkidétjuven
Jag hade nog valt syren. Känns mest som det passar till huset, stilen och tomten.
anki/ronninge
jag hade valt häggmispel för den underbara höstfärgen!

och dessutom lätt att sköta smile.gif
Anastelle
CITAT (Orkidétjuven @ 31-08-2010, 08:48) *
Jag hade nog valt syren. Känns mest som det passar till huset, stilen och tomten.

Jag tycker också att det passar väldigt bra. Men är det en bra idé att flytta en 40 år gammal häck 15 mil och plantera om den? Kommer den att fortsätta växa? Eller kommer häggmispeln att ”löna” sig om vi vill ha fortast möjligast resultat?
Cilla
Fint ställe och roligt beskrivna funderingar! Jag känner igen mig när jag ska göra val för egen del. Det är MYCKET lättare att ge råd till andra! ;-)

Bondsyrén ger bättre insynsskydd och blir också högre än häggmispeln. Om du ändå funderar på något som är lite lägre än syrén kan du fundera på när på året du vill njuta. Besöker du stället ofta på hösten är höstfägring trevligt, som t ex häggmispeln har. Om du firar påsk på stället brukar forsythia blomma (som obeskuren i häck bliri den dock tufsig, men bladverket är ljust och fint). Innan midsommar står ju syrénen i blom och har sedan skyddande lövverk. På högsommaren har klarbär eller andra körsbärsbuskar frukt. Hög, frodig och med användbara blommor strax efter midsommar har flädern, och sedan svarta bär som man också kan använda.

Funderingar som dessa brukar resultera i blandhäck...

Men om du redan har syrén som åp sitt ställe inte gör nytta skulle jag använda den. Du kan komplettera den med några köpta plantor, t ex i annan färg så du får ett färgsprak.

Jag skulle inte ha löst dräneringsproblemet med duk, men med bred dikesgrävning och sten i botten, samt att sätta plantorna på liten kulle, t ex 20 cm ovan befintlig marknivå. Gräsklipp, kompostmaterial, köpejord eller gödsel ska inte blandas med den befintliga jorden du gräver upp. Den ska ligga på topp. (Vanligt fel vid plantering som vedartade växter far illa av - nedbrytningen av organiskat material ger gaser som ska upp i luften, inte stängas nere i växtbäddar. Man härmar naturen alltså och lägger jordförbättrande material på topp.)

Att beskära och plantera syrén samtidigt har många liksom jag dålig erfarenhet av. Om du kan vänta är det bättre att beskära först och flytta en säsong senare. Att flytta först brukar innebära ett otympligt jobb med flytt av stora buskar. Bättre att satsa på att ge utrymmet för så stora jordklumpar som möjligt, och att se till att de inte torkar under transporten. Beskärningen avv syrénen kan ske nu.

Gräv diket först, lägg befintlig jord och sten nära så att det bara är att putta ned. Lägg fram övrig jordförbättring på plats. Vattna diket rejält, kolla hur snabbt vattnet rinner undan. Tar det mer än en timme för vattnet att försvinna är det mycket sankt eller kompakt, och kräver mer än vanligt dräneringsjobb (t ex liten utdikning bredvid).

Fyll upp med sten och befintlig jord och vattna igen.

Gräv upp syrénplantorna som beskurits tidigare säsong. Ha svarta plastsäckar förberedda elelr annat som skyddar rötterna mot ljus och torka. Vattna jordklumparna.

Ställ ned plantorna i diket så att de hamnar 20 cm ovanför marknivån, fyll upp med jord och organiskt material så att jorden på plantorna kommer på samma nivå som tidigare men alltså 20 cm högre än omgivande mark. Vattna igen.

Var beredd på att behöva vattna hela första säsongen. Numera finns droppslang att köpa som kopplas på befintlig vattenslang och som kan vara på en natt i veckan t ex.

Beskärning nu alltså. Uppgrävning och förberedelse av dike kan också göras nu eller när tjälen släppt i vår. Bäst resultat brukar vara att flytta under viloperioden, dvs innan baldsprickning.

Anastelle
CITAT (Cilla @ 31-08-2010, 12:03) *
Fint ställe och roligt beskrivna funderingar! Jag känner igen mig när jag ska göra val för egen del. Det är MYCKET lättare att ge råd till andra! ;-)

Bondsyrén ger bättre insynsskydd och blir också högre än häggmispeln. Om du ändå funderar på något som är lite lägre än syrén kan du fundera på när på året du vill njuta. Besöker du stället ofta på hösten är höstfägring trevligt, som t ex häggmispeln har. Om du firar påsk på stället brukar forsythia blomma (som obeskuren i häck bliri den dock tufsig, men bladverket är ljust och fint). Innan midsommar står ju syrénen i blom och har sedan skyddande lövverk. På högsommaren har klarbär eller andra körsbärsbuskar frukt. Hög, frodig och med användbara blommor strax efter midsommar har flädern, och sedan svarta bär som man också kan använda.

Funderingar som dessa brukar resultera i blandhäck...

Men om du redan har syrén som åp sitt ställe inte gör nytta skulle jag använda den. Du kan komplettera den med några köpta plantor, t ex i annan färg så du får ett färgsprak.

Jag skulle inte ha löst dräneringsproblemet med duk, men med bred dikesgrävning och sten i botten, samt att sätta plantorna på liten kulle, t ex 20 cm ovan befintlig marknivå. Gräsklipp, kompostmaterial, köpejord eller gödsel ska inte blandas med den befintliga jorden du gräver upp. Den ska ligga på topp. (Vanligt fel vid plantering som vedartade växter far illa av - nedbrytningen av organiskat material ger gaser som ska upp i luften, inte stängas nere i växtbäddar. Man härmar naturen alltså och lägger jordförbättrande material på topp.)

Att beskära och plantera syrén samtidigt har många liksom jag dålig erfarenhet av. Om du kan vänta är det bättre att beskära först och flytta en säsong senare. Att flytta först brukar innebära ett otympligt jobb med flytt av stora buskar. Bättre att satsa på att ge utrymmet för så stora jordklumpar som möjligt, och att se till att de inte torkar under transporten. Beskärningen avv syrénen kan ske nu.

Gräv diket först, lägg befintlig jord och sten nära så att det bara är att putta ned. Lägg fram övrig jordförbättring på plats. Vattna diket rejält, kolla hur snabbt vattnet rinner undan. Tar det mer än en timme för vattnet att försvinna är det mycket sankt eller kompakt, och kräver mer än vanligt dräneringsjobb (t ex liten utdikning bredvid).

Fyll upp med sten och befintlig jord och vattna igen.

Gräv upp syrénplantorna som beskurits tidigare säsong. Ha svarta plastsäckar förberedda elelr annat som skyddar rötterna mot ljus och torka. Vattna jordklumparna.

Ställ ned plantorna i diket så att de hamnar 20 cm ovanför marknivån, fyll upp med jord och organiskt material så att jorden på plantorna kommer på samma nivå som tidigare men alltså 20 cm högre än omgivande mark. Vattna igen.

Var beredd på att behöva vattna hela första säsongen. Numera finns droppslang att köpa som kopplas på befintlig vattenslang och som kan vara på en natt i veckan t ex.

Beskärning nu alltså. Uppgrävning och förberedelse av dike kan också göras nu eller när tjälen släppt i vår. Bäst resultat brukar vara att flytta under viloperioden, dvs innan baldsprickning.

Oj va mycket bra information, tack!!! Det lutar nog åt syren i alla fall wink.gif
Men plantorna skänks bort och måste hämtas nu, så kan tyvärr inte vänta, men det får bli ett stort släp, kanske i flera omgångar. Och så beskär vi dem inte nu? Kan man ta bort enstaka större/äldre stammar?

Vad tror du Cilla om att lägga dräneringsrör i botten för att få bort det mesta av vattnet? Det är rätt vattnigt i perioder, även om vi fått till rätt bra avrinning nu. Men har bara grävt cirka 50 cm djupt än så länge. Hur brett ska man gräva? Räcker det med att jordklumpen precis går ner?

Vet någon var man köper större jordmassor i Stockholmsområdet? Eller är det säckarna på plantshopparna som gäller?

Tusen tack
Cilla
Det går att flytta nu ockå även om det inte är optimalt. Behåll så mycket gren ni klarar.

Jorddjupet behöver inte vara större än jordklumpen, se till att plantorna hamnar lite högre upp än marknivå och fyll med jord så att de står på en flack kulle. Däremot bör ni gräva bredare än jordklumparnas bredd för att plantorna ska få bra etablering. Smala diken för redan etablerade plantor är ingen god idé. Gräv minst en meter brett, men det behöver inte vara så mycket djupare än lite mer än ett spadtag. Bredden på den uppluckrade jorden hjälper till med avdustning också.

Hur dräneringen ska göras bäst på stället går inte att avgöra utan att veta mer eller se i bild.

Befintliga jorden är viktigast, det andra lägger ni på topp. Det finns säkert någon som kan leverera bra jord i lass, men hör med en trädgårdsanläggare var man får jord med kvalitet som inte består av neddflisade sjuka träd od.
Anastelle
Tack Cilla, du är bäst!!! smiley_small_hug.gif
mino
I nåt av de senaste Odla med P1 så pratade de om vilka häckar som är lämpliga att använda och då avråddes från häggmispel och sibirisk ärtbuske eftersom de på senare år visat sig mottaglig för mjöldagg. Så syrén är nog det klokaste.
Aqvakul
CITAT (mino @ 05-09-2010, 07:42) *
I nåt av de senaste Odla med P1 så pratade de om vilka häckar som är lämpliga att använda och då avråddes från häggmispel och sibirisk ärtbuske eftersom de på senare år visat sig mottaglig för mjöldagg. Så syrén är nog det klokaste.

Jo, jag hörde det också - sibirisk ärtbuske har ju varit rejält drabbad i flera år nu medan rapporterna om häggmispeln än så länge är mer sporadiska..
Anastelle
Too late for me rolleyes.gif har beställt häggmispeln nu. Men e-plantorna kanske är bättre och odrabbade? Vi får väl se, håll tummarna för mina små plantor.

Tack för all hjälp
Huggorm
CITAT (Anastelle @ 05-09-2010, 11:18) *
Too late for me rolleyes.gif har beställt häggmispeln nu. Men e-plantorna kanske är bättre och odrabbade? Vi får väl se, håll tummarna för mina små plantor.

Tack för all hjälp

Tror nog att du skall bli nöjd. De flesta har fortfarande sluppit undan mjöldaggen från sina häggmisplar
mino
E-plantor ska ju vara bra! Det är knepigt att bestämma sig för häck, det finns fördelar och nackdelar med alla sorter.
officinalis
Jag hade valt prakthäggmispeln. Höstfärg, vårblomning och ätbara bär (visserligen är a. alnifolia - bärhäggmispelns bär godare). Prakthäggmispeln har ett mer upprätt växtsätt som jag tror passar bättre till häck i jämförelse med vanliga häggmispeln.
Satsa på krukodlade e-plantor. Det lönar sig.

Oh. Såg att du redan beställt plantorna nu. Men postar ändå, ifall någon annan vill ta del av synpunkterna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon